צדי צרפתי חוגג יום הולדת 75. לא בערך, לא ליד, (כמו שהוא אוהב לומר), אלא 75 שנים מלאות במהלכן שינה את פני התרבות בישראל.

לקראת חגיגות יום ההולדת יועלה הערב בתאטרון צוותא המופע "נשים מצדיעות לצדי", מופע מחווה מיוחד בו יופיעו הדיוות הגדולות של חייו - ירדנה ארזי, שלומית אהרון, מיקי קם, קורין אלאל, מיי פיינגולד, פאות קדושות, גלית גיאת, שולה חן ועוד, במבחר שירים וקטעים המסמלים את הפעילות התרבותית המגוונת של צדי במהלך השנים.

עבורנו מהוות החגיגות הזדמנות מצוינת לבחון כיצד הפעילות רבת השנים של צדי השפיעה על הקהילה הגאה, באופן ישיר ובאופן עקיף. למרות שרק לפני כחמש שנים יצא צדי צרפתי מהארון, התרומה שלו בשטח לקהילה הגאה, לפחות מבחינה תרבותית, היא בת עשרות שנים.

משתתף במחזמר שיער

לפני שהפך לבמאי של ישראל, היה צדי שחקן צעיר. ההפקה האחרונה בה השתתף הייתה ההפקה הישראלית הראשונה של המחזמר 'שיער' בשנת 1971, שם גילם גבר המחופש לאישה.

"הייתי בחור מאוד סגור ופתאום נפתחתי", סיפר צדי בעבר על התקופה ההיא, "כאלה היינו אז, מסטולים כל הזמן, חיינו חיים מאוד פרועים, בלי יום ובלי לילה. עשינו אהבה בשלישיות, רביעיות וחמישיות, ולא תמיד הכרנו את מי שהתעוררנו איתו בבוקר".

ב-1991 חוזר צרפתי שוב אל 'שיער', הפעם בתור במאי המחזמר.

משלב כתנות ושרירים על הבמה

בשנות השבעים עולה לראשונה בישראל המחזמר התנ"כי 'יוסף וכתונת הפסים המשגעת', בבימויו של צרפתי. בין הקאסט המכובד הכולל את שלמה ארצי ותיקי דיין, ניתן למצוא גם את ירון כהן (היום דנה אינטרנשיונל) בתפקיד נער מקהלה. בשנות התשעים שב צדי לביים את המחזמר בכיכובם של שי זורניצר וחווה אלברשטיין. צדי בעצמו מספר כיצד שלח את זורניצר הכחוש להתחטב ולהעלות מסת שריר לקראת העלאת ההצגה.

יוסף וכתונת הפסים המשגעת:

מגלה את שלומית אהרון 

בשנת 1975 נפגשו צדי צרפתי ושלומית אהרון לראשונה, כאשר צדי נבחר לביים את המופע 'הכל עובר חביבי' - מופע משירי שנות ה- 50 בארץ ובעולם". אהרון, אז זמרת צעירה ומופנמת, מעידה כי צדי היה זה שמצא בה יכולות שהיא לא ידעה שיש לה והפך אותה למה שהיא היום. מבחינתנו, זיהוי הפוטנציאל של אהרון הוליד לנו גיי אייקון ישראלית מכובדת נוספת לרשימה.

הכל עובר חביבי בקדם 1981:

מביים את ירדנה ארזי

גיי אייקון נוספת שעשתה כברת דרך עם צדי צרפתי היא ירדנה ארזי. החל מ"שוקולד מנטה מסטיק", דרך מופעי הסולו, מחזות הזמר ועד הקדמים והאירוויזיונים - הכל היה בבימויו של צדי. ארזי, הממשיכה להופיע ולמלא אולמות עד היום,  נחשבת לגיי אייקון ישראלי בינלאומי, ושיריה אף מושמעים במסיבות ובמועדונים.

ירדנה ארזי בקדם 1985:

מביא את ברודווי לישראל

בשנת 1981 מביים צרפתי את המופע 'ברנשים וחלומות'. המופע, שנולד בטעות לאחר שמפיקים התבקשו להעלות מופע בידור במיוחד עבור עובדי התעשייה האוויריתהפך למופע שהביא את ברודווי לישראל. צדי, יחד עם המלחין אלדד שרים, יצרו מופע המבוסס על שירים מוכרים בתרגום לעברית מתוך מחזות הזמר הגדולים - קברט, סיפור הפרברים, משחקי הפיג'מה, ברנשים וחתיכות, אירמה לה דוס, צ'יריטי המתוקה, הלו דולי, גברתי הנאווה, ניו יורק ניו יורק, פורגי ובס ואוליבר. המופע הצליח מעבר למשוער הוצג בהיכל התרבות בתל אביב במשך 52 שבועות ברציפות, מעבר ל-10 ההופעות שנרכשו מראש עבור עובדי התעשייה האווירית.

