לרגל ט"ו בשבט כולנו רוצים לנשום קצת אוויר ולהתחבר לטבע, אבל יש מי שהשמות שלהם תמיד מרגישים כמו מסע אינסופי בחורש או במטע. אז לרגל החג הכי ירוק של השנה, אספנו את 20 השמות הכי הכי לילדים - ויג'ן פרינדלי:

שמות של פרחים לילדים (או יותר נכון - לילדות)

רקפת 

השם רקפת מגיע אלינו מעולם הצומח והוא שמו של צמח רב שנתי, פרח נוי בעל פקעת הפורח בחורף ופריחתנו מזוהה בזכות כתר של עלי כותרת המופנה כלפי מטה.

סיגלית 

השם סיגלית מגיע מהשפה העברית ומעולם הצומח. סיגלית הוא כינוי לסיגל ריחני - צמח רב שנתי בעל פריחה בצבע סגול, הגדל בעיקר באירופה ובאזורים מוצלים.

ורד

השם ורד מגיע אלינו מעולם הצומח. זהו שמו של פרח נוי קוצני בעל ריח טוב ומזוהה, הפורח במגוון צבעים וגדלים. הפרח מוגדר כפרח רב שנתי ומוגדר בתרבות כסמל לאהבה.

שושנה

המקור לשם שושנה הוא התנ"ך, שם הוא מופיע כתיאור לפרח בצבעים שונים ממשפחת השושניים בעל גבעול קוצני. בתלמוד שושנה הוא שמה של אשתו של יהויקים. מקור השם שושנה הוא מהתנ"ך.

סביון

השם סביון מגיע מעולם הצומח – כינוי לפרח ממשפחת המורכבים אשר לו אלפי מינים שונים, הפורחים בעיקר בחורף. בנוסף, סביון הוא שם של יישוב במרכז הארץ בבקעת אונו.

נורית 

השם נורית מגיע מעולם הצומח והוא מתייחס לצמח עם פרחים בצבעי לבן, צהוב ואדום הפורח בעיקר באביב. השם נורית הוא גם הטיית הנקבה של השם "נור" שפירושו אש.

איריס 

לשם איריס יש כמה מקורות. במיתולוגיה היוונית הוא מוכר כשמה של אלת הקשת בענן ושליחת האלים. בעברית - רבים נוהגים לכנות את פרח האירוס בשם איריס. 

לילך

השם לילך מגיע אלינו מעולם הצומח והוא שם של צמח נוי ריחני, הכולל עשרה מינים, המלבלב בעונת האביב. השם לילך הוא גם שמו של גוון סגול הקרוי על שם צבעו של פרח הלילך.

נופר

המקור לשם נופר הוא בשפה האנגלית, בה הוא כינוי לצמח מים רב עונתי הגדל במקווי מים מתוקים ומונה מעל 20 מינים, כולם בעלי עלים רחבים ופרחים צהובים. בשפה המצרית העתיקה נופר הוא תיאור ליופי מעורר התפעלות.

עוד בקטגוריה: נרקיס, חבצלת, דליה, כלנית, מרגנית, חיננית, סיתוונית

נפלו בעריכה: חלמונית, חמציץ, סחלב

שמות של עצים לילדים

אלה

אלה זו המילה הנקבית למונח אל. מעבר לכך היא גם שם של משפחת עצים נפוצים בארץ (אלת המסטיק, אלה ארצישראלית, אלת טרבינת, אלה אמיתית (אלת הבטנה ממנה מגיע פרי הפיסטוק המוכר לנו) ואלה אטלנטית. בנוסף, השם אלה מוזכר בתנ"ך כשמו של אלה בן-בעשא שהיה אחד ממלכי ישראל.

אורן

את השם אורן אפשר לקרוא בשתי דרכים. דרך אחת היא אורן, שם של עץ מחטני המאופיין בריח רענן וחזק, נפוץ במזרח התיכון בכלל ובארץ ישראל בפרט ומוזכר כבר בספר ישעיהו בתנ"ך. באירית משמעות המילה אורן היא - ירוק. ניתן להגות את השם בדרך נוספת, כמו המילים - "אור" ו-"רן" שמבטאים על אושר ושמחה כפולים ומכופלים.

אלון

השם אלון הוא שמו של עץ גבוה ודומיננטי שאורך חייו הוא מאות שנים. האלון הוא העץ הנפוץ בשטחים המיוערים בארץ ובשל היותו עץ חזק במיוחד הוא משמש דימוי לחוסן ועוצמה. כמו כן, בספר בראשית בתנ"ך השם אלון מוזכר כשם בנו של זבולון.

שקמה

המקור לשם שקמה הוא בשפה העברית והוא מתקשר לעולם הצומח. שקמה הוא שמו של עץ ממשפחת התותיים, הקרוי גם פיקוס, שגדל בערים רבות ברחבי הארץ ובאופן כללי באזורים חמים על פני הגלובוס. מקורו של העץ הוא במזרח אפריקה.

ארז

השם ארז הוא שמו של עץ מחטני ממשפחת עצי האורן שנפוץ בעיקר באזורים הרריים ומזוהה כסמלה של מדינת לבנון. בתנ"ך שימש העץ את שלמה המלך לבניית בית המקדש.

