מטוס ה-F-35 הוא ללא ספק, אחת ממערכות הנשק המורכבות ביותר בהיסטוריה ובהתאם – גם הקסדה המותאמת לו, ה-"Gen-3" שפותחה במשותף על ידי אלביט הישראלית ורוקוול קולינס האמריקאית. "זהו המטוס היחיד אי פעם שהקסדה נבנתה עבורו, בשיתוף מלא עם המערכות שלו", אמר וויל אנדראוטה, טייס מחיל האוויר האמריקאי ל-Business Insider. "יש לנו כל כך הרבה מערכות וחיישנים על המטוס, וכשבנו אותם, למעשה חשבו כיצד הקסדה תוכל להפעיל אותן".

מערכת הצגת הנתונים לדוגמה, עוצבה על מנת לתת לטייסי ה-F-35 מודעת מרבית לכל מה שקורה מסביבם –החל ממהירות וגובה ועד מידע על מטרות ואיומים. כל זה מוצג באופן נוח ופשוט על הקסדה. "טייסים הם טובים יותר כשיש להם מודעות למצב", אמר ג'ון ונאבל, בכיר לשעבר בחיל האוויר האמריקאי וכיום חוקר במכון מחקר אמריקאי שמתעסק בצבא וביטחון. "כטייס, אם אתה יכול להפוך את מטלת זיהוי האויב לקלה עבורי זה נהדר, ואם אתה גורם לי לראות את האויב בצורה ברורה - זה אפילו טוב יותר". כמו שאנדראוטה אמר, "אתה לא יכול להילחם אם אתה לא רואה", וזו בדיוק הבעיה שהקסדה באה לפתור.


באמצעות הקסדה, הטייס מסוגל לשלוט בכל אחת מהמצלמות שמותקנות על המטוס ולקבל למעשה תצפית של 360 מעלות של מה שקורה מסביב. "תחשבו על המטוס הבלתי נראה של וונדרוומן. זה בדיוק מה שה-F-35 מסוגל לעשות בזכות הקסדה", הוסיף ונאבל. "אם הטייס צריך, הוא יכול להסתכל בין הרגליים שלו – ולראות מה קורה מתחת. לוקח קצת זמן להתרגל לשלוט בזה, אבל ברגע שאתה עושה זאת – זו המתנה הנפלאה ביותר שטייס יכול לקבל".

כאמור, כתב ה-Insider התנסה בקסדה ואמר: "גיליתי שהקסדה קלה בצורה יוצאת דופן – משקלה הוא בסך הכל 2 קילוגרם, והיא מותאמת באופן אישי לראשו של כל טייס. כשטסתי על ה-F-16, פשוט לקחו קסדה ישנה ושמו עליה מחשב גדול", סיפר אנדראוטה. לטענתו, שליטה בקסדה הישנה ארכה זמן רב, ורק לעבור למצב של ראיית לילה לדוגמה, דרש ממנו חמש דקות שלמות. "ובכל הזמן הזה לא יכולתי להתרכז בלהטיס את המטוס", הוסיף. "אבל הימים הללו חלפו. כעת, כל מה שאני צריך זה להזיז את האצבע שלי ולהעביר למצב ראיית לילה. זה לוקח פחות משנייה, וזה שיפור אדיר", סיכם.