F-35 (צילום: Bloomberg, GettyImages IL)
"שניים כאלה ביחד משפיעים על שדה הקרב בצורה קטלנית". F-35 | צילום: Bloomberg, GettyImages IL

מטוס החמקן F-35, שיגיע בעוד קצת יותר משנה גם לחיל האוויר הישראלי, בדרך לכבוש משימה מבצעית נוספת: המטוס של לוקהיד מרטין, שאמור להיות הטוב בעולם בקרבות אוויר ומשימות תקיפה, יפעל גם במשימות סיוע אווירי קרוב לכוחות הקרקע. את הדברים חשף קצין בכיר בחיל האוויר האמריקאי, גנרל ג'י סאליבן, שציין כי חיל האוויר האמריקאי כבר החל לערוך ניסויים בתחום. המשמעות היא שהחל מעוד שנה לערך, כשמטוס "אדיר" (השם הישראלי של האף-35) יגיע לבסיס חיל האוויר בנבטים, נראה את כוחות צה"ל מתקדמים כשחמקנים משמידים עבורם חוליות מחבלים.

אך לפני שמתחילים לדמיין את שדה הקרב המשוכלל הזה, כדאי לעצור רגע ולבדוק – מה באמת קורה עם החמקן החדש? מסתבר שבישראל מתנהל קרב איתנים בין תומכי המטוס לבין מתנגדיו, קרב שכולל פרסומים מוטלים בספק על נתוני המטוס, וכזה שעורר לא מעט זעם בחיל האוויר וגם בלוקהיד מרטין שמייצרת את המטוס. "יש מי שמפיץ בתקשורת נתונים שקריים", טוען טייס בכיר בחיל האוויר. "אין לי מילה אחרת".

יחד עם גורמים בחיל האוויר, במשרד הביטחון ובלוקהיד מרטין, החלטנו לבדוק איך מתקדם פרויקט הדגל של חיל האוויר. בנוסף, יחד עם אותם גורמים, בדקנו עד כמה שניתן מהם הנתונים האמיתיים של המטוס. ואלה, כפי שתגלו בהמשך, רחוקים מאוד ממה שפורסם בכלי התקשורת במהלך השבועות האחרונים. לטענת גורמים בחיל האוויר, וכפי שניתן לראות בכלי התקשורת, מי שמוביל את ההתנגדות למטוס הוא השר לנושאים אסטרטגיים ומודיעין – יובל שטייניץ.

המטוס שכל טייס חולם עליו

בשבועות האחרונים פורסם בכלי התקשורת בישראל כי טווח מטוס ה-F-35 קצר אל מול המטוסים הקיים, וגם יכולת נשיאת הנשק שלו אינה מספקת. אחרי שישראל הודיעה על רכש של 20 מטוסי אדיר, הממשלה הייתה אמורה לאשר רכש של 31 מטוסים נוספים, כאשר היעד הסופי הוא 75. בסופו של דבר הצביעה הממשלה על רכש של 14 מטוסים נוספים בלבד, כאשר יהיה דיון על רכש של 17 נותרים.

F-35  (צילום: Lockheed Martin, Thinkstock)
כמה עולה מטוס אחד? תלוי את מי שואלים | צילום: Lockheed Martin, Thinkstock

בריאיון לרויטרס אמר השר שטייניץ, כי רוב השרים התנגדו לגודל ההזמנה, והעדיפו הזמנה קטנה יותר. לדבריו ההתנגדות נוגעת לחשש שיכולות ה-F-35 מבחינת הטווח, חימוש ויכולת תמרון לא יהיו גבוהים ולא יתאימו לצרכים של ישראל. "איננו חותמת הגומי של משרד הביטחון", אמר שטייניץ. זמן קצר לאחר מכן פרסמו גורמים שונים כי טווח המטוס קצר ועומד רק על 1,000 ק"מ, שהוא יכול לשאת פחות חימוש (היו מי שדיברו על 5 טון, שזה פחות ממטוסי ה-F-15 הקיימים), ועלו טענות גם על מהירות המטוס, יכולת התמרון שלו ואפילו על החמקנות שרק תרד עם השנים. כמובן שכולם דיברו גם על תג המחיר שלו, שעל פי התקשורת הישראלית עומד על 150 מיליון דולר ליחידה.

