לאחרונה נערך בישראל תרגיל היסטורי, ה"בלו פלאג", שבו השתתפו שמונה מחילות האוויר המובילים בעולם. לא מעט מתארי לחימה תרגלו בשמי ארצנו, אבל מה שעניין באמת היה מי היו המנצחים הגדולים בקרבות האוויר. קרב ראש בראש, אם תרצו, של אבירי השחקים.

דוברי התרגיל שמרו בקנאות על הנתון הזה, ועדיין הצלחנו לחלץ אמירה בנושא מאחד המרואיינים, איש חיל האוויר הישראלי: "מהסיפורים שרצים בין לבין אנחנו שומעים שהטייסים שלנו נותנים בראש". מצד שני, כשטייסים ישראלים הצליחו לפני שנים רבות להפיל טייסים רוסים בקרבות אוויר, היה מי שאמר ש"מעצמה גדולה יכולה להרשות לעצמה כמה טייסים בינוניים".

יש דוגמאות רבות ליעילות מנצחת של חיל אוויר איכותי. לכן סקרנו עבורכם את חיילות האוויר שנחשבים לטובים בעולם, על בסיס הנתונים היבשים של אתר  Flightglobal ודבריו של מומחה - של רס"ן במיל ע', טייס קרב שהשתתף בלא מעט פריסות לחו"ל ובארץ.

10. יפן

מספר מטוסים: 778, מהם 155 מטוסי F-15 שרובם יוצרו ביפן ושודרגו שם (יפן היא המפעילה הגדולה ביותר של מטוסי F-15 מחוץ לארה"ב). היפנים מחזיקים גם מטוסי קרב מסוג F-2, הגרסה שלהם ל-F-16, וממתינים ליותר מ-40 חמקנים F-35. לצד אלה, חיל האוויר היפני מצויד במטוסי בקרה ומודיעין מתקדמים וכן במטוסים ללחימה נגד צוללות.

טכנולוגיה: כלי הטיס של היפנים מצוידים באוויוניקה מתקדמת ובמערכות ל"א מייצור מקומי.

עצמאות: ליפן תעשייה אווירית מתקדמת ועצמאית. את רוב מטוסי הקרב הם מייצרים בעצמם, כולל כאלה שנרכשו מארה"ב ומיוצרים ביפן ברישיון.

דבר המומחה: "הייתה התלבטות עם קוריאה הדרומית, אבל העצמאות הטכנולוגית והיכולת לייצר את כלי הטיס וחלקי החילוף בעצמם שמה אותם במקום הזה. הטייס היפני נחשב למקצועי ואמיץ, וגב כלכלי מאפשר להם לצבור שעות טיסה רבות. הבעיה היא שאין להם ניסיון מבצעי".

9. הודו

מספר מטוסים: יותר מ-1,700, מהם 240 סוחוי 30, שיש הטוענים שהוא המקביל הרוסי ל-F-15. לאלה מצטרפים עוד עשרות מטוסים מתקדמים מסוג מיראז' 2000 ומיג 29. את המטוסים המתקדמים מגבים מאות מיגים מדגמים ישנים יותר, ומאות מסוקים מאפשרים יכולת חילוץ, אספקה מהירה ותקיפה. להודים גם מערך בקרה ומודיעין אווירי מתקדם.

טכנולוגיה: מיטב התוצרת של התעשייה הרוסית, הצרפתית וגם האמריקנית.

עצמאות: להודים תעשייה צבאית מתקדמת. בימים אלה הם גם עובדים על ייצור של מטוס תקיפה עצמאי.

דבר המומחה: "המספרים, כולל כמות לא קטנה של מטוסים מתקדמים, משחקים לטובתם. מצד שני עדיין מדובר בחיל עם לא מעט תואנות בגלל משאבים כלכליים, מה שבטח פוגע בכמות שעות הטיסה שלהם".

8. מצרים

מספר מטוסים: כ-1,000 כלי טיס (הערכות שמרניות מדברות על 750), בהם 240 מטוסי F-16 (מצרים היא מהמפעילות הגדולות של מטוס זה), מיראז' 2000 וכ-50 מסוקי אפאצ'י. המצרים מחזיקים זרוע גדולה ומתקדמת של מטוסים ללא טייס מארה"ב, סין וצרפת. בימים אלה מקבל חיל האוויר המצרי מטוסי מיג 35 מתקדמים ומסוקי קרב רוסיים מסוג קאמוב 52.

