מה נגיד? שנת 2022 כבר מאחורינו, אחרי בחירות, חגים וכמובן - סיכומי שנה, הגיע הזמן להתחיל שנה חדשה ולעשות שוב את כל מה שכברה עשינו - שוב. אז באווירת התחדשות אנחנו ממשיכים עם רשימת עשרת השמות האהובים ביותר על גולשי mako בחודש דצמבר, כך שגם אם פספסתם את תאריך הלידה הנחשק ה-1 בינואר, תוכלו להתנחם באיזה שם טוב. אה כן, וזוכרים את הפינה החדשה עם השמות שכדאי לשים לב אליהם? אז יש לנו חמישייה חדשה לשנה החדשה. בקיצור - זה הזמן להתעדכן.

  1. אימרי
    מה נגיד? עברה שנה ושום דבר לא השתנה. השם אימרי עדיין מסרב לעזוב את המקום הראשון (ובואו נגיד שאם הוא לא יעשה את זה, לא תישאר לנו ברירה ואנחנו ננקוט צעדים). אז למי שעדיין לא הספיק להתעדכן - השם אימרי מגיע אלינו מהתנ"ך שם הוא מופיע בספר דברי הימים א' ובספר נחמיה כשמו של אבי זכור, אחד מבוני החומה המחודשת של ירושלים. מקורו ככל הנראה בקיצור השם אמריהו.

  2. איתי
    גם השם איתי כבר מפלרטט עם המקום הראשון לא מעט זמן, ונשאר יציב בשלישייה הראשונה. מקור השם איתי הוא בתנ"ך שם נזכרים שתי דמויות שנקראות בשם זה. אחת מהן היא איתי הגִתי שמוזכר בספר שמואל ב' כמי שהלך אחרי דוד המלך והאמין בו, והשנייה איתי בן-ריבי – גם הוא אחד מגיבוריו של דוד המלך. יש הנותנים לשם איתי ראשי תיבות של "ארץ ישראל, תורת ישראל" וכן "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני". השם מדורג כבר כמה שנים ברציפות במקומות הראשונים בדירוג השמות שניתנו לזכרים יהודים.

  3. ארייה
    עוד ידובר רבות על השתלטות השם ארייה על שמן של בנות ישראל תוך זמן קצר כל כך. השם אריָה מגיע אלינו מהשפה האיטלקית ופירושו אוויר לנשימה, שאיפה. כמו כן, בעולם המוזיקה אריה היא כינוי לחיבור שירי או שירת יחיד באופרה או באורטוריה, בליווי כלי. השם מזכיר מילה עברית קרובה מענף החקלאות, אֲרִיָּה, ופירושה הוא לקיטה ואיסוף של פירות, בעיקר תאנים (אָרָה תאנים, עשבים, דבש = קטף, אסף, תלש).

    אלירז שדה ובתו אריאה (צילום: חדשות 12)
    אלירז שדה וביתו אריאה | צילום: חדשות 12


  4. לביא
    השם לביא מופיע בספר יחזקאל בתנ"ך כתיאור לגור אריות. הלביא מופיע גם בספר איוב כתיאור לבעל חיים חזק שמתפקד גם כסמלו של שבט יהודה.

  5. יהלי
    השם יהלי יכול להתפרש בשני מובנים. הראשון כנגזרת של השם "יהל": יהל לי, מפיץ האור שלי. המובן השני הוא צירוף של המילים "יה" ו-"לי", כלומר -האל למעני או האל שלי.

  6. אריאל
    השם אריאל, שם יוניסקס מופלא, מופיע בתנ"ך כאחד משמותיה של העיר ירושלים. כמו כן, השם מורכב מצירוף של המילים "אריה" ו"אל", כלומר - העצמת האל וייחוס ערכים של אומץ, גבורה, שליטה וכוח.

  7. ליה
    השם ליה מגיע מהשפה העברית והוא הלחם של המילים "לי" ו-"יה", כלומר האלוהים שלי או האלוהים בשבילי. השם ליה הוא גם כינוי לשם התנ"כי לאה, שמה של אחת מארבע האימהות של עם ישראל, אשתו של יעקב אבינו, אחותה של רחל אמנו ובתו של לבן הארמי.

  8. רומי
    המקור לשם רומי הוא בספר חבקוק שבקובץ תרי עשר בתנ"ך, שם מופיעה המילה רום המתארת עליונות והתרוממות. השם רומי הוא הטיית שייכות של המילה "רום", כלומר - המרום שלי, ההצלחה שלי, העליונות שלי. רומי זו גם שמה של אחת מהמדינות הגדולות בעולם העתיק שהייתה קרויה על שם רומא, בירת איטליה והפכה לאימפריה.

    רומי אברג'יל  (צילום: פרטי)
    רומי אברג'יל | צילום: פרטי


  9. גאיה
    השם גאיה מגיע אלינו מהמיתולוגיה היוונית, שם הוא מופיע כשמה של אלת האדמה והארץ שהולידה את אל הים ואל המים, או כמו שמקובל לכנות אותה בעברית - "אמא אדמה". עוד משמעות לשם גאיה היא צורת הנקבה לשם גיא המתייחס לשטח צר בין הרים.

  10. נועם
    השם נועם מופיע בספר משלי בתנ"ך כביטוי לדרך התנהגות. הפירוש המילולי של השם הוא התנהגות נעימה, נינוחה ואדיבה. את השם נועם אפשר לכתוב גם בלי האות ו' - נעם.

החמישייה: השמות שפספסתם וכדאי לשים אליהם לב

ואיך אפשר לסיים את הכתבה (והשנה) בלי הפינה בה אנו מסיבים את תשומת ליבכם לשמות פופולריים שאולי פספסתם בין מאות השמות במאגר השמות הגדול שלנו. מדי חודש אנחנו חמישייה מיוחדת במינה שתפתח לכם את הראש ואולי תגרום לכם לחשוב קצת מחוץ לקופסה. מוכנים? 

דולב: השם דולב מגיע מעולם הצומח והוא שמו של עץ גדול הצומח בארץ, בעיקר באזור הגליל ובעמק החולה. העלים שלו גדולים ודומים בצורתם לכף יד והפירות שלו אגוזיים. דולב הוא גם שמו של יישוב בבנימין.

אוןהשם און מגיע מהשפה העברית ופירושו הוא כוח חזק, עוצמה. בתנ"ך השם און מופיע כשמו של אחד מבני העדה של קורח שמרדו במשה רבנו במדבר ונענשו בכך שבלעה אותם האדמה. 

הודיההשם הודיה מגיע אלינו מהשפה העברית והוא חיבור של המילים "הוד" ו-"יה", כלומר הכבוד והפאר הם של האל. כמו כן, השם מבטא הכרת תודה והרעפת תשבוחות.

סיוןסיוון הוא שם של חודש בלוח השנה העברי, שלישי ממועד יציאת מצרים ותשיעי על פי בריאת העולם. מקור השם מגיע מהמילה "סיוונו" - שמשמעותה בשפה הבבלית היא "זמן קבוע". שם החודש סיוון מוזכר במגילת אסתר שבתנ"ך. בחודש סיוון חוגגים ביהדות את חג השבועות וחג מתן תורה.

כרמלמקור השם כרמל הוא בתנ"ך שם הוא מופיע ככינוי לאזור מלא בגנים ושדות פוריים. השם כרמל מופיע גם בהקשר של גרגרי תבואה לחים או גרגרי דגן ירוקים, טרם הבשלתם. כרמל הוא גם שמו של רכס הרים בצפון הארץ שבקצהו הר הכרמל.