>> לקבוצה שלmako  גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?

"מה זה בכלל בדס"מ"? מאמרים רבים מנסים לענות על השאלה המסקרנת במגבלותיו של עמוד קצר אחד, וחלקם גם נותנים תשובות לא רעות, אבל בדס"מ איננו אוהב שמגבילים אותו, כלומר – אוהב, כלומר – לא אוהב, כלומר – זה מורכב.

אני, מכל מקום, לא אנסה לענות כאן על השאלה הזו ולתת למונח הזה הגדרה כוללת ושלמה אחת, אלא במקום זה אפתח, רק בשביל לפתוח, בפירוט של כמה מהדיונים הטרמינולוגיים הכרוכים בו.

מתחת לרצועה (צילום: אלון כהן)
מה הקשר בין כפיתה לסאדיזם? ואיפה נכנסת המשמעת? אדון מסביר | צילום: אלון כהן

מילה אחת לרצץ אסוציאטיבי בלתי מוגבל

אני מוצא שהקושי הסמנטי הראשון במתן תשובה לשאלה הזו טמון כבר בבחירת המילה הבסיסית – ראשי התיבות בדס"מ שמתייחסים לתופעה גדולה בהרבה. איך ניתן להגדיר את המונח הזה במילה אחת? הנה רצף אסוציאטיבי של אפשרויות: קהילה, נטייה מינית, העדפה מינית, זהות, הגדרה עצמית, תופעה פסיכולוגית, הפרעה נפשית, פטיש, סטייה, סאב-קלצ'ר, תופעה חברתית, סגנון חיים.

ויקיפדיה באנגלית מגדירה בדס"מ בתור "העדפה מינית", ואילו ויקיפדיה בעברית מגדירה אותו בתור "פאראפיליה", כלומר – תופעה פסיכולוגית. אתר הכלוב מנסה להתחמק מבחירה במילה מגדירה, אבל משתמש בכל זאת במונח "סגנון חיים". פטלייף מגדירים את עצמם בתור "הרשת החברתית הגדולה ביותר של קהילת הקינק והבדס"מ", כלומר – קהילה, ורקון מגדירים את עצמם בתור "אתר ההיכרויות הגדול בעולם לבחורים שאוהבים פטיש".

אולי זה נראה כמו חפירה סמנטית מיותרת, אבל הקושי הזה ממש משנה את האופן שבו תופשים את כל העניין: כשחושבים על בדס"מ כעל קהילה או כסאבקלצ'ר, חושבים עליו בצורה אחרת מאשר כשחושבים עליו בתור סוג של נטייה מינית, או בתור סוג של פטיש.

מתחת לרצועה (צילום: אלון כהן)
פטיש למגפיים ובגדי עור גם נכנס להגדרה? | צילום: אלון כהן
הקושי השני במתן תשובה לשאלה "מה זה בכלל בדס"מ?" נובע מהמורכבות והסיבוך של ראשי-התיבות הללו. היית מצפה שאם מישהו לוקח ארבע אותיות ומצמיד אותן זו לזו – זה יהפוך למשפט המורכב מארבע מילים. משהו כמו: "תסמונת הכשל החיסוני הנרכש", או "לסביות, הומואים, ביסקסואלים וטרנסים". אבל לא. לא אצלנו.

סאדו (צילום: צילום מסך daily mail)
תיאר בספרו מעשי זוועה על רקע מיני. המרקיז דה סאד | צילום: צילום מסך daily mail

BDSM אמור היה, כביכול, להיראות בעצם כך: BD-DS-SM. יש כאן 4 אותיות שמייצגות 6 מילים, שהן בעצם 3 צמדים, שיכולים לעמוד גם בזכות עצמם.

ארבע אותיות, שש מילים, שלושה צירופים

בדס"מ הוא בעצם הכלאה של שלושת המונחים האוטונומיים הבאים: B.D. – Bondage and Discipline – כפיתה ומשמעת, המתייחס לכל אופן שבו אדם אחד מנהל אדם אחר, או מתערב בהתנהלותו ומעצב אותו, את התנהגותו, את אישיותו ואופיו. ביו היתר הכוונה להגבלת חירות, הגבלת תנועה, מניעת זכויות, חינוך, אילוף, פיקוד, הטלת מרות ומשמעת.