דולב

השם דולב מגיע מעולם הצומח והוא שמו של עץ גדול הצומח בארץ, בעיקר באזור הגליל ובעמק החולה. העלים שלו גדולים ודומים בצורתם לכף יד והפירות שלו אגוזיים. דולב הוא גם שמו של יישוב בבנימין.

אשל

השם אשל מגיע אלינו מהתנ"ך והוא שמו של עץ בעל פרחים צבעוניים המצוי בימינו בעיקר בדרום הארץ. בתנ''ך מסופר גם כי אברהם אבינו נטע עץ אשל בבאר שבע לאחר שכרת ברית עם אבימלך ומכאן גם הביטוי - "אשל אברהם".

עוד בקטגוריה: צאלון, שקדיה, כליל

נפלו בעריכה: צפצפה, קטלב, פיקוס, אזדרכת 

שמות של פירות לילדים 

תמר

המקור לשם תמר הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע כשמן של דמויות מקראיות: הראשונה היא ביתו של דוד המלך ואחותו של אמנון שמוזכרת בספר שמואל. השנייה היא תמר, אשתו של ער, כלתו של יהודה ואם לבניו התאומים - פרץ וזרח, המוזכרת בספר בראשית. תמר הוא גם שמו של הפרי הגדל על עץ הדקל והוא נחשב לאחד משבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל.

הדר

לשם הדר כמה מקורות. הוא מוזכר בתנ"ך כשמו של אחד מהצאצאים של עשיו ובנוסף גם בתיאור של יופי, הוד ותפארת. הדר הוא גם כינוי למשפחת עצים ירוקי עד שגדלים בעיקר בפרדסים וביניהם תפוז, אשכולית, לימון, קלמנטינה ופומלה. אחד הפירות המשתייכים למשפחה הוא האתרוג שמכונה בתנ"ך - "פרי עץ הדר" ונכלל כאחד מארבעת המינים בחג הסוכות.

שקד

המקור של השם שקד הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע לראשונה בספר בראשית כחלק מהמתנה שאחיו של יוסף הצדיק שולחים ליוסף שהיה אז משנה למלך מצרים. השקד הוא עץ ממשפחת הוורדיים, בעל פריחה לבנה או ורודה, שפירותיו נחשבים טובים לבריאות ופריחתו מסמלת את בוא הסתיו. שקד הוא גם שמו של אחד מהגדודים בחטיבת גבעתי.

רימון

המקור לשם רימון הוא בשפה העברית והוא קשור לעולם הצומח. הרימון הוא אחד משבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל, והוא החמישי המוזכר בפסוק. הרימון הוא פרי אדום ומתוק, שגרעיניו משמשים למאכל. לפי המסורת היהודית את הרימון נהוג לאכול בראש השנה. רימון הוא גם כינוי לכלי נשק - מיכל קטן ממתכת ובתוכו חומר נפץ מרסק.

גפן

גפן הוא שמו של אחד משבעת המינים בהם נשתבחה ארץ ישראל, השלישי המוזכר בפסוק התנ"כי. זהו שמו של צמח מטפס ממשפחת הגפניים וממנו בוצרים ענבים למאכל ומפיקים יין למשקה.

עינב

עינב הוא השם של יחידת פרי של שיח הגפן. העינב (ענבים ברבים) משמש גם כפרי לאכילה וגם להכנת משקה יין. 

תאנה

השם תאנה מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא מוזכר בספר בראשית כשאדם וחווה התכסו בעלי תאנה לאחר שאכלו מעץ הדעת. התאנה היא פרי מתוק ממשפחת התותיים והיא נחשבת לאחת משבעת המינים בהם נשתבחה ארץ ישראל.

עוד בקטגוריה: שיזף, שרי, ליצ'י, 

נפלו בעריכה: תפוז, פטל, משמש, אבוקדו 

שמות של שיחים לילדים 

לוטם

המקור לשם לוטם הוא בעולם הצומח - שיח רב עונתי נמוך בעל פרחים גדולים ויפים שנפוץ בישראל ובשאר ארצות הים התיכון. לוטם הוא גם שמו של נחל הזורם באזור הכרמל וכן של קיבוץ בגליל.

רותם

השם רותם מגיע אלינו מעולם הצומח והוא שמו של שיח בר מדברי, בעל פריחה לבנה עם יכולת הישרדות יוצאת דופן. השיח גדל בישראל והבדואים משתמשים בו לצרכי רפואה. השיח מופיע גם בתנ"ך, כמקום מנוחתו של אליהו הנביא בעת שנתגלה אליו מלאך אלוהים.

הדס

השם הדס מגיע אלינו מעולם הצומח. זהו שמו של שיח ריחני המשמש ביהדות גם לאחד מארבעת המינים בחג הסוכות. נהוג להשתמש בשיח גם בטקס ההבדלה ביהדות כאשר מברכים על הבשמים. בתרבות היוונית שיח ההדס מזוהה עם האלה אפרודיטה.

