בחירת שם לתינוקת חדשה זו לא משימה פשוטה, ואנחנו במערכת mako הורים עוקבים אחרי מגוון השמות המיוחדים שאתם בוחרות ובוחרים לבייביז החדשים שלכם. בשנים האחרונות נכנסו בצעדי ענק שמות חדשים וייחודיים, וכך גם השמות אריה, ארייה ואריאה מצאו את מקומם בראש הרשימה. אילנית לוי, שילדה את בתה השלישית לפני כשנה וחצי, הזניקה את השם לתודעה הציבורית (אם כי לא הייתה הראשונה להשתמש בו, כמובן), ומאז אנחנו נחשפים ליותר ויותר הורים שבחרו להעניק לבנותיהם את השם הייחודי. אז מה הסיפור של השם ארייה, ומאיפה כל הטירוף הגיע? 

"בהתחלה אמרתי שאין מצב"

לשם אריָה פירושים רבים, והוא בעל משמעויות ייחודיות. השם מגיע מהשפה האיטלקית ופירושו אוויר לנשימה או שאיפה. כמו כן, בעולם המוזיקה, אריה הוא כינוי לחיבור שירי או שירת יחיד באופרה או באורטוריה, בליווי כלי. השם מזכיר מילה עברית קרובה מענף החקלאות, אֲרִיָּה, שפירושה הוא ליקטא ואיסוף של פירות, ובעיקר תאנים (אָרָה תאנים, עשבים, דבש = קטף, אסף, תלש). כמובן שאי אפשר להתעלם מהחיבור בין ארי לאות ה׳, חיבור שמייצר הקשר יהודי חזק, למילה אריה (מלך החיות), וכן לשמה של אריאה, אחת הדמויות האהובות מסדרת הקאלט ״משחקי הכס״. הסיבה האחרונה הייתה הראשונה שגרמה להגר משה וניר פור, שהכירו תחת החופה של ״חתונה ממבט ראשון״, לקרוא לבתם הראשונה בשם המיוחד.

"אני קורא ספרות פנטזיה, ואת משחקי הכס קראתי לפני שיצאה הסדרה", מספר ניר, שהיה הראשון מבין השניים להביא את הרעיון לשם. "במהלך ההיריון של הגר חשבתי על שמות, וניסיתי להבין איזה תכונות אופי הייתי רוצה בבת שלי. צצה לי הדמות שהוא כתב עליה שם, דמות מאוד עשירה וחכמה שיודעת להסתדר, ואז התחלתי לקרוא על השם. חשבתי שהשם כשלעצמו יפה, אבל הייתי סקרן על המשמעות מחוץ למשחקי הכס, וגיליתי עולם רחב של משמעויות. בעברית זה ארי ה׳, הארי של האל. זה למדתי ממאקו שמות. בפרסית זה כינוי לאדם אציל, ארי, באיטלקית זה אוויר לנשימה, וגם ביוונית יש לזה איזה משמעות, ואז היה לי כזה ׳וואו׳. היה לי ברור שאנשים יגידו שזה שם יפה, אבל ברגע שהבנתי כמה המשמעות רחבה ועשירה זה שינה את התמונה מבחינתי. שבועיים לפני שהיא נולדה חלמתי עליה וממש ראיתי איך היא נראית, וכשהיא נולדה היא הייתה בול. הכל התחבר, זה היה ממש רוחני".

ניר והגר (צילום: מתוך אינסטגרם, instagram)
ניר והגר עם בתם אריאה | צילום: מתוך אינסטגרם, instagram

"לי לקח זמן להתרגל לשם. בהתחלה אמרתי שאין מצב, אבל לאט לאט קיבלתי את זה ובעיקר לא מצאתי שם אחר שנורא רציתי. היום זה לגמרי אריאה, זה הכי היא בעולם, לגמרי״, מוסיפה הגר. ״היו לי שמות אחרים בראש, אבל לא היה לי משהו שהייתי נעולה עליו. חשבתי על ניב, אבל ניב וניר זה דומה מדי. נורא אהבתי מיכאלה, אבל ניר כל כך אהב את השם אריאה שלאט לאט הסכמנו על זה. למחרת בבוקר החלטנו להחליף ליובל, ואז היינו כזה ׳לא לא, אריאה׳".

מה גרם לך לחשוב פעמיים לגביו?
"האמת שהרגשתי שהוא נפוץ מדי. קוראים לי הגר, ובארץ בכלל אין הרבה הגר. לא יצא לי לפגוש עוד אחת. אבל כשהגענו עם אריאה לטיפת חלב אמרו לנו שיש הרבה אריאה, ושהוא תופס יותר ויותר תאוצה. נורא אהבנו את השם יובל, אבל לא הלכנו עליו כי יש המון יובל. חשבנו גם על שיה, אבל שוב, לא מספיק רצינו גם אותו. ניר פשוט ידע, ואני לא רציתי אף שם אחר כדי להתעקש. עד שאני מחליטה משהו אני צריכה לשלול מלא דברים, ובשלב מסוים אמרנו יאללה, במי אנחנו נלחמים. אריאה וזהו. היום אני יודעת להגיד שזה הכי היא בעולם. אוויר לנשימה".

