בימים אלו מתקשטת תל אביב לכבוד חודש הגאווה ואלפי תיירים ותיירות מציפים את העיר לכבוד המצעד שיערך ביום שישי הקרוב. בשנים האחרונות מותגה תל אביב כאחת מהבירות הגאות של העולם והפכה למוקד עליה לרגל לתיירים גאים שמוצאים כאן חיי קהילה עשירים בתרבות והיסטוריה, וכמובן המון חתיכים בחוף הילטון. אך מעבר למקומות הידועים כמו גן העצמאות וגן מאיר, מסתתרים ברחבי העיר מקומות רבים נוספים שמהווים אבני דרך בהתפתחותה של הקהילה הגאה בתל אביב ובישראל בכלל. הנה חמישה מקומות שאתם חולפים על פניהם יום-יום בלי לדעת את הסיפור הצבעוני שמאחוריהם.

רמב"ם 22 (פינת נחלת בנימין) - אם נוכל להכתיר אזור מסוים כ-Gayville (הרובע הגאה) של תל אביב, כנראה שנחלת בנימין והרחובות הסמוכים הם הקרובים ביותר להגדרה זו בשל פתיחתם של ברים להטב"ים רבים באזור זה בשנות ה-90 וה-2000. ותיקי הקהילה אף מכנים את הרחוב בכינוי "ויה דה לה אוחצ'ה" (שדרת ה"הומואים"). אחד המוסדות המפורסמים באזור היה בר ה"ריינבו" ברחוב רמב"ם, שהיה בר לסבי שנסגר בגלל טענות שכנים למשטרה על רעש מצד החוגגות במקום. לא הרחק משם נפתח בשנים האחרונות הבר המוביל של הקהילה היום - שפגאט.

שפגאט (צילום: פז דוידוביץ)
מבלים מחוץ לשפגאט ב"ויה דה לה אוחצ'ה" | צילום: פז דוידוביץ

אלנבי 99 - אזור בית הכנסת הגדול מתהדר כיום בכמה מהברים הפופולאריים בעיר, אך לא הרחק משם שכן פעם מוסד של ממש: חנות הפרוות של סטפן בראון. למרות החום התל אביבי הצליח בראון להפוך את החנות שלו למוקד משיכה לדיוות ענקיות כמו סופיה לורן, שרכשו ממנו מעילי פרווה מעוצבים. למרות שהיה נשוי לאישה, חי בראון את רוב חייו עם בן זוגו אליעזר ואף קבע בצוואתו כי הוא היורש היחיד של נכסיו הרבים. ההחלטה גררה לשערורייה משפטית גדולה בין אליעזר למשפחתו של בראון, שהפסידה בסופו של דבר במשפט.

אלנבי 58 - למבנה היסטוריה גאה עשירה כשבמשך שנים פעל במקום קולנוע שהיה ידוע כמוקד משיכה לחברי הקהילה. ב-1994 הוקם על חורבותיו אחד המועדונים הגדולים והמיתולוגיים בעיר, ובימי שישי הופקו בו מסיבות גרנדיוזיות של מפיק העל שירזי. גם דנה אינטרנשיונל החלה את הנסיקה המוזיקלית שלה כאן.

לנדוור גן מאיר מרכז גאה
המרכז הגאה בגן מאיר

גינת הקקטוסים - כשנכנסים לגן מאיר מכיוון טשרניחובסקי מסתתרת בצד ימין גינה קטנה של קקטוסים שהוקמה לזכר ניר כץ וליז טרובישי, שנרצחו בפיגוע הירי במועדון הברנוער באוגוסט 2009. לא רחוק משם יש אנדרטה נוספת בצורת משולש ורוד שניצבת מול המרכז הגאה, ומנציחה את אלו שנכלאו ונספו בשואה בשל זהותם הלהט"בית (הגברים נאלצו ללבוש טלאי ורוד בצורת משולש).

גינת שנקין - בפארק הממוקם בלב הרחוב שסימל בעבר את הבוהמה התל אביבית התקיים אירוע הגאווה הרשמי הראשון ב-1993, בו הוצבו ארונות קבורה ועוברים ושבים יכלו להיכנס לתוכם ולצאת מהם כאקט של יציאה מהארון. האירוע לווה בהפנינג גדול ושיירות מכוניות שעברה על רחוב דיזנגוף.

אין ספק שחלק רב מהקסם של תל אביב הוא במורשת התרבותית שמשאירים בה תושביה. כיום לא ניתן לספר את סיפורה של תל אביב בלי להתייחס לקהילה הגאה בה, המהווה כוח תרבותי וחברתי וסיפורה ממשיך להשאיר את חותמיו ברחבי העיר. מחר (חמישי 8.6) ייערך סיור התיירות הגאה שהשיקה העמותה לתיירות תל אביב-יפו. הסיור בן שעתיים מועבר באנגלית על ידי מדריכים מנוסים, בקיאים וגאים. 

גלו סודות נוספים שלא ידעתם על העיר באחד הסיורים של Rainbow tour TLV. ניתן לשריין מקומות לסיור דרך האתר, או באמצעות אתר התיירות של עיריית ת"א-יפו.

>> ככה עושים סצנות סקס לסביות כמו שצריך

>> שישה לירדים, חוף גאה אחד: התוצאות לפניכם

>> 10 כוכבי פורנו של גייז שהלכו צעד אחד רחוק מדי

>> אנחנו יודעים לדעת לאיזו מסיבת גאווה תלכו השנה