רות איוריו - לידת בית (צילום: twitter/huffington post)
אל תאשימו את לידת הבית. תמונת אילוסטרציה | צילום: twitter/huffington post
השבוע, ביום שלישי, פונתה תינוקת במצב קשה לבית החולים איכילוב בת"א, לאחר שלידת הבית שבה הגיעה לעולם הסתבכה. אף שרק לפני ימים ספורים ביצעה האם בדיקת אולטרסאונד, שהראתה כי התינוקת הייתה במצג ראש, וחרף העובדה שהלידה תוכננה להתקיים בליווי של גורם רפואי מוסמך כנדרש בחוזר משרד הבריאות בנושא לידות בית, בשטח המצב היה שונה. הלידה התפתחה מהר מהצפוי, והדולה של היולדת – שכמובן לא הוסמכה ולא תכננה לקבל את הלידה, והייתה שם לספק תמיכה בלבד, כתוספת לגורמי הרפואה – נאלצה לקבל את הלידה.

הכותרות בחדשות היו מאוד ברורות: השבוע, ביום שלישי, תינוקת במצב קשה פונתה לבית החולים איכילוב בתל אביב לאחר לידת בית שהסתבכה. יולדת כבת 40, החליטה ללדת בנוכחות דולה בלבד, כשהתינוק במצג עכוז. התינוק נולד ללא דופק וללא נשימה ומאושפז באיכילוב במצב קשה.

עוד בתשעה חודשים:
>> מה קורה כשצלמת נמצאת בחדר לידה?
>> שעות ספורות לפני הלידה, גילתה שהיא בהריון עם תאומות
>> הידעת? הנקה מובילה לגירושים

הכותרות מצד אחד - העובדות מצד שני

העובדות הן אחרות. כמעט לגמרי אחרות: אשה בוגרת בשנות ה-40 לחייה החליטה החלטה חוקית במדינתנו - ללדת בבית בנוכחות רופא ודולה. על פי נהלי משרד הבריאות רשאים מיילדת מוסמכת בעלת רשיון של משרד הבריאות או רופא מומחה ברפואת נשים ליילד בבית אשה בריאה עם מעקב הריון תקין, כאשר עובר אחד במצג ראש ועוד קריטריונים שמפורטים באתר משרד הבריאות בנוהל מיוחד שנבנה לצורך הסדרת לידות הבית.

במקרה המדובר -  האשה עברה אולטראסאונד מספר ימים לפני הלידה והעובר היה במצג ראש. כלומר, לידת הבית המתוכננת עמדה בקריטריונים של משרד הבריאות. בנוסף לרופא הנשים, בחרה היולדת גם בליווי דולה שתתמוך ותעזור לה בתהליך.

וזה המקום לעשות קצת סדר: דולה אינה  מיילדת. תפקידה בלידה הוא של תמיכה גופנית (הקלת כאב בטכניקות שונות כמו מסג', שמנים אתריים וכו') ונפשית (עידוד, הדרכה לתנועתיות וכו'), אך תפקידה אינה ליילד. מדובר בשני מקצועות שונים לגמרי שעובדים בשיתוף פעולה בלידה, הן בבית החולים והן בבית. רצה המקרה והדולה בלידה המדוברת הגיעה כשעתיים לפני הלידה על מנת לעזור לאשה לעבור את תהליך הצירים. בזמן הזה, הרופא יצא מביתו והיה בדרכו אל בית היולדת.

רות איוריו - לידת בית (צילום: twitter/huffington post)
הגיע הזמן להפסיק לפחד מלידות בכלל ומלידת בית בפרט | צילום: twitter/huffington post
הצירים הפכו תכופים והלידה התקדמה במהרה. כ-20 דקות לפני הלידה הבחינה הדולה ברגליו של התינוק כשהן  מבצבצות מנרתיק האשה. הרופא טרם הגיע והתעכב בדרכו והדולה נאלצה להתמודד עם המצב בעצמה. חשוב להבין שזהו מצב מיילדותי נדיר הדורש ידע ונסיון רב. ידע כזה כלל לא נדרש מדולות, כמובן, ועם זאת בתושייה רבה היא  הזעיקה את נט"ן וכנראה גם עזרה לחלץ את ראש התינוק. התינוק לא נשם בלידתו והדולה החייתה אותו בהנשמה מפה לפה. צוות נט"ן הגיע, המשיך בהחייאה מתקדמת ופינה לבית החולים.

מה למדנו?