מה שבטוח ידוע, הוא חיל האוויר יקבל את מטוסי ה-F-35A שיעברו שדרוג והתאמה לחיל, ולאחר מכן יקבל את הסמל I. על פי נתוני החברה, טווח המטוס עומד על 2,222 ק"מ על בסיס מכלי הדלק הפנימיים שלו, כלומר כפול מהנתונים שפורסמו לאחרונה בישראל. הרדיוס המבצעי של המטוס עומד על 1,093 ק"מ, שוב רק על בסיס מכלי הדלק שלו. המשמעות היא שטווח הטיסה של המטוס ארוך יותר באופן משמעותי מזה של ה-F-16 ואפילו מטוסי ה-F-18 המשודרגים של הצי האמריקאי.

גם בתחום החימוש יש פערים ביחס למה שהוצג. ניתן להעמיס על החמקן 8.1 טון חימוש. חלק ניכר מהחימוש הוא נושא בתאים פנימיים, מה שמקטין את הגרר ושוב, חוסך בדלק. במשימות בהן החמקנות פחות נדרשת הוא יכול לשאת חימוש על נקודות בכנפיים.

המטוס יכול לשאת מגוון רחב של טילי אוויר-אוויר, כמו האמראם לטווחים ארוכים של 70 ק"מ, חלק מהדגמים עוברים גם את המאה ק"מ, ובנוסף ישנם טילי אוויר-אוויר לטווח קצר מסוג סיידוויינדר. האדיר יעבור כמובן התאמה למערכות ישראליות ויחומש גם בטילי אוויר-אוויר מסוג פיתון 4 ו-5 של רפאל. האדיר יהיה מטוס רב משימתי, אולם כזה שיש לו יכולת אוויר-אוויר שניה רק למטוסי הרפטור של ארה"ב.

אין תמונה
שיגור טיל אמראם ממטוס F-35. יכול להגיע לטווח של 100 ק"מ

תחום החימוש לתקיפת מטרות קרקעיות כולל מגוון ענק של פצצות מונחות לייזר ו-GPS ומערכת ניווט אינרציאלית. בתאים חיצוניים הוא יכול לשאת גם בידונים, מה שמגדיל את הטווח של המטוס ופצצות במשקל גבוה במיוחד. גם בתחום הזה יקבל האדיר התאמה לחיל האוויר הישראלי, מה שיעניק לו יכולת שיגור של פצצות וטילים חכמים תוצרת כחול לבן כמו הדלילה, או הפופאי. היה מי שרמז לנו שיש עוד מערכות שמופעלות על ידי חיל האוויר ויותאמו למטוסי האדיר, מערכות שלא פורסמו בעבר ולא יפורסמו בעתיד הקרוב.

על הטענות שיכולת התמרון של המטוס נמוכה ממה שציפו, אמר קצין בכיר בחיל האוויר כי מדובר ב"אוסף של גיבובים ושטויות. ברור שהנתונים מסווגים אבל למטוס יש יכולת תמרון מדהימה. זורקים פה נתונים על יכולת הנשיאה של המטוס והתמרון ולא מבינים שמה שהאווירון הזה יעשה עם חימוש זה חלום לטייס של מטוס דור רביעי. שים איקס טון על אדיר והוא יטוס כמו ציפור דרור. שים את אותו המשקל על בז או נץ או סופה, ואתה תרגיש את זה חזק".

