בצל החלטת הממשלה להשקיע 11 מיליון שקלים בקמפיין לעידוד תיירות גאה, במסגרתו הוחלט לצבוע מטוס בצבעי הגאווה, ערכה היום (שני) בערב האגודה למען הלהט"ב מסיבת עיתונאים במרכז הגאה בתל אביב, בהשתתפות יו"רים השותפים באגודה, חן אריאלי ואמרי קלמן וחברי מועצת העיר תל אביב, אפרת טולקובסקי ויניב ויצמן. באירוע נכחו נציגים מארגונים אקטיביסטיים וחינוכיים רבים בקהילה הגאה, בהם איגי, חוש"ן, תהל"ה והבית הפתוח בירושלים.

במסיבת העיתונאים הציגו ראשי הקהילה מסמך דרישות מממשלת ישראל, בהן הדרישה להצהרה פומבית של הממשלה על תמיכתה בקידום שיוויון זכויות לקהילת הלהט"ב ובמקביל - גינוי אמירות להט"בופוביות וכל סוג של אלימות כנגד חברי וחברות הקהילה עלידי נבחרי ציבור. על המסמך חתומים כל הארגונים בקהילה. "אנחנו קוראות לראש הממשלה, לשר אוצר ולחברי הממשלה - תנו לנו סיבות להיות גאות וגאים בממשלה שלנו. השנה קיבלנו מעט מאוד סיבות לחגוג והרבה סיבות למחות", אמרו ראשי האגודה והוסיפו כי "הדרישות שלנו לא נולדו היום. יש כאן מאבק מתמשך ואם צריך,הוא יעמוד במרכז אירועי הגאווה ותיירים מכל העולם יראו שבישראל יש קהילה מאוחדת שנלחמת על זכויותיה".

ראשי האגודה הסבירו כי אין בכוונתם לקרוא לביטול התקציב שהועבר למשרד התיירות. אדרבה,לדבריהם, "אנחנו מברכות את שר התיירות על תקציב חסר תקדים ועל כך שהוא הבין את כוחה וחשיבותה של הקהילה. אך לא ייתכן שקמפיין המיועד לשבוע אחד בתל אביב גדול פי עשרה מתקציב כלל ארגוני הקהילה בפריסה ארצית בשנה שלמה. השנה נבחר שנושא המצעד יהיה נשים להט"ביות ויש לנו אחריות לדאוג שזה יהיה במרכז הקמפיין".

השנה קרה משהו מעוות

חברי מועצת העיר הביעו תמיכה מלאה בקהילה הגאה ואף הפגינו אופטימיות זהירה. לדברי טולקובסקי, "נציגי הקהילה בעירייה תומכים בקולות העולים בשטח. המצעד הוא קודם כל לקהילה הגאה, ושימש תמיד ככלי להשגת זכויות. אנו מקווים שהשנה היא שנת מפנה ביחסים בין המדינה לקהילה הגאה". גם יו"ר שותף באגודה, אמרי קלמן, הסכים כי מדובר בשנת מפנה. "השנה קרה משהו מעוות", אמר. "הממשלה הזאת משתמשת במצבה הטוב של הקהילה כדי להציג זאת כאחד מהישגיה. לפני שלושה שבועותשלחנו מכתב לראש הממשלה בבקשה לשיתוף פעלה ולא קיבלנו תשובה עד עכשיו. המצעד היה מצעד מחאה מול כל ממשלות ישראל ולא משנה מי עמד בראשה".

חבר מועצת עיריית תל אביב, יניב ויצמן, שיבח את התנהלות הקהילה ואמר שהרבה זמן לא ראה התארגנות כה אחראית ושקולה. ויצמן הוסיף: "העירייה יודעת להשקיע כסף במצעדי גאווה ובתיירות גאה אבל גם בקהילה. האצבע המאשימה היא לא למשרד התיירות אלא לכל ממשלת ישראל. אם מדינת ישראל רוצה לקחת את התפקיד של העירייה ולהיות שותפה אין מישהו שיגיד לא, להפך. אם המדינה רוצה להיות שותפה של הקהילה הגאה ולהשיג הישגים יחד זה צריך להתבסס על הרבה יותר ממטוס צבוע. בואו נחלק משאבים בצורה הגיונית. זה נראה לא הגיוני כשהארגונים כמעט לא סוגרים את החודש".

באשר לשאלה מה יעלה בגורל המצעד והאם הוא יבוטל, יתקיים כסדרו או שתתקיים הפגנה במקומו, ענתה אריאלי: "אנחנו נקבל החלטות בפורומים משותפים כפי שקיבלנו עד כה כך, והמסר שייצא יוסכם על כולם. כרגע אנו ממתינים לתגובה, ואם לא תהיה תגובה, נשקול צעדינו. הגיע הזמן לחזור למצעד שהמהות שלו היא לדרוש זכויות והכרה". יחד עם זאת, ראשי האגודה קראו לקהילה הגאה להשתתף במצעדים ברחבי הארץ. לדברי קלמן, "המצעדים בירושלים ובחיפה אינם מצעדים שקמפיין התיירות מתהדר בהם. הם מצעדי מחאה והפגנה למען קידום זכויות ולעתים מצעד של חמש מאות אנשים בבאר שבע חזק יותר ממצעד של אלפים. השנה ישנה התארגנות למצעדים בערים נוספות, לדוגמה בחדרה."

21:05 לפי פרסומים לא רשמיים, משרד התיירות החליט לבטל את הקצאת התקציב המיוחד לעידוד תיירות גאה נכנסת. לא נמסר מה בכוונת המשרד לעשות בתקציב, ואם קיימת הכוונה, או כלל האפשרות, להעבירו למשרדי החינוך והרווחה, שאמונים על הארגונים האקטיביסטיים בקהילה הגאה. הפרסום הופיע לראשונה באתר ynet.

מהאגודה למען הלהט"ב נמסר: "התקציב לא יועד עבור הקהילה, אלא עבור קידום התיירים הגאים. השעיית התקציב ממשיכה את הקו הזה, משל היתה הקהילה כלי שרת במשחק של משרד התיירות... לא ראוי ששרים יאיימו על אזרחי המדינה בהשעיית תקציבים, שמקורם בכספי ציבור. הקהילה ממשיכה בדרישותיה לשיוויון זכויות, והתיירים ימשיכו לבקר בתל אביב ללא מטוסין צבועים ותקציבי קמפיין מנופחים"