מי הפיל את מטוס הנוסעים המלזי (צילום: Gettyimages IL, getty images)
דו"ח בריטי קובע: מטוס הנוסעים המלזי הופל על ידי הרוסים | צילום: Gettyimages IL, getty images

התקדמות משמעותית בחקירת אחת מתעלומות התעופה הגדולות של השנים האחרונות: חוקרים בריטים פרסמו דו"ח בו הם קובעים שמטוס הנוסעים של חברת מלזיה איירליינס הופל על ידי הצבא הרוסי, ואף מפרסמים את שם היחידה והחיילים שהפילו את המטוס. הרוסים כבר הכחישו את ההאשמות שהופנו נגדם, אולם נראה שחקירת הצוות הבריטי הייתה מעמיקה במיוחד. נדגיש שלא מדובר בטיסת MH370 שהתרסקה בשל תקלה מספר חודשים קודם לכן.

צוות החוקרים הבריטי פרסם דו"ח עבה במיוחד בן 115 עמודים, כאשר כבר בהתחלה, הם מציינים את שמה של היחידה שביצעה את ההפלה: הגדוד ה-2 בחטיבת הנ"מ מספר 53. מטוס הנוסעים של מלזיה איירליינס, טיסה MH 17, המריא מאמסטרדם והופל בחודש יולי 2014 כשטס במרחב האווירי של מזרח אוקראינה לכיוון קואלה לומפור שבמלזיה. 298 נוסעים ואנשי צוות נהרגו באסון, ומה שהעצים את הטרגדיה היה ללא ספק הסמיכות להעלמות מטוס הבואינג 777 שדבר גורלו לא נודע במשך שנה וחצי.

מי הפיל את מטוס הנוסעים המלזי (צילום: Gettyimages IL, getty images)
המטוס הופל בחודש יולי 2014 כשטס במרחב האווירי של מזרח אוקראינה | צילום: Gettyimages IL, getty images

נזכיר כי באוקראינה מתנהלת מלחמת אזרחים וכבר בהתחלה התפרסמו הערכות על כך שמישהו הפיל את המטוס המלזי, אולם שני הצדדים האשימו כמובן אחד את השני. בחודש אוקטובר האחרון, היה נראה שהתעלומה הגיעה לסיומה, אחרי שבהולנד פורסם דו"ח חקירה שקבע כי טיל נ"מ רוסי מסוג "בוק" הוא זה שפגע במטוס הנוסעים המלזי והפיל אותו, אולם הרוסים הכחישו את הדבר בתוקף, מה שהביא להמשך החקירה.

הפעם, כך נראה, הדו"ח הבריטי יקשה על הרוסים להתחמק מהמסקנה שהם האחראים לאסון הזה. בין 115 העמודים ניתן למצוא שמות של 12 חיילים רוסים שמשרתים באזור העיר קורסק, וש"היו מעורבים בתקרית או שיש להם ידע על התקרית". רוב החיילים מזוהים בדו"ח רק בשם הפרטי שלהם, אולם מי שהוגדר כאחד מהקצינים האחראיים זוהה בשם סרגיי מוצ'קייב. כמו כן, בדו"ח זיהו גם את שם מפקד הגדוד, שככל הנראה היה בחדר הבקרה בזמן הירי, ושמו דימטרי ט.

הסיבה: טעות בזיהוי

מי הפיל את מטוס הנוסעים המלזי (צילום: Gettyimages IL, getty images)
ההריסות בשדה באוקראינה | צילום: Gettyimages IL, getty images

נזכיר שרוסיה מכחישה מעורבות ישירה של הכוחות שלה במלחמה באוקראינה, אולם בדו"ח מציינים באופן מפורש כי ההחלטה לשלוח כוחות של הצבא הרוסי ומערכות נ"מ לאוקראינה, נעשתה ברמה של משרד ההגנה הרוסי ומעבר לכך. לכן, הם מציינים בדו"ח שבגלל שמדובר בטיל נ"מ רוסי וביחידה של צבא רוסיה, "משרד ההגנה (הרוסי) נושא בעיקר האחריות, לצד מפקדי השדה, ולצד הכוחות של דונייצק", כשהכוונה היא לאחריות לאסון. את הדו"ח, כלל השמות ועוד פרטים, צוות החקירה העביר לידי צוות החקירה ההולנדי האחראי על הנושא, מכיוון שהמטוס המריא משדה התעופה באמסטרדם. סביר שהרוסים יכחישו שוב, אבל הפעם, זה יהיה להם הרבה יותר קשה.

נראה שרוב המומחים מסכימים שהמטוס לא הופל באופן מכוון, ככל הנראה עקב טעות בזיהוי, אולם לחוקרי תאונות אוויר אסור בשום אופן להשאיר חקירה פתוחה. כמובן שיש כאן גם את האחריות הרוסית שזה לא יקרה שוב, ועניין הפיצויים. ההיסטוריה התעופתית כבר ידעה טרגדיות מהסוג הזה.

אירוע מוכר נוסף הוא המקרה בו מטוס קרב רוסי הפיל מטוס נוסעים של דרום קוריאה וגבה 269 הרוגים. האמריקאים הפילו את טיסה 655 של איראן אייר - 290 הרוגים, וחיל האוויר הישראלי הפיל את טיסה 114 של ליביאן איירליינס - 108 הרוגים ו-5 ניצולים. גם האוקראינים הפילו בטעות מטוס נוסעים, זה היה המקרה של טיסה 1812 של סיביריה איירליינס שיצאה מנמל התעופה בן גוריון והתפוצצה בשמי הים השחור, אחרי שנפגעה מ SA-5 אוקראיני בשנת 2001.