טכנולוגיה: מטוסי קרב מהמתקדמים בעולם, מתוצרת ארה"ב, צרפת ורוסיה. מדינות אלו גם מאפשרות לחיל גישה למערכות ל"א מתקדמות.

עצמאות: מצרים מייצרת ברישיון כמה דגמי מטוסים, רובם לאימונים.

דבר המומחה: "החיל זוכה להשקעה אדירה למרות מצבה הכלכלי של מצרים. לא פחות חשוב, בשנים האחרונות הטייסים המצרים זוכים לניסיון מבצעי במסגרת המלחמה בטרור. הטייס המצרי הרבה יותר טוב משהיה בעבר. מסרטונים שמתפרסמים אתה מזהה פגיעות יפות במטרה ויכולת יפה לתרגם מודיעין".

7. גרמניה

מספר מטוסים: כ-700 (כולל צבא וצי), מהם 143 מטוסי קרב טייפון ועשרות מסוקי קרב מסוג טייגר. גרמניה מחזיקה גם מטוסי מעקב ומודיעין מסוג P-8 אוריון הנחשבים לציידי צוללות. בנוסף יש זרוע גדולה של 43 מטוסי תובלה A-400 של איירבוס (חלקם עדיין לא נמסרו).

טכנולוגיה: מטוסי טייפון דור 4.5 ומטוסים מתקדמים למודיעין ולבקרה אווירית, כוח גדול של מטוסי תובלה חדישים ומערכות ל"א ואוויוניקה מתקדמות.

עצמאות: גרמניה מייצרת בעצמה ועם שותפות מנאט"ו מגוון מטוסים ומסוקים, וכן מערכות אוויריות שונות.

דבר המומחה: "טייסים מאומנים, מאוד מקצועיים ומאוד מסורים. מטוסים מתקדמים ומערכות איכותיות. אבל חיל אוויר קטן, גם במספר מטוסי הקרב שלו. לא מה שהיית מצפה ממדינה שמרגישה איום מצד הרוסים. הניסיון המבצעי שלהם דל. מספיק להשתתפות הקטנה שלהם במלחמה בטרור, אבל לא נגד הצל שמרחף מעליהם".

6. בריטניה

מספר מטוסים: 869 כלי טיס, בהם יותר מ-140 מטוסי טייפון. יש גם זרוע איכותית של מטוסי בקרה ומודיעין.

טכנולוגיה: לחיל האוויר המלכותי יש כמות גדולה של מטוסי קרב דור 4.5 ומערכות לחימה ול"א מתקדמות, כולל רכש מארה"ב. בתהליך קבלה נמצאים מטוסי חמקן F-35. ראוי להזכיר שלבריטים יש גם יכולת גרעינית.

עצמאות: יכולת ייצור עצמאית של מטוסים, מערכות וחלקי חילוף שמשלבת גם תעשיות ממספר מדינות באירופה.

דבר המומחה: "הטייסים הבריטים זוכים להרבה מאוד שעות טיסה, ועדיין פחות מבעבר. הם נחשב אמיצים ומקצועיים ויש להם גם לא מעט ניסיון מבצעי ממשימות שונות במסגרת נאט"ו. יש להם זרוע מפותחת של מטוסים ללא טייס, אבל היית מצפה ליותר השקעה בתחום הזה. החיל מחזיק באופן יחסי למעמדו מספר קטן של מטוסי קרב וגם מסוקי קרב, חלקם מטוסי טורנדו שנמצאים בסוף דרכם".

5. צרפת

מספר מטוסים: 850-900 (כולל צבא וצי), בהם 150 מטוסי רפאל (כולל צי), יותר מ-100 מטוסי מיראז' 2000, כ-60 מסוקי קרב טייגר וגם זרוע של מטוסי מודיעין, בקרה ולוחמה אלקטרונית.

טכנולוגיה: כמות גדולה של מטוסי קרב דור 4.5 ומסוקי קרב מתקדמים; מסוקים ומטוסי תובלה מתקדמים; יכולת גרעינית.