עירית

המקור לשם עירית מגיע מעולם הטבע, שם הוא שמו של צמח תבלין פופולרי המזכיר בטעמו את הבצל הירוק. ניתן לכתוב את השם גם עם האות א' - אירית

אשבל

המקור לשם אשבל מגיע מעולם הצומח והוא שמו של צמח ממשפחת השפתניים שפריחתו מזכירה בצורתה שיבולת ועל כן שמו. פריחתו של האשבל יכולה להיות בגווני ורוד, לבן וסגול. אשבל הוא גם שמו של קיבוץ בגליל התחתון. 

מרווה

השם מרווה מגיע אלינו מעולם הצומח, שם הוא מוכר כשמו של צמח תבלין ממשפחת השפתניים שנחשב לצמח מרפא עתיק שנפוץ באזור ארץ ישראל והים התיכון. למרווה ריח טוב וסגולות רפואיות של הרגעה ואף חיטוי. 

עוד בקטגוריה: נירית, לואיזה, לבונה

נפלו בעריכה: נענע, אטד, קנאביס

שמות מן הצומח לילדים 

גורן

השם גורן מגיע מעולם החקלאות והוא למעשה כינוי למקום אחסון תבואה לאחר הקציר, אסם. בגורן נהוג להפריד בין גרעיני הדגן לבין המוץ והתבן. הגורן שימש בעבר גם כמקום התכנסות.

אסיף

משמעות השם אסיף היא הפעולה של איסוף התבואות הבשלות והמוכנות מהשדה. כמו שהקציר נערך בתחילת הקיץ, איסוף היבול מתקיים בסיומו. אסיף הוא גם אחד משמותיו של חג הסוכות, בשל העונה שהוא מתרחש בה.

יוגב

פירוש השם יוגב בשפה העברית הוא חקלאי, עובד אדמה או איכר. בתנ"ך מוזכרים היוגבים כאלה שלא הוגלו לאשור לאחר חורבן בית המקדש הראשונה על מנת שיעבדו את האדמה.

רגב

השם רגב מגיע מהשפה העברית ומעולם הטבע והחקלאות. פירוש השם רגב הוא חתיכת אדמה, גוש עפר או פיסת קרקע.

גבע

פירוש השם גבע בשפה העברית הוא גבעה קטנה, הר קטן. בתנ"ך מופיע גבע כשמן של שתי ערים מרכזיות המוזכרות בספר מלכים.

דגנית

השם דגנית הוא הטיית נקבה לשם דגן שמגיע מהתנ"ך, שם פירושו הוא כינוי כללי לתבואה המגיעה מהשדה ומהווה מקור למזון הבסיסי של בני האדם לאורך ההיסטוריה. חמשת מיני דגן המוכרים הם חיטה, שעורה, שיבולת שועל, שיפון וכוסמין.

דגן

השם דגן מגיע מהתנ"ך, שם פירושו הוא כינוי כללי לתבואה המגיעה מהשדה ומהווה מקור למזון הבסיסי של בני האדם לאורך ההיסטוריה. חמשת מיני דגן המוכרים הם חיטה, שעורה, שיבולת שועל, שיפון וכוסמין.

קמה

השם קמה מגיע אלינו מהתנ"ך והפירוש המילולי של השם קמה הוא דגן, שיבולים ארוכות שהגיעו לבשלות ומוכנות לקציר. קמה לשם קמה יש מקורות גם במיתולוגיה ההודית, בה הוא גם שמו של אל האהבה.

נטע

המקור לשם נטע הוא התנ"ך, שם הוא מופיע בספר תהילים כתיאור לצמח לפני שתילה או נטיעה. בספר ישעיהו מופיע אזכור של השם נטע, אולם הפעם בהקשר של שורשיות האדם ומורשתו.

ניצן

המקור של השם ניצן הוא בשפה העברית והוא מתייחס לעולם הצומח. הפירוש המילולי שלו הוא החלק שממנו מתחילים להתפתח הפרח, הענף, הגבעול  או העלה. ניצן הוא גם שמו של יישוב בדרום הארץ, סמוך לאשקלון.

אילן

מקור השם אילן הוא בשפה העברית, ופירושו המילולי הוא עץ, צמח גבוה בעל ענפים, שורשים וגזע. הוא מתייחס לעולמות הטבע והצומח ומרמז על צמיחה וחיבור לשורשים.

אילנית

השם אילנית הוא נגזרת נשית של השם אילן. מקורו בשפה העברית, ופירושו המילולי הוא עץ, צמח גבוה בעל ענפים, שורשים וגזע. הוא מתייחס לעולמות הטבע והצומח ומרמז על צמיחה וחיבור לשורשים. אילנית היא גם בעל חיים - דו-חי - המזכיר צפרדע וחי בסביבה מיוערת.

כרם

השם כרם מגיע מעולם הטבע והוא כינוי למטע לגידול עצי גפן, עצי זית או עצי שקד. השם כרם מופיע גם בתנ"ך, בין היתר בספר מלכים א' בו מסופר על כרם נבות היזרעאלי. 

עוד בקטגוריה: תלם, נטף

נפלו בעריכה: ענף, חריש, גזע, גבעול, קציר