ברנשים וחלומות:

 

חושף קורין אלאל שלא הכרנו

בשנת 1990 מביים צרפתי את מופע היחיד של הזמרת קורין אלאל "שפת אימי" בו חזרה אלאל למקורות ושרה שנסונים צרפתיים בתרגום לעברית, וחושף בפנינו את שורשיה של הזמרת. בין השירים הידועים ששרה אלאל במופע היו "החיים בוורוד", "שלושת הפעמונים" ו"המנון לאהבה" של אדית פיאף, ו"אי שם בלב" של ז'ורז' ברסנס.

קורין אלאל - החיים בוורוד:

מביא את הערום האמנותי לאירועים ממלכתיים

בעצמאות שנת 1998 נבחר צרפתי לביים את פעמוני היובל – מופע לציון 50 שנה מדינת ישראל, ומעורר סערה בעקבות כוונתו להעלות את להקת "בת שבע" על הבמה בעירום.

החרדים מתנגדים למופע ומציעים כפשרה שהרקדנים ילבשו גטקעס. אך חברי הלהקה מסרבים לשנות את היצירה ואמנים רבים נעמדים לצידם ומודיעים כי יבטלו את הופעתם במידה והיצירה תצונזר. בסופו של דבר מודיעה הלהקה, כחצי שעה לפני תחילת המופע, כי החליטה שלא לעלות לבמה.  

פעמוני היובל: בלבוש מלא:

מקדים את זמנו בקדמים

במהלך השנים ביים צדי אינספור תחרויות קדם בערוץ הראשון, ובאופן אישי גם חלק מהאמנים שהשתתפו בתחרויות השונות. בנוסף, צרפתי ביים שירים רבים שייצגו את מדינת ישראל באירוויזיון, ביניהם 'הלילה' של שלישיית הכל עובר חביבי,  'בן אדם' של ירדנה ארזי ו'זה רק ספורט' של דפנה דקל. בשנת 1999 נבחר צרפתי לביים את האירוויזיון שהתקיים בישראל, ויצר שערורייה נוספת שהעלתה את הנושא הלהט"בי על סדר היום.

מיקי קם בקדם 1987:

 

מעלה את דנה על חומות ירושלים

האירוויזיון שנערך בירושלים בשנת 1999 לאחר זכייתה של דנה אינטרנשיונל בתחרות שנה קודם עם השיר 'דיווה', הביא הרבה כבוד לישראל ולקהילה הגאה בישראל בקרב מעריצי התחרות. אחד הנאמברים הזכורים בתחרות הוא הנאמבר "FREE" בביצוע דנה אינטרנשיונל, שהיה חלק מהמופע האמנותי ששולב בתחרות. השיר, שבוצע על רקע חומות העיר העתיקה בירושלים בהשתתפות 300 רקדנים, הכל פרי מוחו הקודח של צדי, שהסעיר את העיר כולה ויצר התנגדות חריפה של גורמים רבים שסרבו לאפשר לזמרת הטרנסג'נדרית לשיר על רקע עיר הקודש. קיום הנאמבר ושידור המופע בשידור חי למיליונים בכל רחבי העולם היה ניצחון קטן נוסף לישראל הליברלית, כמו גם לקהילה הגאה.

למרות הכל - דנה על החומות:

 

מביא את המחול אל הפריים טיים

בשנת 2005 עלתה בערוץ 2 תכנית הריאליטי 'נולד לרקוד', בבימויו של צדי צרפתי. התכנית, המבוססת על הפורמט האמריקאי (So You Think You Can Dance)  מביאה לראשונה את המחול לפריים-טיים של ערוץ 2 ומעניקה לאלפי נערות, ובעיקר נערים, את הלגיטימציה לפזז ברחבי הבית במכנסונים קצרים, ואפילו להעז לומר להוריהם שהם לא רוצים ללכת לחוג כדורגל, אלא לבלט.