עצמאות: לצרפת תעשייה אווירית מפותחת והיא מייצרת כמעט את כל כלי הטיס שלה בעצמה. כמעט ולא קיימת תלות בספק חיצוני.

דבר המומחה: "חיל אוויר גדול ביחס לאירופה, מאוד מתקדם טכנולוגית ועצמאי בכל הקשור למקורות האספקה. הטייס הצרפתי מאומן היטב ויש לו הרבה מאוד ניסיון מבצעי במסגרת המלחמה העולמית בטרור. הוא גם עם ראש מאוד פתוח ויכולת אלתור גבוה, קצת כמו הטייס הישראלי".

4. ישראל

מספר מטוסים: 680, בהם כ-70 מטוסי F-15 על דגמיו השונים ולמעלה מ-200 מטוסי F-16 C\D\I. בחיל האוויר גם כ-40 מסוקי אפאצ'י ועשרות מסוקי ינשוף ויסעור לצד מספר מטוסי בקרה, מודיעין ול"א, וזרוע גדולה ומפותחת של מטוסים ללא טייס שעל פי פרסומים זרים גם תוקפים.

טכנולוגיה: כל כלי הטיס של חיל האוויר הישראלי זכו לשדרוג בדמות מערכות מתקדמות תוצרת התעשייה המקומית. חלק ניכר מכלי טיס חדישים ומתקדמים. לוויינים כחול לבן ופרסומים זרים על יכולת גרעינית רק מוסיפים לכל הנתונים.

עצמאות: מצד אחד תלויים מאוד באספקה מארה"ב. ועדיין, לחיל האוויר ולתעשיות הצבאיות יכולת מתקדמת ועצמאית כמעט בכל תחום, חוץ מייצור המטוס עצמו.

דבר המומחה: "אין הנחתום מעיד, אבל חיל האוויר מאמן את הטייסים שלו באופן מקצועי ובשיטות מתקדמות. הטייס הישראלי טס עם ראש מאוד פתוח, יש לו הרבה מאוד ניסיון מבצעי והרבה מאוד שעות טיסה באוויר. הראש המקומי בשילוב טכנולוגיה שמים את הטייס הישראלי במקום מצוין ברמה העולמית. הרבה יופתעו שישראל עקפה את צרפת או בריטניה, אבל על פי הנתונים הגלויים יש לנו זרוע קרבית וזרוע כטב"מים גדולות ומתקדמות יותר מאשר למדינות האלו. אפילו ההשקעה הכספית גדולה יותר. מה ששם אותנו בפיגור מול המקומות הגבוהים זה לא מעט עניין של מספר כלי הטיס. בסוף יש נקודת איזון בין כמות לאיכות".

3. רוסיה

מספר מטוסים: 3,547 כלי טיס. בין 60 ל-70 אחוזים מהם נחשבים מודרניים ומתקדמים, כמו הסוחוי 27/35, הסוחוי 35, הסוחוי 34 ומפציצים מסוג טופולב 160 וטופולב 22. לרוסים כמות אדירה של מסוקי תקיפה מתקדמים מסוג מי 28 וקאמוב 52. זרועות גדולות של מטוסי תובלה ומסוקי סער לצד מטוסי בקרה ומודיעין משלימים את התמונה.

טכנולוגיה: בעשור האחרון עשתה הטכנולוגיה הרוסית קפיצה אדירה וכלי הטיס החדשים שלה נחשבים למובילים בעולם. החיסרון שלהם נמצא בתחום החמקנים, שם הם מפגרים אחרי ארה"ב בשני עשורים לפחות.

עצמאות: רוסיה מייצרת בעצמה את כל כלי הטיס שלה, כמו גם את המערכות השונות שהופכות את מטוסי הקרב למתקדמים באמת.

דבר המומחה: "המספרים עצומים והטכנולוגיה באמת טובה, אבל כמות שעות הטיסה היא סביב 100 לשנה לכל טייס, וזה מעט. גם המצב הכלכלי מורגש ופוגע בזמינות כלי הטיס ובאמינות שלהם. באופן יחסי הטייס הרוסי נחשב למקובע וכמעט שאין לו אפשרות ליוזמה באוויר. אם לא הכמות והטכנולוגיה, הם היו מגיעים למקום נמוך הרבה יותר. מצד שני, לטייס הרוסי יש הרבה מאוד ניסיון מבצעי. פעם זה היה בחשאי, במדינות זרות, והיום זה קורה בסוריה".

