בשנים האחרונות יותר ויותר נשים בגילאים 40 ואף 50 ומעלה מביאות ילדים לעולם. הערב, ישודר סרטה של גלית גוטמן "ילדתי בגיל 54" (22:00, שני), שעוסק בדיוק בסוגיה הזו.  אחת מהאמהות שמשתתפות בסרט התארחה ב"הבוקר של קשת" ושיתפה את סיפורה.

יהלומית ילדה בגיל 34 את בנה הראשון, התגרשה וכעבור שנים, התחתנה מחדש לגבר שהגיע למערכת היחסים עם ארבעה ילדים. "לקחו כמה שנים עד שחשבתי על ילד נוסף. בעלי קיבל רגליים קרות וויתרתי. חשבתי שאחכה עד שהוא יהיה בשל ומוכן. חלפו 3 שנים, ובגיל 49. העליתי את הנושא שוב. הוא, בנונשלנטיות, אמר שאלך על זה. לא נראה לי שהוא האמין שזה באמת יקרה כל כך מהר".

על ההשלכות, מספרת יהלומית, היא לא באמת הקדישה מחשבה. "הרצון להיות אמא הוא כל כך חזק ואתה לא חושב על ההשלכות, באותו רגע. אתה חי את זה, רוצה את זה והולך על זה. אבל כמובן שיש סיכונים בהריון בגיל הזה. עוד נקודה היא הסבלנות. מצד אחד, אמהות מאוחרת מביאה איתה סבלנות אחרת, אבל אני גם יכולה לאבד את זה אין ספק שיש קשיים, יש עוד ילדים בתמונה שצריך לקחת בחשבון. אבל העובדה שהיה לי בן יחיד לא הספיקה לי. זאת לא משפחה".

הרצון בעוד ילד היה כנראה כל כך חזק שיצאו לזוג תאומות בריאות ומתוקות. "כולם מאוד שמחים. התאומות הן הבייבי של כולם, יש להם כמה אבות והן מקבלות אמא דומה וקצת אחרת. מצד אחד, אני אותה אמא שהייתי לבני (היום בן 18), אבל אין ספק שעם הניסיון, יש הרבה יותר תובנות, אני מבינה דברים שלא הבנתי בפעם הראשונה. זו הורות עם יותר תבונה וניסיון".

השאלה היא איך צולחים הריון בגיל כזה, והאם יש כאן תקווה אמיתית עבור נשים שמעוניינות לדחות את הלידה לגילאים מבוגרים אפילו עד גיל 60? "מי אנחנו שנשפוט את רצונה של האישה להיכנס להיריון. מלבד זאת, ה-60 של היום זה הארבעים של אתמול", אומר ד"ר איליה בר, מנהל המרכז הרפואי לפוריות, "עפ"י חישוב של סטטיסטיקאים במערכת הבריאות, תוחלת החיים גדלה ב-6 שעות כל 48 שעות. כיום, תוחלת החיים של אישה בישראל הוא 83, ובשנות ה-40 של המאה הקודמת, תוחלת החיים הייתה 48 שנים. אנחנו לא רק חיים יותר, גם הבריאות שלנו טובה יותר, וכל זה בזכות האפי-גנטיקה, הרגלי חיים שהולכים ומשתפרים, מה שגורם למחלות שמתוכנתות גנטית להופיע בגיל השלישי לא להופיע או להופיע בצורה קלה".

אמא מבוגרת מאכילה תינוק (צילום: צילום מסך daily mail)
הורות מבוגרת היא הורות עם תבונה וניסיון, אבל לא המון סבלנות. אילוסטרציה | צילום: צילום מסך daily mail
לדברי ד"ר בר, אישה שתרצה להיכנס להריון לקראת גיל 60 עוברת בירור בו נבדק האם יש מסוגלות משפחתית ורשת תמיכה כדי להביא את הילד לעולם, וגם מיפוי גנטי שבודק מה הסיכון לחלות במחלות המאפיינות את הגיל השלישי כמו סכרת לחץ דם.  

אילו קשיים צפויים בהריון בגיל 60?
"אם הרחם תקין אין ממש קשיים, מהבחינה הזאת. למעשה במצב של רחם תקני, אפשר גם בגיל 80 לגרום להיריון", אומר ד"ר בר, "אך כמובן שמעדיפים לא לעשות זאת. מבחינת הקופות, אין השתתפות בטיפולי פוריות מעל גיל 45 מתוך ידיעה שזה לא יניב לידה. הנושא של הגידול ברחם הוא אינו תלוי גיל, וגם לא רעלת ההיריון שהתפרצה בסוף ההיריון שלה, היא יכולה לקרות גם בגילאים צעירים. בנוגע לניתוח הקיסרי, בגלל שהיולדת עברה ניתוח ברחם עלה חשש שהרחם לא יעמוד בלידה רגילה ולכן תכננו מראש ניתוח קיסרי, דבר נעשה ב-25 אחוז מהלידות".

האם יש כאן תקווה ובשורה לנשים שניתן ללדת בכל גיל?
"לא הייתי בונה על זה מכיוון שהריון ולידה הם אידיאליים בגילאים 25-35 אך אפשר להאריך זאת עד לגיל 40. אחר כך הפוריות קיימת אבל היא הרבה יותר ירודה. מבחינה גנטית רק 10 אחוז מהביציות מסוגלות לגרום להיריון. כלומר, הכניסה להריון אורכת יותר זמן והסיכוי להצלחה בטיפולים הוא יותר נמוך. לכן ההמלצה היא להיכנס להריון עד גיל 40. אמנם היו מקרים בודדים של יולדות בגילאי 58 ו-60 אבל אפשר לספור אותם ביד אחת. אנחנו משתדלים להבהיר לנשים שיולדות בגילאים מבוגרים באלו סיכונים זה כרוך אבל תמיד יש יוצאים מן הכלל".

*סיפורה של יהלומית (ושל אמהות נוספות) ייחשף במלואו בסרט "בגובה העיניים – ללדת בגיל 54" שישודר הערב בקשת מיד אחרי תכנית פתיחת העונה של "עובדה".