סרטון וידאו ממצלמת סיוע בנחיתה לטייסים (PLAT) של נושאת מטוסי הצי האמריקאי "קרל וינסון" דלף לרשת ומציג את רגעי ההתרסקות של מטוס החמקן F-35C ב-24 בינואר. בתאונה שאירעה באזור ים סין הדרומי נפצעו 7 אנשי צוות כשהטייס הצליח לנטוש בשלום. חקירה נפתחה ומבצע לחילוץ שרידי המטוס מהים החל, כשהחשש הוא מאפשרות שסין תגיע אליהם קודם.

מהסרטון ניתן להבין מה הוביל להתרסקות על המסלול. נראים בו רגעי הנחיתה הכושלת, שתועדו במצלמה המופעלת על ידי צוות שמכווין את הטייסים בבואם לנחות על נושאת מטוסים. על פי המיקום הם משדרים לטייס האם הוא מגיע גבוה או נמוך מדי לנחיתה.

במקרה הזה די ברור מהסרטון שהטייס הגיע לנחיתה נמוך מדי, וככל הנראה שגם במהירות נמוכה מדי, מה שגרם לו לשקוע. בשלב הזה ניתן לשמוע את קצין ההכוונה משדר לטייס להגביר את עוצמת המנוע. לאחר מכן הוא נשמע צורח בקשר על הטייס לבטל את הנחיתה ולנסות שוב, אך בסופו של דבר הטייס פגע בעוצמה בקצה הסיפון והחליק עליו, אחרי שגלגליו קרסו מעוצמת הפגיעה.

לאחר מכן המטוס יוצא מעדשת המצלמה, בשלב הזה הטייס נוטש אותו. אחר כך מוצגת זווית נוספת, ממצלמה המותקנת על אי הספינה שהוא גם גשר הפיקוד שלה ומגדל הפיקוח. בחלק הזה ניתן לראות שהמטוס מתחיל לבעור בטרם הוא נופל אל מעבר לסיפון. חלקי מטוס בוערים נראים עפים על הסיפון וצוותי כבאים מכבים מיד את הלהבות.

מה גרם להתרסקות החמקן?

כתוצאה מהאירוע נפגעו שבעה מאנשי צוות הסיפון ונזק שאינו ידוע נגרם לכמה מכלי הטיס שהוצבו עליו. יש לציין שהחקירה הרשמית עדיין נמשכת ולא סופקו כל הצהרות לגבי האירועים, אולם מהסרטון אפשר להבין שמסיבה שאינה ברורה הטייס לא הגיע לנחיתה בזווית הנכונה.

לא ברור אם בשל טעות אנוש או שאולי תקלה שמנעה ממנו להגביר את דחף המנוע ולתמרן. אם לא מדובר בתקלה טכנית, מלבד הטייס ישנה אחריות גם על צוות ההנחתה, שכיוון הטייסים בנחיתה זו המשימה שלהם.

נושאת המטוסים וקבוצת הקרב (צילום: Z.A. Landers/U.S. Navy, GettyImages)
נושאת המטוסים קרל וינסון וקבוצת הקרב שלה | צילום: Z.A. Landers/U.S. Navy, GettyImages