חשוב להבין כי סיטואציה שכזו הייתה יכולה להתרחש גם אם האשה היתה מחליטה ללדת בבית החולים. נשים עם עובר במצג ראש, כפי שהייתה היולדת במקרה הזה, מודרכות להגיע לחדר לידה רק כשהן עם צירים מסודרים המופיעים אחת ל-5 דקות. כל יולדת יודעת להעיד שנאמר לה שמיותר להגיע לבית החולים לפני כן. לידות בזק מתרחשות כמעט מדי יום וכולנו שמענו בתקשורת שקורה לפעמים שהלידה אף מתרחשת עוד לפני שמספיקים להגיע לחדר הלידה.

בלידה, כמו כמעט בכל ארוע אחר בחיים, יש סיכון. בכל לידה – גם באלו המתרחשות בבית חולים. גם שם יש אסונות. רק שבתי החולים הרבה פחות חשופים לתקשורת ואנו יודעים רק על חלק קטן מהמקרים שקורים שם. כאשר ארוע כזה קורה בלידת בית, הוא תמיד נחשף לתקשורת ומוצג באופן שלא תמיד תואם את אשר קרה במציאות.

אבל בואו נחזור ליולדת שלנו, וננסה להבין – למה בכלל היא רצתה ללדת בבית?  אצל רוב הנשים שיולדות בבית בלידה מתוכננת, זוהי בחירה מושכלת, שמתרחשת לאחר חקירה ובירורים מעמיקים. בארצות מערביות רבות בעולם, רובן ארצות נאורות בעלות מערכות בריאות מפותחות משלנו, לידות בית הן נוהל מקובל הנתמך על ידי הממסד הרפואי ומשרד הבריאות. יש היום מחקרים רבים, שנעשו על אוכלוסיות גדולות של עשרות אלפי יולדות, המתפרסמים בעתונות המקצועית מהשורה הראשונה, המעידים על היתרונות שיש ללידת בית לאשה בהריון תקין המלווה במיילדת מוסמכת. מהמחקרים עולה כי בלידות בית יש פחות סיבוכים, פחות קרעים, פחות דימום לאחר לידה. יש הנקה קלה וממושכת יותר ופחות שימוש בתרופות.

אין תמונה
לידות בזק מתרחשות מדי יום. זה יכול היה לקרות בכל מקום אחר
אלו הם מחקרים המקובלים על ממסדים רפואיים  בארצות מפותחות כמו ארצות סקנדיביה, אנגליה, גרמניה קנדה, אוסטרליה וכמובן הולנד, שבה 30% מהלידות מתרחש מחוץ לבית החולים.

לידת בית כמובן מעניקה לאשה אפשרות ללדת ברכות, בטריטוריה שלה, בתנועה, להתנהל בעצמה ללא איסורים ומגבלות ובפרטיות גבוהה. היא מעניקה לה את הזכות להיות מטופלת על ידי אדם מוכר שהיא נותנת בו אמון מלא. אבל היא בעיקר מאפשרת ללדת לידה בריאה, ללא הפרעה שמשבשת את תהליך הלידה הטבעי (צריך לזכור שלידה אינה מחלה, היא תהליך טבעי לחלוטין), ללא התערבויות שהתוצאות שלהן לעתים פוגעניות וקשות.

במחקרים הרבים גם עולה שביעות רצון גבוהה ביותר של היולדות ומשפחתן מהלידה, בשונה מאד מהנתונים המתקבלים בחדרי הלידה.רק השבוע התפרסם מחקר גדול בעתון נחשב המראה שלידת בית הינה בטוחה לפחות כמו לידה בבית חולים. מחקר שנעשה על אוכלוסית נשים גדולה שבחרה בלידת בית מתוכננת בליווי מיילדת מוסמכת.

הגיע הזמן להפסיק לפחד מלידות בכלל, ומלידת בית בפרט, ולהתחיל להכיר את הנושא ואת המחקר המצויין שיש מאחוריו. בברכת לידות טובות ובריאות לכולנו, בכל מקום שנבחר ללדת בו.

*הכותבות טובה קרני ותמי דורון הן מיילדות בית מוסמכות 

ביום חמישי הקרוב (30/10) תעלה בקשת סדרה דוקומנטרית המתעדת 100 זוגות משלב ההחלטה על כניסה להריון ועד ללידה עצמה. הסדרה תעקוב אחרי מגוון רחב  של זוגות ותיתן הצצה נדירה לרגעים אינטימיים ומרגשים במסע  הזוגי  המורכב שבסופו ישתנו חייהם. 
"9 חודשים" – פרק הבכורה: החל מה-30/10 ב-21:00