איך יודעים שבא אביב? רשימת השמות הפופולריים של מרץ כבר באוויר (אה כן, וגם אם אין עוד בוץ בשבילים וכו' כמאמר השיר). אז איך חוגגים? כמו שאנחנו אוהבים - עם רשימת עשרת השמות האהובים ביותר על גולשי mako בחודש מרץ. אה כן, וזוכרים את הפינה עם השמות שכדאי לשים לב אליהם? אז הפעם במהדורה אביבית וחגיגית יש לנו שישייה חדשה לעונה הצבעונית ביותר במעגל השנה. בקיצור - זה הזמן להתעדכן.

  1. איתי
    גם השם איתי כבר מפלרטט עם המקום הראשון לא מעט זמן, ונשאר יציב בשלישייה הראשונה. מקור השם איתי הוא בתנ"ך שם נזכרים שתי דמויות שנקראות בשם זה. אחת מהן היא איתי הגִתי שמוזכר בספר שמואל ב' כמי שהלך אחרי דוד המלך והאמין בו, והשנייה איתי בן-ריבי – גם הוא אחד מגיבוריו של דוד המלך. יש הנותנים לשם איתי ראשי תיבות של "ארץ ישראל, תורת ישראל" וכן "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני". השם מדורג כבר כמה שנים ברציפות במקומות הראשונים בדירוג השמות שניתנו לזכרים יהודים.

  2. אימרי
    אולי זה האיום שלנו מהפעם הקודמת, אבל אחרי אינספור חודשים בראש הפסגה, השם אימרי ירד למקום השני. למי שעדיין לא הספיק להתעדכן - השם אימרי מגיע אלינו מהתנ"ך שם הוא מופיע בספר דברי הימים א' ובספר נחמיה כשמו של אבי זכור, אחד מבוני החומה המחודשת של ירושלים. מקורו ככל הנראה בקיצור השם אמריהו.

  3. ליה
    השם ליה מגיע מהשפה העברית והוא הלחם של המילים "לי" ו-"יה", כלומר האלוהים שלי או האלוהים בשבילי. השם ליה הוא גם כינוי לשם התנ"כי לאה, שמה של אחת מארבע האימהות של עם ישראל, אשתו של יעקב אבינו, אחותה של רחל אמנו ובתו של לבן הארמי.

  4. גאיה
    השם גאיה מגיע אלינו מהמיתולוגיה היוונית, שם הוא מופיע כשמה של אלת האדמה והארץ שהולידה את אל הים ואל המים, או כמו שמקובל לכנות אותה בעברית - "אמא אדמה". עוד משמעות לשם גאיה היא צורת הנקבה לשם גיא המתייחס לשטח צר בין הרים.

  5. ארייה
    עוד ידובר רבות על השתלטות השם ארייה על שמן של בנות ישראל תוך זמן קצר כל כך. השם אריָה מגיע אלינו מהשפה האיטלקית ופירושו אוויר לנשימה, שאיפה. כמו כן, בעולם המוזיקה אריה היא כינוי לחיבור שירי או שירת יחיד באופרה או באורטוריה, בליווי כלי. השם מזכיר מילה עברית קרובה מענף החקלאות, אֲרִיָּה, ופירושה הוא לקיטה ואיסוף של פירות, בעיקר תאנים (אָרָה תאנים, עשבים, דבש = קטף, אסף, תלש).

  6. לביא
    השם לביא מופיע בספר יחזקאל בתנ"ך כתיאור לגור אריות. הלביא מופיע גם בספר איוב כתיאור לבעל חיים חזק שמתפקד גם כסמלו של שבט יהודה.

  7. קאי
    לשם קאי יש משמעויות שונות בשפות שונות. בסינית - פירושו ניצחון, בבורמזית - פירושו חזק, ביפנית - פירושו ים או אוקיינוס, בגרמנית - פירושו מגן או שומר, בסקוטית - פירושו אש, בפרסית - פירושו עולם, באמהרית - פירושו אדום ובסווהילית פירושו אהוב. 

  8. נועם
    השם נועם מופיע בספר משלי בתנ"ך כביטוי לדרך התנהגות. הפירוש המילולי של השם הוא התנהגות נעימה, נינוחה ואדיבה. את השם נועם אפשר לכתוב גם בלי האות ו' - נעם.

  9. בארי
    מקור השם בארי הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע כשמו של אביו של הנביא הושע, שהיה גם נשיא שבט ראובן. הוא נקרא גם בארה בגלל שהיה גדול הדור באותם ימים. בבראשית מוזכר השם בארי כשמו של אביה של יהודית, אשתו של עשיו. בארי הוא גם שמו של קיבוץ בצפון הנגב שהוקם על שמו של ברל כצנלסון ש-"בארי" היה שמו הספרותי.

  10. יהלי
    השם יהלי יכול להתפרש בשני מובנים. הראשון כנגזרת של השם "יהל": יהל לי, מפיץ האור שלי. המובן השני הוא צירוף של המילים "יה" ו-"לי", כלומר -האל למעני או האל שלי.

השישייה: השמות שפספסתם וכדאי לשים אליהם לב

ואיך אפשר לסיים את הכתבה בלי הפינה בה אנו מסבים את תשומת ליבכם לשמות פופולריים שאולי פספסתם בין מאות השמות במאגר השמות הגדול שלנו. והפעם במהדורה מורחבת ומיוחדת במינה עם שישייה שתפתח לכם את הראש ואולי תגרום לכם לחשוב קצת מחוץ לקופסה. מוכנים? 

הגרהשם הגר מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא מופיע כשמה של שפחתה של שרה אימנו והפילגש של אברהם אבינו אשר ילדה לו את ישמעאל. בהמשך היא אף גורשה מביתה יחד עם בנה. 

סתיוהשם סתיו מתייחס לאחת מארבע עונות השנה שלמעשה מבטאת את המעבר בין הקיץ החם לחורף הקר ואת תחילת עונת הגשמים. הסתיו נחשבת לאחת מעונות המעבר והיא מוזכרת בספר שיר השירים שבתנ"ך. העונה מאופיינת בשלכת ובמזג אוויר קריר.

בלמקור השם בל הוא בשפות הלועזיות (בין היתר צרפתית) ומשמעותו הוא בחורה יפה, נאה, מלאת חן ובעלת חיצוניות מרשימה. השם בל משמש גם כשם חיבה לשם איזבלה או איזבל.

תבורהמקור לשם תבור הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע בספר תהילים כתיאור להר גבוה בגליל התחתון. תבור הוא גם שמו של נחל בגליל התחתון שעוקף את הר תבור מדרום ומגיע עד לנהר הירדן. כיום הר תבור נחשב קדוש לדת הנוצרית מכיוון שיש עליו כנסייה ומנזר. תבור הוא גם שמו של רובה מודרני תוצרת ישראל.

דרורלשם דרור כמה מקורות. הראשון הוא הפירוש המילולי המבטא חופש, חירות ושחרור. כמו כן, זהו שמה של ציפור שיר קטנה, בצבעי חום ואפור, הנחשבת לאחת הציפורים הנפוצות בארץ ישראל. השם דרור מופיע גם בספר ישעיהו בתנ"ך.

כרםהשם כרם מגיע מעולם הטבע והוא כינוי למטע לגידול עצי גפן, עצי זית או עצי שקד. השם כרם מופיע גם בתנ"ך, בין היתר בספר מלכים א' בו מסופר על כרם נבות היזרעאלי.