כאשר חיל האוויר יפעיל את האדיר תהיה לו האפשרות להפעיל אותו כמטוס לעליונות אווירית ויירוט מהסוג שלא קיימים פה באזור, וכנראה שלא יהיו קיימים עוד תקופה ארוכה. תהיה אפשרות להפעיל אותו למשימות תקיפה מורכבות, מה שמוגדר המעגל השלישי או בקיצור אירן, וגם להתמודד עם מטרות מורכבות אך קרובות יותר כמו למשל בסוריה, לבנון ועזה. כפי שציינו בתחילת הכתבה נראה שהמטוס יספק גם סיוע צמוד ומגוון בחימוש לכוחות היבשה ולמעשה יהיה לחיל האוויר מטוס על שיודע לעשות הכול.

תדלוק אווירי של F35 (צילום: אנדי וולף, לוקהיד מרטין)
"עם המטוסים האלה חיל האוויר ישמור על עליונות טכנולוגית למשך שנים ארוכות". תדלוק אווירי של F-35 | צילום: אנדי וולף, לוקהיד מרטין

"אם נחשוב רחוק, ובהנחה שכל הניסויים יסתיימו איך שאנחנו מקווים, תהיה אפשרות להפעיל רק דגם אחד של מטוס וזה יחסוך בעלויות האחזקה של חיל האוויר", ציין אל"מ במיל א', טייס קרב ותיק בחיל האוויר. "צריך להבין שאחד מהעקרונות של חיל האוויר ושל צה"ל בכלל זה לשמור תמיד על העליונות הטכנולוגית. מדינות האזור מכניסות לשרות מטוסים מתקדמים מתוצרת מערבית והאדיר ישמור לנו על הפער הזה למשך שנים ארוכות".

כל אחד והחמקן שהוא רואה

אז מאיפה הגיע הפער הגדול בנתונים? "נראה שמישהו החליט לקחת את הנתונים ולסלף אותם, לעוות אותם למטרתו שלו כדי להצדיק את הדעה שלו", אמר קצין בכיר, טייס קרב, בזעם לא מוסתר. "לקחו נתון של רדיוס מבצעי וכתבו את זה כטווח מקסימלי. לקחו כל מני כתבות שהתפרסמו בעבר במדינות אחרות והופרכו מאז וכן, גם הפיצו נתונים שרחוקים מהמציאות. יש פה שאלה של האם ישראל צריכה את החמקן או לא. האם אנחנו מוכנים להשקיע את הכסף במערכת הזו. הבעיה שכדי שיקבלו את הצד שלהם מפרסמים נתונים שנועדו להכפיש את המטוס וזה במקום להתמודד עם השאלה של כן או לא".

פה מגיעה שאלת המחיר וגם כאן התשובה רחוקה מהנתונים. "מטוסי האדיר שירכשו, במיוחד בשלבים הבאים של העסקה, יהיו נמוכים באופן משמעותי ממה שפורסם", מסביר גורם במשרד הביטחון. לדבריו, החישוב שהביא גורמים כאלה ואחרים לתג מחיר של 150 מיליון דולר פשוט לא נכון. "הם חילקו את מחיר העסקה למספר המטוסים מבלי להתחשב בציוד נלווה ומספר דברים נוספים שלא ניתן לפרסם שנרכשו. יותר מזה. בשיחה עם קולגות בארה"ב אנחנו מבינים שעד לשנת 2019, 2020 מחיר המטוס ירד לאזור ה-90 מיליון דולר ליחידה".

הגורם מציין שמחיר המטוס ירד ככול שהפרויקט יתקדם וככול שיהיו יותר הזמנות, הן של ישראל והן של שאר מדינות העולם. לצד זה מתנגדיו של המטוס הביאו כדוגמה את קנדה שהחליטה לבטל את הזמנת החמקן בגלל העלות הגבוהה. "בקנדה לא אמרו שהמטוס לא טוב", הסביר הגורם במשרד הביטחון. "הם ציינו שביחס למשימות הצבא אין להם סיבה להשקיע במטוס כל כך מתקדם על העלות שלו. זה כבר שיקול אחר ומקובל יותר. רק נגיד שאנחנו זה לא קנדה, שרחוקה שנות אור מהמזרח התיכון".

