גברים שראו לידה ונשארו בחיים חזרו וסיפרו דברים מדהימים. היו שקראו לזה "בית מטבחיים" ויש שאמרו "סרט טבע" – אבל כנראה שרובם הסכימו שזה היה הדבר הכי מדהים שהם ראו בחיים. יחד עם זאת, יש גברים שחוששים מאוד לראות תינוק בוקע מתוך גוף אנושי, ויש גם נשים שהחשיפה הזו מאוד לא נוחה להן. קורין מילר, כותבת אמריקאית, היא אחת כזו – ובטור אישי מרתק היא מספרת על קרע עמוק שנפער בינה ובין בעלה סביב השאלה הקשה.

"זה היה אחד המשברים הכי רציניים שחווינו ביחסים שלנו", היא פותחת וכותבת, "ומאוחר יותר גיליתי שהרבה זוגות עוברים את זה. עוד לפני שנכנסנו להיריון קראתי ברשת כמה סיפורים על כמה לידה יכולה להפחיד גברים. בעיקרון, הבנתי מהסיפורים האלה שאם הפרטנר שלי ייראה את האיברים הפרטיים שלי עושים קרקס במהלך הלידה, יכול להיות שהתמונה הזו לא תימחק לו לעולם מהמוח. לא לכל גבר זה קורה, אבל לא הייתי מוכנה לקחת את הסיכון".

מילר החליטה שהיא לא מעוניינת לתת לבעלה כרטיס לשורה הראשונה למופע הכי טוב בעיר. "זו הוואגינה שלי שאנחנו מדברים עליה פה", כתבה בהומור, "מאז גיל שנתיים לא חשפתי אותה בציבור ואני לא מכוונת להתחיל עכשיו, בטח שלא כשילד הולך לצאת ממנה".

מילר ובעלה דיברו על הנושא בקצרה, וכריס, הבעל, אמר שהוא יסכים עם כל מה שאשתו תחשוב לנכון. מילר לא חשבה שהנושא יעלה בעתיד, אבל אז הגיע חג המולד וכל המשפחה המורחבת התכנסה יחד. בלי שהתכוונה לכך, הוואגינה של מילר עמדה לפתע במרכז השיחה המשפחתית. "'כריס, אתה חייב לראות את התינוק יוצא, זה הדבר הכי מטורף שאתה תראה בחיים', בן דוד שלי אמר לו, ועוד מישהו הוסיף שהוא בכלל לא ישים לב לוואגינה, רק לתינוק, למרות שהוא הודה שזה מראה די דוחה. כשאמרתי לכולם שאני ממש לא בקטע הם התנפלו עליי: 'את תהיי בסדר', 'את חייבת לתת לו לראות', והיה מישהו שאפילו אמר לי שאם אני כל כך מודאגת מזה, שפשוט אעשה שעווה לפני הלידה". 

גיניקולוג (צילום: Thinkstock)
נשאר ליד הכתפיים שלי ולא זז מילימטר | צילום: Thinkstock

למנוע ממני את החוויה יהיה אכזרי 

אחרי הפולמוס המשפחתי, שארך לא פחות מ-45 דקות, כריס בעלה של מילר כבר היה משוכנע לחלוטין שהוא רוצה לראות את הלידה. הוא הסביר לה שזה יהיה רגע השיא של החיים שלו, ולמנוע ממנו את החוויה הזו יהיה אכזרי מצדה.

"מה שקרה אחר כך זה שהיינו בריב במשך ימים ארוכים", מספרת מילר. "אני לא האמנתי שהוא לא מקבל את זה שאני זו שאחליט אם אני מוכנה להיחשף או לא. הוא לא האמין שאני לא מוכנה לתת לו לראות את התינוק שלו משבריר השנייה הראשון שלו בעולם. כל כך כעסתי שאפילו איימתי עליו שאני לא אעדכן אותו שאני בצירים ויולדת, רק עד אחרי שהתינוק ייצא".

המשבר הזוגי החריף הסתיים יום אחד, כשכריס פשוט ויתר. "הוא אמר לי שאם זה כל כך חשוב לי הוא לא יסתכל, אפילו שהוא מאוד מאוד מאוד רוצה. כשנכנסתי ללידה הוא עמד במילה שלו. הוא נשאר בקו הכתפיים שלי ואם הוא היה צריך לעבור ליד אזור החלציים שלי הוא הסיט את המבט. אני יודעת כי שמרתי עליו כמו נץ כל הזמן".

לידה (צילום: shutterctock)
אמרו לי שבמהלך הלידה עצמה לא יהיה לי אכפת מה כריס רואה או לא רואה, אבל הם טעו | צילום: shutterctock
לאחר מעשה, מילר מסכמת שמדובר בפרט קטן נוכח העובדה שהמטרה העליונה בלידה היא שהתינוק יצא בריא ועם כמה שפחות כאב ונזק גופני לאמא. "לשמור על הצניעות שלך זה נושא שנופל די מהר מבחינת סדרי עדיפויות במהלך הלידה", היא מודה, אבל מוסיפה שלמרות זאת, היא לא מצטערת שהתעקשה. "השיעור של ההיריון והלידה לימד אותי לשחרר שליטה, אבל לאבד את השליטה על מי יראה או לא ייראה אותי חשופה לא היה משהו שהייתי מוכנה לוותר עליו. אני יודעת שלא כולם יסכימו איתי, זה עניין אישי. חברים אמרו לי שבמהלך הלידה עצמה לא יהיה לי אכפת מה כריס רואה או לא רואה, אבל הם טעו. היה לי אכפת, ואני שמחה שהוא לא ראה".

מה עושים בסיטואציה כזו, בה הרצונות של האם והאב מתנגשים בצורה כל כך חריפה? שאלנו את שלי פורפר רוזן, מטפלת זוגית ומינית, מה הייתה מייעצת לזוג במקרה כזה. "בטיפול זוגי או מיני היינו משוחחים על כך לעומק ומבינים למה זה כל כך חשוב לו, ולמה זה כל כך קשה לה", היא אומרת. "יכול להיות שהאישה הייתה אומרת שהיא פוחדת שהמראה יגעיל אותו, ואז הגבר היה מסביר לה שבדיוק להיפך, ויכול להיות שהיא הייתה מתרצה. אולי האישה לא מסכימה לבעלה אף פעם להסתכל לה על איברי המין, בגלל כל מיני עניינים פרטיים שלה, ואז מן הסתם גם בלידה היא לא תסכים לו להסתכל. בשורה התחתונה, גם אם הבעל מאוד רוצה והאישה לא מוכנה בשום אופן - זה הגוף שלה. אנחנו הרי מחנכים את הילדים שלנו מגיל צעיר שידעו שזהו הגוף שלהם והם היחידים שמחליטים עליו. זה תופס לדעתי גם בתוך זוגיות".

 >> תדהמה בחדר הלידה: מה גרם ליולדת לפקוח עיניים כל כך גדולות?