D/s – Domination and Submission – דומיננטיות וסאבמיסיביות מתייחסים לכל מערכת יחסים שיש בה צד חזק, שולט, מוביל ומנהיג, וצד חלש, נשלט, כנוע ומובל. S&M – Sadism and Masochism – סאדיזם ומזוכיזם. כאן הכוונה לכל סוג של רצון לפגוע ורצון להיפגע. מוכר גם בכל מני קיצורים: סאדומזוכיזם, סאדו-מזו, סאדו.

בדס"מ הוא מונח העל המאגד את כל מה שנופל איפשהו בתחומו של מי מהצמדים הללו הווה אומר: S&M זה לא אותו הדבר כמו BDSM – הראשון הוא רק חלק מהאחרון, והערבוב שעושים ביניהם הוא שגוי. יחסים של דום וסאב, שהם סוג של יחסי D/s – כלומר, יש בהם צד מוביל וצד מובל, או צד דומיננטי וצד סאבמיסיבי – עשויים להיות נעדרי כאב ופגיעה לחלוטין, ופשוט לא סאדומזוכיסטיים בשום מובן – ובכל זאת, בהחלט בדס"מיים.

הכירו את המרקיז דה סאד וליאופולד פון זאכר-מזוך

המונחים סאדיזם ומזוכיזם כסוגים של פסיכוזות נטבעו במאמר מסוף המאה ה-19, ומחבר המאמר מינח אותן על שמם של המארקיז דה-סאד ושל ליאופולד פון זאכר-מזוך.

סאד – אציל וסופר צרפתי, ביסקסואל, בן המאה ה-18, שנאשם, בין היתר, באונס, בגידה באשתו עם אחותה, ביצוע מעשי סדום, הרעלה של מספר זונות, חטיפה של נערה וכליאתה בטירה, ועוד כמה דברים. בין היתר, היה גם סופר. ספרו הידוע "120 ימים של סדום" הוא רומן ארוטי מפורט ומפורש מאוד, שמתאר מעשי זוועה על רקע מיני, קשים אפילו ממה שעשה בעצמו.

אין תמונה
פסלו של ליאופולד פון זאכר-מזוך בלבוב, אוקריאנה

מזוך – עיתונאי וסופר אוסטרי, פמיניסט, בן המאה ה-19, שהחליף 2 נשים ומספר מאהבות, הדיח את כולן לנהוג בו באכזריות ולהשפיל אותו. עם אחת הוא אפילו חתם על חוזה שהפך אותו לעבד שלה באופן רשמי למשך חצי שנה – ונסע איתה לאיטליה בשביל למלא שם את תפקידו. ספרו הידוע "ונוס בפרווה" מתאר את פרק הזמן בחייו שבו חי כעבד.

עולם הבדס"מ לוקה בגודש טרמינולוגי מדהים ומיותר. אם הפירוט הקצר לעיל נראה מורכב – הוא לא נוגע בקצה הציפורן הקטנה של הטרמינולוגיה הנלווית לז'אנר. מילונים שלמים ועבים ממלאים את הרשת במושגים ומונחים עד בלי די, המפרטים את כל סוגי הפעילויות והאקטים, המצבים הנפשיים והרגשיים, סוגי היחסים, הזהויות-נטיות-סטיות הרבות מספור, ואתרי הקהילה גדושים בוויכוחים אינסופיים לגביי הפרשנויות המדויקות של כל מושג ומושג.

לא אחת מתקבל הרושם, למרבה האבסורד, שעל-מנת להיחשב "שולט אמיתי", אין אתה נדרש אלא לשליטה בז'רגון המקצועי. אני לא נכנס לזה, זה די מיותר בעיניי. מי שסקרן להכיר – יחפש וימצא.

_OBJמכל מקום, נראה שרבים חושבים שאת העניין עצמו הם מבינים, שהם יודעים מה זה, ורק לא יודעים מה בדיוק ראשי-התיבות, וכמעט תמיד זו אחת השאלות הראשונות ששואלים. אז פתחתי בזה, רק בשביל לפתוח.

לבלוג של אדון "משהו פרוורטי" - היכנסו

>> תיעוד מוקלט: "לא מוכן להשכיר לזוג גייז"

>> חמישים הגאים והגאות של 2011

>> היכנסו ותיהנו מכתבות נוספות בערוץ הגאווה