F-35 (צילום: לוקהיד מרטין)
בלתי מנוצח או פרויקט לא משתלם? השר שטיינץ: "ישנם מטוסים עם כושר תמרון טוב יותר" | צילום: לוקהיד מרטין

בחיל האוויר, במשרד הביטחון וגם בלוקהיד מרטין יש מי שטוענים שהמתנגדים בישראל מפרסמים נתונים שגויים ואף מסולפים על בסיס כתבות שהתפרסמו באוסטרליה לפני שבע שנים. "המתחרים הפיצו שלל נתונים כוזבים וניגחו את המטוס בתקשורת האוסטרלית", ציין אדם שמעורב בפרויקט האדיר. "אנחנו מזהים שאותם נתונים שהתפרסמו שם לפני שבע שנים פתאום צצו בישראל במהלך השבועות האחרונים". בסיפוק לא מוסתר הוא מציין שחיל האוויר האוסטרלי בחן את המטוס לעומק והחליט על רכש של מאה מטוסים, "וזה אני חושב אומר הכול".

למטוס יש לא מעט מחלות ילדות, כפי שעברה כל מערכת נשק בזמן הפיתוח שלה. הכותרות שפורסמו על השבתת מערך מטוסי ה F-35 בארה"ב, האחרונה רק לפני מספר חודשים, "הן לא יותר מדמגוגיה לשמה", אמר קצין בכיר בחיל האוויר. "מחלות ילדות קשות היו גם כשפיתחו את מטוסי ה-F-16, היום ממטוסי הקרב נפוצים בעולם, ולמי שיש זיכרון קצר נזכיר שגם בחיל האוויר השביתו מערכים שלמים בגלל תקלות. אז מה, זה אומר שהם לא טובים? זה טבעה של טכנולוגיה בטח כשהיא חדשה".

נציין כי למרות כל התקלות בארה"ב מציינים שהפרויקט עומד בזמנים שנקבעו לו. כבר היום טסים למעלה מ-100 מטוסי F-35 בשמונה בסיסים בארה"ב. הדרישה של חיל האוויר האמריקאי עומדת על-1,763 מטוסים מסוג זה ומאות רבות יקלטו בצי ובמרינס. לוקהיד מרטין צופה שוק בינלאומי ל-1,500 מטוסים או יותר כולל ישראל, ועם כל המספרים האלה מנהל הרכש של חיל האוויר האמריקני, וויליאם א' לה-פלנטה, אמר בכנס של אגודת חיל האוויר כי פרויקט ה-F-35 "יציב למדי בשנה וחצי האחרונות". הוא הציג סיכום תמציתי לתוכנית: "מועד ההכרזה על יכולת מבצעית ראשונית עבור חיל האוויר (האמריקאי) הוא בעוד שנתיים". ציין והוסיף "אנחנו בין אפס לחמישה חודשי איחור. הנה, נתתי לכם את הסטטוס של ה-F-35".

רק יהפוך ליותר חמקן

טענות נוספות שעלו נגד המטוס זה שהוא לא חמקן באמת, ואף שבעתיד יפותחו מערכות שיצליחו להתמודד עם החמקנות שלו. גנרל גילמרי מייקל הוסטג', שהיה ראש פיקוד הלחימה באוויר, עורר מהומה כאשר, בראיונות לעיתונות אמר כי ה-F-35 יהיה חמקן יותר מה-F-22. מקובל לחשוב כי ה-F-22, עם יכולת הטיית הדחף ממנועיו, הוא מכונה חמקנית יותר מה-F-35. אולם הוסטג' גם אמר כי ה-F-35 יהיה בלתי מנוצח כאשר יופעל במספרים גדולים, ולכן הרכש המלא של המטוסים שנדרשו הוא "כה קריטי".

