בשנים האחרונות ערים שונות ברחבי ישראל מקיימות אירועי הגאווה לצד המצעד המסורתי המתקיים כל שנה בתל אביב. אירועי הגאווה בערים השונות באים במטרה לחזק את התפיסה לפיה להט"בים אינם צריכים "להגר" לעיר אחרת על מנת לקיים שגרת חיים גאה ובטוחה. השנה אישרה עיריית כפר סבא לראשונה לארגן את אירועי הגאווה בעיר ביוזמתם של מתנדבים בארגוני הקהילה הגאה.

האירועים מתוכננים להתקיים החל מיום שני הבא (5.6), ובמסגרתם יתקיימו פעילויות העוסקות בהורות לנוער גאה, כגון מפגש עם אהובה סקעת, אמו של הזמר הראל סקעת ותושבת העיר, שתספר על חווייתה האישית בתהליך היציאה של בנה מהארון. עוד בתכנון: מופע הנשים המצליח "לסביהונסט", הקרנת הסרט "מי יאהב אותי עכשיו?", זוכה פרס הקהל בפסטיבל ברלין ומפגש עם גיבור הסרט סער מעוז, וכן מופע היחיד "יצא(ה) גבר". במופע הכנה וההומוריסטי מספר עדי רונן, בחור טרנסג'נדר, על התהליך שעבר בשלבים שונים בחייו.

רחל בועז ואהובה סקעת (צילום: צילום ביתי)
רחל בועז (מימין) ואהובה סקעת. "רצינו שזה יהיה יותר הסברתי ונגיש לכלל הציבור" | צילום: צילום ביתי
בין ההרצאות הכלולות באירועי חודש יוני, תתקיים הרצאה בנושא התא המשפחתי הגאה ובמעמדו המשפטי בישראל בהשתתפות עורכת הדין לענייני משפחה, איריס שיינפלד, תושבת העיר. "בעיר קיימות לא מעט משפחות והורים גאים", מעידה רחל בועז, ממארגנות היוזמה, "כיף לשמוע שמרגישים בנוח לקיים חיי משפחה בכפר סבא".

מאחורי היוזמה לפתוח את אירועי הגאווה לראשונה בעיר עומדת עינת הצמרי-שביט, עובדת סוציאלית באגף קהילה, רווחה ונוער בעיריית כפר סבא, יחד עם רחל בועז, אם לבת לסבית ומתנדבת בארגון תהילה ושי-לי בן אור ממחלקת הנוער בעיריית כפר סבא. "הייתה לי שאיפה מאז ומתמיד לפתוח כאן בכפר סבא קבוצת תמיכה להורים, ויחד עם עינת החלטנו לפעול למען הקהילה הלהט"בית בעיר", משחזרת בועז את הצעדים הראשונים. זוהי השנה הראשונה שארגון תהילה פועל בכפר סבא, ובעקבות המהלך החליטו השתיים לתת מענה שירותי, חברתי והסברתי לקהילה הגאה בעיר ולתושביה לרגל חודש הגאווה.

"הקמנו פורום פעילים בעיר שכלל הורים לילדים להט"בים, הורים גאים, נוער מהקהילה, ארגוני נוער, ובמהלך חשיבה משותפת עלה הרעיון לקיים אירועים הסברתיים בעיר", משחזרת בועז את ראשית היוזמה, "בעקבות היענות, בעיקר מצד הנוער שדיבר על מחסור בנראות להט"בית, עלה צורך להנכיח את הנושא הגאה בעיר, להעלות אותו לשיח הציבורי ובעיקר להראות לילדים ולבני הנוער בכפר סבא שאין חשש לצאת מהארון ושלא צריך להסתתר. לכולם יש את הזכות להיות מי שהם בקהילה שלנו בכפר סבא כמו כל אחד אחר כאן בעיר".

אמהות תהילה בפעילות בקניון כפר סבא (צילום: צילום ביתי)
אמהות תהילה בפעילות בקניון כפר סבא. בדרך למצעד ראשון? | צילום: צילום ביתי
למה לא מצעד בשלב זה?
"מכיוון שזו הפעם הראשונה שאנחנו עושים אירועים גאים בכפר סבא, רצינו שזה יהיה יותר הסברתי ונגיש לכלל הציבור", מסבירה בועז, "באירועי ההסברה אנחנו נוגעים בהמון נושאים, האירועים מיועדים לכל האוכלוסייה בעיר, כל נושא הוא מעניין ומסקרן בפני עצמו".

יש לציין כי הנושא הזהות המגדרית והשיח הטרנסג'נדרי הם חלק בלתי נפרד מאירועי ההסברה. "אנשים לפעמים מפחדים אפילו לשמוע על הנושא הזה", מספרת בועז על התייחסותם של חלקים שונים באוכלוסייה לנושא הטרנסי, "הנושא הטרנסי עלה לכותרות בזמן האחרון ולכן אנחנו מתייחסים אליו כאל אחד הנושאים החשובים שקיימים בשיח".

בנוסף לאירועי הגאווה המתוכננים מטעם האגף לקהילה, רווחה ונוער בעיריית כפר סבא, גם במוסדות אקדמאיים ברחבי הארץ צפויים להתקיים אירועים לציון חודש הגאווה, ביניהם מכללת בית ברל. "המטרה היא להגביר נראות, לחבר את הסטודנטים לנושא ולהעלות את השיח על הקהילה הגאה", מבהיר אלי ביטון, רכז אירועים של אירועי הגאווה ב-20 מוסדות אקדמאיים, "כרגע מתוכנן מופע דראג ב-5.6 של כמה וכמה מלכות, ביניהן קיי לונג, ג'ניפר ווקר".

"הגשמנו סוג של חלום", מסכמת בועז, "בתור התחלה של פעילות הסברתית בעיר זה מאוד יפה. אני בטוחה שהאירועים השנה יסללו לנו דרך לאירועים נוספים ומי יודע, אולי בשנה הבאה או בעוד שנתיים נקיים מצעד גאווה בכפר סבא".

>> "התחלתי לבחון גברים בסרטי פורנו ונבהלתי"

>> את קליפ הגאווה הרשמי של 2017 כבר ראיתם?

>> "הבנתי לראשונה בחיי איך זה להרגיש עירום באמת"

>> מצעד הגאווה בתל אביב עוד לא התחיל וכבר שובר שיא