לפני שבוע שמענו את הסיפור של המאמא מפלורידה, שנאלצה ללדת לבד בבית בזמן שהוריקן אירמה השתולל בחוץ, מאחר שצוות רפואי לא הצליח להגיע אליה בגלל הסופה. נכון, הסיפור שלה הוא כנראה קיצוני, אבל מתברר שיש משהו במזג אוויר משוגע שדוחף תינוקות להיוולד.

זה היה נחשב בדומיין של האגדות האורבניות, סיפורי סבתא – שיש לתינוקות סיכוי גדול יותר להיוולד במהלך סופה. התיאוריה הזו הייתה מבוססת על המבחן לכאורה הכי פשוט: מחלקות היולדות בבתי החולים תמיד נראות מלאות יותר כאשר יש לילות של סופה או בתנאי מזג אוויר קיצוניים. אפילו במשחקי הכס מקבלת דינאריז את הכינוי "דינאריז סטורם בורן", שכן גם הטוענת לכס הברזל נולדה בזמן סופה מטורפת.

מתברר שיש להם אפילו שם, תינוקות סופה, וכעת מחקר חדש מצב את הסיבה המרתקת, למה דחוף לתינוקות לצאת מהרחם כשבחוץ מתחוללת סופה. המחקר פורסם במגזין בתחום הגינקולוגיה והמיילדות, ומצא שאכן לידה ספונטאנית קשורה לשינויי מזג אוויר, בדגש על שקע ברומטרי, שבמילים של דני רופ מדובר בסופה. 

מזג האוויר משפיע על כמה אספקטים בבריאות שלנו. יש למשל אנשים שמקבלים מיגרנות בתנאי מזג אוויר קיצוניים, יש כאלה שדלקת הפרקים שלהם חוזרת להציק כמזג האוויר משתנה לרעה. המושג לחץ ברומטרי או אטמוספרי מתייחס למשקל החלקיקים באוויר. בימים שבהם יש לחץ ברומטרי גבוה, היום לרוב יפה והשמש זורחת בשמיים, ובימים שבהם יש לחץ ברומטרי נמוך – יש גשמים או סופות. ללחץ הברומטרי יש גם השפעה ישירה על מים – לדוגמה ברגעי גאות ושפל. אז למי יש בין 50-70 אחוז מים בגוף? לאישה ההריונית. ולכל אדם אחר בעולם. מתברר שגם המים שבגוף שלנו מגיבים לשקעים הביומטרים, ובעיקר הגוף ההריוני – שמכיל גם מלוא החופן מי שפיר.

_OBJעל פי התיאוריה הזאת, ככל שהלחץ יורד, ככה יש יותר סיכוי ששק מי השפיר ייקרע או ידלוף, או כמו שאת מכירה את זה: יותר סיכוי לירידת מים. עורכי המחקר מצאו ש"הייתה עלייה משמעותית במספר הלידות שקרו אחרי פקיעת שק מי שפיר, כשהיה שקע ברומטרי ומזג אוויר גרוע".

ד"ר דזירה ביי, רופאה מיילדותית בבית חולים בפורטלנד אורגון הסבירה לאתר מאמאמיה ש"רואים בהחלט שיש קלאסטר של לידות כאשר תנאי מזג האוויר קיצוניים".

עוד אבחנה שנעשתה במחקר היא שיותר נשים מגיעות לחדר המיון במהלך סופות עם צירים, שבסופו של דבר אובחנו בתור צירי ברקסטון היקס, שהם, כידוע, לא הדבר האמיתי.

מי שעוד תורמת את ה-2 סנט שלה היא המיילדת קארן האנסינגר, שאמרה ש"לפעמים אנחנו האחיות שמות לב שאנחנו מאוד עסוקות בלילות עם ירח מלא, אז כן, כנראה שגם שם יש משהו. עם השנים זה פחות הפך לביג דיל, זה לא שאנחנו רואות ירח מלא וצועקות 'הו לא! הנה זה מגיע! אבל כשיש הוריקן בדרך, אז מתחילה החגיגה". אז כן, אין כל כך הרבה סופות בישראל, אם בכלל. אבל כשיש אחת כזאת – תהיו בטוחות שמחלקות היולדות מפוצצות. 

>> נמצאה התמונה המביכה בעולם מחדר הלידה