חברת אפולו (צילום: שלומי יוסף, באדיבות חברת אפולו)
מימין: קרן מימון, איתי הומינר ויוני וייצנברג. "יוצא לך להתעסק עם דברים שלא דמיינת שקיימים" | צילום: שלומי יוסף, באדיבות חברת אפולו

פעם היה נהוג לומר שהאמא הישראלית הממוצעת חולמת על בן טייס או לוחם בסיירת מטכ"ל, ואחר כך גם רופא או עורך דין. והיום? כמה שיותר מהר ליחידה טכנולוגית, ורצוי באגף המודיעין. מי שמגיע לשם נמצא על תקן של גאון, והשירות הזה נחשב למקפצה אדירה לחיים האזרחיים. השבוע שוחחנו עם המייסדים של חברת אפולו, חברה בהנהלת אותם גאונים שמסייעת ליזמים להקים סטארט-אפים. אם תרצו, הם לקחו את הכישרון הישראלי לעשות סטארט-אפ, והעלו אותו מדרגה. כל זה בתחילת שנות ה-20 שלהם. הם אפילו עוד לא מצאו את הזמן לעשות תואר.

"התחלנו מסטארט-אפים שלנו, ובסופו של דבר הבנו שיש לנו ידע ויכולות שיגרמו להרבה אנשים לעבוד איתנו כדי שניישם את הרעיונות שלהם", מסביר איתי הומינר (24), מצוות המייסדים. ככה בעצם קמה חברת אפולו שייסדו הומינר, המנכ"לית קרן מימון, יוני וויצנברג ויריב מוזס. הומינר מסביר שבישראל יש המון יזמים ואנשים עם רעיונות מצוינים, שלא בהכרח יש להם את כל היכולות הנדרשות או את האנשים הנדרשים כדי להקים חברה.

פה נכנסת לתמונה חברת אפולו. "נניח שאתה יזם. אתה מגיע אלינו עם רעיון, כל רעיון שקשור לסטארט-אפ. במידה וזה מעניין אותנו, אנחנו נכנסים כשותפים בחברה ומקימים איתך את הסטארט-אפ. זה אומר שאת שלב הרעיון - כל נושא האפיון, העיצוב, חווית המשתמש ואחרי זה גם המודל העסקי וגיבוש הרעיון - אנחנו עושים בשיתוף פעולה מלא עם היזם", מסבירה קרן בת ה-22 ומוסיפה: "מיד לאחר מכן אנחנו ממשיכים בפיתוח, כשאצלנו יש את כל הדברים שדרושים לפרויקט".

אפולו מלווה את הסטרטאפיסט עד לקו הסיום, וגם לאחר מכן - בגיבוש אסטרטגיית פריצה לשוק. כשאני שואל למה כדאי לבוא דווקא אליהם, הומינר עונה: "אנחנו לא בונים רק מוצר טוב, אלא גם חברה טובה וגם צוות טוב, שיווק נכון ובנייה אסטרטגית נכונה של החברה". קרן מציינת: "אנחנו לא מפתחים אף חברה אם אנחנו לא שותפים בה. היום אנחנו שותפים כבר ב-12 חברות".

החבר'ה האלה מתכנתים ומפתחים מגיל 12. "הקמתי את המיזם הראשון שלי בגיל 18, וגם איתי ויוני", מספרת קרן. "יוני ואני היינו ביחד באותה יחידה מיוחדת של חיל המודיעין", מסביר הומינר. "יוני היה מצטיין יחידה, שזה אומר הרבה. מה שהיה מיוחד אצלנו זה שבמקביל בחיים האזרחיים ניהלנו מוצרים".

קרן החלה את שירותה הצבאי בחיל המודיעין ובהמשך עברה מספר תפקידים. "הכרתי חבר'ה טכנולוגיים שחיברו לי בהמשך את יוני ואיתי. באותה תקופה הקמתי את הסטארט-אפ שלי וחיפשתי מי שיעזור לי לפתח אותו". לאור הניסיון הזה, קרן היא זו שנמצאת "בצד של הביזנס" להגדרתה, מתנהלת מול לקוחות וסוגרת עסקאות.

איתי הומינר מספר שביחידה המיוחדת שבה שרתו הוא ויוני, הם התבקשו להבין בעיות בשוק במקום מסוים ולמצוא עבורו את הפתרונות היצירתיים ביותר, שיתאימו בדיוק למה שצריך. "מן הסתם, בעולם כזה הכל צריך לקרות מהר. אם בעולם האזרחי אנחנו מדברים על כסף, בעולם הצבאי זה תקריות דיפלומטיות וחיי אדם".

חיל התקשוב (צילום: דובר צה"ל)
"אם בעולם האזרחי אנחנו מדברים על כסף, בעולם הצבאי זה תקריות דיפלומטיות וחיי אדם". אילוסטרציה | צילום: דובר צה"ל

הצעצועים היקרים בעולם

למרות שהם עוסקים בתחום מגיל צעיר, היזמים מעידים שהשירות הצבאי נתן להם את הניסיון האמיתי. "ידענו לעשות את הסינרגיה הזאת, של כל אחד מביא את מה שהוא טוב בו. השירות נותן לך את הניסיון ברמה הטכנית, להכיר את המוצרים והעולם, ומה הדברים הכי חדשים שאפשר לעשות",  איתי מעיד. "יוצא לך להתעסק עם דברים שלא דמיינת שקיימים, או שפשוט אומרים לך 'קח ותעשה משהו'. אתה יודע שזה לא הגיוני, אבל אומרים לך שאין ברירה, יש לך שבוע ובהצלחה. יש לך שם את כל הכלים וההשקעות שאנשים כמונו לא יכולים למצוא באזרחות, ואתה בעצם משחק בגן משחקים עם הצעצועים הכי יקרים בעולם".

עוד הם מציינים שבזכות היחידה יש להם הרבה ידע וניסיון, ולא פחות חשוב - ביטחון עצמי. "אתה יוצא ממקום כזה, ופתאום הכל נשמע לך פשוט והגיוני", הם אומרים. על פי השמועות, חברות כמו פייסבוק, גוגל ואפל פונות לבוגרי היחידה כחודש לפי השחרור. שמועות עקשניות מדברות על כך שאפילו גורמי ביטחון בארה"ב מגייסים בוגרים מאותן יחידות. קרן מסבירה שגם אפולו, שכיום מעסיקה 25 עובדים, מגייסת את האנשים שלה מאותן יחידות בדיוק. "גם אותי וגם את יוני אוהבים לטחון במילואים, אז המס שלנו זה לגייס משם אנשים", מסכם איתי.