2. סין

מספר מטוסים: כ-3,000 כלי טיס (נתונים משתנים בין מכוני מחקר), בהם מטוסי סוחוי 30 וכן J-10 ו-J-11 מתוצרת מקומית. זרועות גדולות של מפציצים מסוג טופולב 16 (או H-6 בשמו הסיני), של מטוסי תובלה ושל מטוסי מודיעין, בקרה ולוחמה אלקטרונית. במסגרת צבא היבשה פועלים עוד מאות מסוקי קרב וסער, בהם גם מסוק התקיפה Z-10.

טכנולוגיה: מטוסי הסוחוי 30 הרוסיים כאמור נחשבים למקבילים של ה-F-15. בין אם דרך פיתוח מקומי או בעזרת האקרים שפרצו למחשבים של חברות מערביות, הסינים הצליחו לפתח לכלי הטיס שלהם מערכות מתקדמות וכלי נשק איכותיים.

עצמאות: לסין תעשיית נשק עצמאית ומתקדמת, כזו שכמו בשוק האזרחי עשתה קפיצה מחיקויים למוצרים מקומיים שנחשבים למתקדמים.

דבר המומחה: "באופן רשמי אין לטייס הסיני כמעט ניסיון מבצעי, מקסימום טענו פה ושם שטייסים סינים נלחמו במדים של צבאות זרים. אבל מדובר בחיל מתקדם מאוד, עם כמות אדירה של כלי טיס. הכלכלה הסינית, בניגוד למה שקורה ברוסיה, מאפשרת תחזוקה טובה של החיל ואימון איכותי של הטייסים: ההערכה היא שהם טסים כ-150 שעות בשנה. אין הרבה מידע על הטייס הסיני, אבל בעולם הוא מוכר כאמיץ, באיכות טובה. המחסור הוא הגישה הרוסית שלא נותנת הרבה שיקול דעת באוויר".

1. ארה"ב

מספר מטוסים: 5,500 בחיל האוויר, כ-3,000 (רוב המסוקים) בצבא היבשה, כ-550 במארינס, כ-2,000 בצי. בין אלה יש כ-400 מטוסי F-15 מדגמים שונים, כ-1,000 מטוסי F-16, 195 חמקנים מסוג F-22 וכבר היום 71 חמקנים F-35. רגע, יש עוד: יותר מ-700 מסוקי אפאצ'י, 1,200 מסוקי בלאק הוק, 62 מפציצי B-1 ועוד 20 מפציצים B-2 חמקנים. הצי מחזיק 800 מטוסי F-18 ואת הזרוע הגדולה בעולם שכוללת מאות מטוסים ללא טייס. יש לאמריקאים גם כמות אדירה של מטוסי תובלה, רבים מהם כבדים במיוחד, ומטוסי תדלוק, ל"א ומודיעין.

טכנולוגיה: ארה"ב היא המדינה היחידה בעולם שלחיל האוויר שלה מטוסי חמקן מבצעיים. גם הדגמים הקודמים עברו שדרוג בעזרת מערכות מתקדמות. כלי הטיס מצוידים במערכות לחימה וחימוש הנחשבים לטובים בעולם, בעלי טווח ארוך ומדויקים. חיל האוויר הזה מפעיל לבדו כמעט 200 לוויינים.

עצמאות: מלאה. ארה"ב מפתחת ומייצרת לעצמה את כל כלי הטייס, מערכות הלחימה ושאר האמצעים הרלוונטיים.

דבר המומחה: "שילוב מנצח של טכנולוגיה, כמות וכוח אדם שנכון להיום לא קיים באף מדינה בעולם. גם אם פה ושם נמצא ליקויים או טענות למחסור בתקציב, זה עדיין יהיה החלום של כל צבאות העולם. הטייס האמריקאי מאומן היטב, מאוד איכותי, ולמרות שניתן להצביע בכמה נקודות על קיבעון, הם מאוד יצירתיים ועצמאיים באוויר. מעטים הטייסים בעולם שצברו ניסיון מבצעי כמו הקולגות בארה"ב. וזה כולל גם אותנו".