מלחמת התעמולה במרחבי הרשת

במסגרת מלחמת תעמולה בין חמאס וארגוני הסברה קיקיוניים ברצועת עזה לבין מדינת ישראל, הועלתה לעמוד הפייסבוק "AlArab Net" תמונת שני ילדים מתים, בטענה כי שני הילדים נהרגו מאש הטילים שנורו בהפצצות חיל האוויר של סוף השבוע. עם זאת, חיפוש של אותה התמונה במרחבי הרשת מעלה שהתמונה עלתה כמה ימים קודם לכן, ומסתבר אותם הילדים הם בכלל ילדים סורים שמתו באחד הקרבות האכזריים שמתנהלים במדינה הבוערת.

ההשוואה בין התמונות עלתה לטוויטר והתגובות מיהרו לבוא. "אתם חושבים שהתקשורת העולמית תדווח על זה?", כתב אחד המגיבים, "לא! היא תמשיך ותטען שישראל הרגה את הילדים האלו". מגיב אחר כתב, "להירצח פעמיים. אני שונא שזה קורה לי!".

זו לא הפעם הראשונה שבה ארגוני טרור משתמשים בריטוש בפוטושופ, במיחזור של הרוגים ופצועים או אפילו שתילת ניצבים ושחקנים בתמונות בכדי לשרת את מסרי התעמולה שלהם לעולם. לצערנו, לפעמים זה עובד להם לא רע; בעולם שבו הדיווחים צריכים להיות מועברים במרוץ נגד הזמן ולתמונה יש ערך חדשותי גבוה כל כך, גם עורכי החדשות הבכירים בעולם לא תמיד יודעים לזהות זיופים שכאלו.

מערכת ההסברה הישראלית שפועלת על פי עקרונות של בירור האמת והעברת דיווחים בעיכובים, נתקלת באתגר מול דפוס הפעולה הזה של ארגוני הטרור, כאשר היא נדרשת פעם אחר פעם להתמודד עם הנרטיב של הצד השני, זמן רב אחרי שהועבר לכלי התקשורת.

התמונה שהועלתה לעמוד הפייסבוק, הוסרה טרם מועד פרסום כתבה זו.

>> הניו יורק טיימס: הפלסטינים הם הקורבן ברצח עדן אטיאס