"עלי לומר שגנרל הוסטג' דייק בהתבטאות שלו לגבי החמקנות הפשוטה של ה-F-35 ביחס למטוסים אחרים", אמר גנרל בוגדן בראיון לתקשורת בארה"ב. "ההצהרה (של הוסטג') הייתה מדויקת מבחינת חתך המכ"ם, כפי שנמדד בדציבלים, ומבחינת טווח ההתגלות שלו", הוא אמר, ואף לגלג על הרעיון שמישהו יכול לדעת עד כמה המטוס חמקן רק מהמראה שלו, תכונה שכמובן מסווג במיוחד.

עוד אמר כי "אנחנו הולכים לדרוש מה-F-35 לעשות דברים ששום מטוס אחר, מהדור הרביעי או כל דור אחר, לא יוכל לעשות בעתיד. חלק מהמשימות האלה, יהיה ניתן לבצע בצורה הרבה יותר טובה עם יותר ממטוס F-35 אחד". משמעות דבריו היא שמבנה של מטוסי אדיר, שנים עד ארבעה מטוסים ויותר, משפיע על מרחב לחימה ענק בצורה קטלנית. "כאשר אתה מכניס שני מטוסי F-35 למרחב הלחימה, השרידות שלהם הרבה יותר גבוהה", ציין גנרל בוגדן. "עם שני מטוסים מסוג זה סך החלקים גדול יותר מהשלם".

תגובת השר שטייניץ:

על מנת להבהיר את החלטת וועדת שרים להצטיידות, ולמנוע את התדרוכים המטעים מכיוון מערכת הביטחון ולמנוע את ההטעיות המכוונות מבקש שר המודיעין, ד"ר יובל שטייניץ, המשמש גם כמ"מ יו"ר ועדת ההצטיידות של הממשלה, להדגיש את הדברים הבאים:

"לאחר סדרת דיונים ממושכת ורצינית החליטה ועדת השרים להצטיידות לדחות את בקשת משרד הביטחון וצה"ל לרכש מיידי של 31 מטוסי F35 מארה"ב - כמו שסיכמה מערכת הביטחון במהלך ביקורו האחרון של שר הביטחון בארה"ב. 

במקום זה החליטה ועדת השרים בהחלטה תקדימית, שיש לה ערך בטחוני ומשמעות דמוקרטית גם יחד לרכוש 14 מטוסים בלבד. הוועדה ציינה כי ממילא נשמרת לישראל האופציה לרכוש מטוסים נוספים בעתיד. 

במהלך דיוני הועדה הצגתי מצגת המטילה ספק בערכיות המטוס, לעומת מטוסים אחרים שניתן לשלב בהם טכנולוגיות ישראליות כחול לבן, ושכושר התמרון שלהם הוא נשיאת החימוש טובים בהרבה מה- 35F בתצורתו החמקנית.

מאחר שהמטוס עדיין לא מבצעי בארה"ב, הצעתי גם להסתפק בעת עתה ברכש של פחות ממחצית הכמות, ולהמתין עם ההחלטות על רכש מטוסים נוספים לעוד מספר שנים, כמו שנעשה במספר מדינות אחרות, כגון: אוסטרליה, איטליה, קנדה והולנד.

ההחלטה שהתקבלה לבסוף בתמיכת רוב השרים בוועדה, מוכיחה שהממשלה איננה חייבת להיות חותמת גומי של מערכת הביטחון, ושהרעיון הדמוקרטי שהדרג המדיני שוקל ומחליט שריר וקיים גם במדינת ישראל.

אני משוכנע שההחלטה שקיבלנו היא הנכונה ביותר מבחינה ביטחונית ומבחינת דמוקרטית גם יחד".