במגמת נסיקה

החששות של הגר אמנם נכונים, אבל עדיין לא מדובר בשם שאפשר להגדיר כ"נפוץ מאוד" במדינת ישראל. בסוף שנת 2021 היו בישראל 259 אריאות, כשהאריאה הראשונה הופיעה בשנת 2015 ויחד איתה עוד 4 בלבד (בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא מחשיבים שמות שניתנו לפחות מחמישה תינוקות בשנה). בשנה לאחר מכן השם לא ניתן לאף תינוקת בישראל, אבל מאז שנת 2017 השם הולך ונעשה נפוץ יותר ויותר: מ-14 אריאות בשנת 2017, ל-199 אריאות בשנת 2021. השם ארייה נפוץ יותר במחוזותנו, עם 510 ארייות בסך הכל במדינה. חמש הארייות הראשונות הופיעו בישראל בשנת 2015, כשמדי שנה המספר עלה בקצב יחסית אחיד. בשנת 2021 כבר היו 124 ארייות שזכו לשם המיוחד. ומה לגבי אריה? בסך הכל 76 ילדות, שהתחילו לקבל את השם בשנת 2014 ועד היום.

"אני גרה בבית אל, שזה ישוב דתי, וכשקראתי לבת שלי אריה הרבה הרימו גבה״, מספרת מוריה ברוזה, אמא לאריה בת ה-7. ״לא התחברתי לשום שם של בת. חשבתי על המון שמות, אבל תמיד קפצו לי לראש נשים שלא חיבבתי בשם הזה ולא רציתי לתת אותו לבת שלי. באותה תקופה כולם דיברו על משחקי הכס, אבל אני בכלל לא ראיתי את הסדרה, בעלי כן. מה שכן, הייתה אריה בסדרה שקרניות קטנות ויפות, ומאז הוא נתפס לי".

מוריה ובתה ארייה (צילום: באדיבות המשפחה)
מוריה ובתה ארייה | צילום: באדיבות המשפחה

היו אפשרויות אחרות?
"חשבתי על מיכל, יעל, אפרת, לא קשור. פשוט אהבתי את השם, כנראה מהסדרה. בהתחלה כששאלו אותי מה זה אמרתי שזה קטע מוזיקלי באופרה, אז עניתי ככה, אבל כשהיא נולדה בדיוק היה ט״ו בשבט, ודודה שלי אמרה שאריה זה קטיף תאנים. בקיצור, פה בישוב אני נותנת להם את הפירוש הדוסי, כי היא נולדה בט״ו בשבט וזה. לאחרים אני אומרת שזה השם שראיתי ואהבתי. תכלס זה ממש מקרי".

לא רק משחקי הכס - גם קטיף תאנים

סוגיית קטיף התאנים פגשה את מור שרי לגמרי בהפתעה, שבועות אחרי שבחרה לבתה את השם השני, ארייה. ״אצלנו נהוג שהשם השני יהיה על שם אחת הסבתות. לי ולבעלי יש סבתא עם אותו שם ועוד שני שמות שלא ממש אהבנו, אז החלטנו לעשות ראשי תיבות עם השמות של כל הסבתות. התחלנו לשחק עם זה, ויצא לנו ארייה. בעלי רצה שזה יהיה שם ראשון אבל אני לא, פשוט כי הרגשתי שזה נדוש וזה גם הרגיש לי מאוד לא ישראלי ולא יהודי. מגיל נורא צעיר לא אהבתי שקוראים לילדים בשמות בינלאומיים, אז העדפתי שזה יהיה שם שני. בערך באותם ימים התחלנו לחפש באינטרנט את המשמעויות, אז ראינו שזה משהו באופרה וזה הרגיש לי מאוד נוצרי, אבל אז מצאנו שבעברית זה קטיף תאנים. מה שקרה אחרי היה אפילו יותר מרגש: המילה מופיעה פעם אחת בשיר השירים, בפסוק ׳ואני אריתי את המור׳. המשמעות היא שבצרתי את המור, ומור זה השם שלי. גילינו גם שסבא שלי מופיע בשם שלה כי לו קראו ארי, וכל החיבורים ביחד יצרו משהו ממש מהמם״.

אז מה היו החששות?
"מה שגרם לאנשים לקרוא בשם גרם לי להסס. אני מאוד אוהבת את המצלול שלו והיה תפור עליי לקרוא לבת שלי בשם שהוא פשוט יפה ונשמע טוב, אבל בגלל הקונוטציה נרתעתי. בסוף המשמעות זה מה שעשה את השם. זה גם ראשי התיבות של הסבתות, גם חיבור ארצישראלי, גם חיבור אליי ואלינו כהורים, ואחרי שהיא נולדה חבר סיפר שספציפית לתאנים יש קטע שאין לה עונה, וצריך לעבוד בשבילה כל השנה ולקטוף אותה רק בעלות השחר. היו המון עניינים סביב הערכים שרצינו להקנות לה שנורא התחברו".