מטוס f16 ממריא (צילום: דובר צה"ל)
מסתבר שהמשאבים לקיום האימונים דווקא קיימים | צילום: דובר צה"ל

לפני מספר שבועות, בצעד חסר תקדים, חיל האוויר הכריז על הפסקת טיסות האימונים של אנשי המילואים. ההודעה הגיעה במסגרת הקיצוצים התקציביים שלדברי החיל נכפו עליו. השבוע, אחרי הקרקוע הארוך, לובשי הסרבלים חזרו לטייסות ולאיוש משמרות הכוננות בכל הטייסות, יתכן שבשל ההתחממות הרב זירתית.

על פי נוהל עתיק יומין בחיל האוויר, כל איש צוות אוויר, בין אם בסדיר, בין אם בהצבת מילואים, גם אם אינו ממלא באותה העת תפקיד טיסה, מחויב לבצע אחת לשבוע טיסת אימון וזאת כדי שישמור על כשירות הטיסה שלו. במקרים בהם טייס נעדר ממספר טיסות אימון ולתקופה ארוכה, הוא מאבד את הכשירות שלו והוא נדרש לעבור אימון חזרה לכשירות בטרם ישובץ בכוננויות המבצעיות בטייסת אליה הוא שייך. ההודעה חסרת התקדים על קרקוע טיסות האימונים באה למעשה לחדול את אותן הטיסות החד שבועיות, מה שלשיטת חיל האוויר עד כה, היה מהלך שלא היה מנוס ממנו.

על פי פרסום באתר חיל האוויר, החזרה לטיסה כעת היא רק לטיסות במתארים פשוטים. מאוחר יותר, כך מצוין, הטיסות יערכו במתארים מתקדמים יותר. "הטיסות הראשונות יכילו בעיקר אימון ביסודות הטיסה ובקרבות אוויר בסיסיים שאמורים להיות בשגרת הפעילות של כל טייס קרב", מצוטט רס"ן עומר, טייס בטייסת "חוד החנית" מתל-נוף המשרת במטה כראש מדור במחלקת מבצעים שבלהק אוויר, שחוזר גם הוא השבוע לאימון לאחר הפסקה ארוכה. "נחכה שהמערכת תהיה שוב משומנת. לאחר מכן נחזור להתאמן במתארים עמוסים ומורכבים יותר שגם אליהם אנחנו צריכים להיות מוכנים", הוא מסביר.

בזמנו, לא מעט פרשנים ראו במהלך הפסקת טיסות האימונים כספין תקשורתי שהיווה מניפולציה נוספת בדיוני התקציב שנערכים בפומבי בין צה"ל לאוצר אחת לכמה חודשים. עם זאת, המציאות מוכיחה שכנראה שיש ברירה ושהמשאבים לאימוני הטיסה דווקא קיימים. האם זה מחזק את גרסאות הפרשנים, יכול להיות, אך יש לזכור שיש מידע שהציבור הרחב אינו חשוף אליו.

עוד בפז"ם: