שנה חדשה בפתח, וכמו בכל שנה, יופיעו גם הפעם מצעדי השמות הנקראים ביותר בישראל. בין השמות הללו, נמצאים במקום מכובד המון שמות מקראיים הנפוצים בכל בית. אז מה הסיפור מאחורי השמות המקראיים שאנחנו כל כך אוהבים? מה התכונות שלהם? ומאיפה הגיעו? מיזם 929, המנגיש את התנ"ך לקהל הרחב, איגד כמה מסיפורי גיבורי התנ"ך שאנחנו שומעים את שמם כל יום

דניאל

דניאל הוא הגיבור של ספר דניאל, שהוא אחד הספרים המאוחרים ביותר בתנ"ך. הסיפור של דניאל מתרחש בימי גלות בבל, ומספר על דניאל, נער יהודי חכם במיוחד, שהוא וחבריו מגיעים להיות משרתים בחצר המלך. הספר משתף אותנו בהתמודדות שלו, כמו הסיפור על כך שהשמירה על זהותו היהודית שלא תמיד התקבלה בברכה בגלל סירובו להשתחוות לפסל, ובעקבות זה הוא (וגם חבריו) הושלכו לכבשן האש וניצלו בנס. בגלל תפילה לאלוהים, הוא הושלך לגוב האריות וגם משם ניצל בנס. עוד מספר לנו הספר על ההצלחות המדהימות של דניאל בפתרון חלומות למלך, וגם על החזונות שלו לגבי העתיד הקרוב והרחוק.

תכונות של דניאל התנ"כי: חכם ונבון, בעל ביטחון עצמי ואמונה בדרכו ובאלוהיו, אמיץ.

ציטוט שיזכר לו: "וַיֹּאמֶר אֵלַי דָּנִיֵּאל אִישׁ־חֲמֻדוֹת הָבֵן בַּדְּבָרִים אֲשֶׁר אָנֹכִי דֹבֵר אֵלֶיךָ" (דניאל י יא)

עידו

עידו הוא שם של נביא! אמנם הוא לא השאיר אחריו ספר כמו ישעיהו או יחזקאל, וגם לא סיפור מסעיר כמו אליהו, אבל הוא נזכר בתנ"ך. ספר דברי הימים מספר שנביא בשם עידו פעל בממלכת יהודה בימים שאחרי פילוג הממלכה, בימי רחבעם בן שלמה וגם בימי בנו - אביה. התקופה ההיסטורית הזו הייתה תקופה לא קלה, והיתה מתיחות מתמדת ואפילו עימותים צבאיים בין ממלכת יהודה לממלכת ישראל. מה ניבא עידו הנביא? אין לנו מושג. אבל כנראה הוא לא היה רק נביא אלא גם סוג של היסטוריון או סופר שכתב את קורות הממלכה, בספר, שלמרבה הצער - לא נשמרו.

ציטוט שיזכר לו: "וְיֶתֶר דִּבְרֵי אֲבִיָּה וּדְרָכָיו וּדְבָרָיו כְּתוּבִים בְּמִדְרַשׁ הַנָּבִיא עִדּוֹ" ( דברי הימים ב יג, כב)

הצצה למאחורי הקלעים של "הזמר במסכה" (צילום: אור סיט)
עידו או בידו? | צילום: אור סיט

אופיר

לפי ספר בראשית כל העמים התחילו ממשפחה אחת - משפחת נח. כל העמים הם צאצאים של בניו: שם חם ויפת. אופיר הוא אחד מצאצאיו של שם, כמו ארם ואשור - ששלושתם הם שמות עמים. אופיר הייתה ארץ שנודעה בזהב המשובח שלה, בה שלמה המלך הקים את הנמל בעציון גבר (אילת) כדי לבסס מסחר בזהב אופיר ובאבנים היקרות ממנה.

ציטוט שיזכר לו: "אוֹקִיר אֱנוֹשׁ מִפָּז וְאָדָם מִכֶּתֶם אוֹפִיר" (ישעיהו יג, יב

יובל

יובל הוא מהאבות המייסדים הקדמונים של האנושות. הוא המייסד של אמנות המוסיקה וכליה. אחיו יבל ייסד את מרעה הצאן ואחיו השני, תובל קין, עסק ביצור כלי הברזל והנחושת.

תכונות של יובל התנ"כי: יזמות, כשרון, מוסיקליות.

ציטוט שיזכר לו: "וְשֵׁם אָחִיו יוּבָל הוּא הָיָה אֲבִי כׇּל תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב" (בראשית ד, כא)

 

ארץ נהדרת   (צילום: n12)
ארץ נהדרת | צילום: n12

נועה 

נועה היא אחת מחמש אחיות, בנותיו של צלפחד: מַחְלָה, נֹעָה, חָגְלָה, מִלְכָּה ותִרְצָה. בנותיו של צלפחד, איש שחי בתקופת הנדודים במדבר אחרי יציאת מצרים ולפני הכניסה לארץ. צלפחד מת, והשאיר אחריו רק בנות. מה הבעיה? שעוד מעט נכנסים לארץ ואת הנחלות יורשים רק גברים. בנות צלפחד פנו למשה רבינו בבקשה שלא יאבדו את נחלתן. הבקשה נענתה וחוק ירושת הנחלות עודכן. 

תכונות של נועה התנ"כית: עומדת על שלה, אבל בנימוס… מאמינה שאפשר לשנות לטובה, תמיד בתנועה קדימה. גם שמות כל האחיות של נועה משקפים תנועה (לחולל, לנוע, לחוג, ללכת ולרוץ).

ציטוט שיזכר לה: "כֵּן בְּנוֹת צְלׇפְחָד דֹּבְרֹת נָתֹן תִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזַּת נַחֲלָה בְּתוֹךְ אֲחֵי אֲבִיהֶם וְהַעֲבַרְתָּ אֶת נַחֲלַת אֲבִיהֶן לָהֶן" (במדבר כז, ז)

עומרי 

עומרי מלך ישראל! ולא סתם מלך ישראל, אלא מייסד שושלת בית עמרי שהעניקה לממלכת ישראל שנים טובות של יציבות פוליטית והצלחות בזירה בינלאומית. עומרי עלה למלוכה אחרי שנים קשות בממלכת ישראל (תזכורת: רוב תקופת המלוכה עם ישראל מורכב משתי ממלכות - ממלכת יהודה הדרומית שבירתה ירושלים ומלכו בה מלכים מבית דוד, וממלכת ישראל הצפונית - שמלכו בה מלכים משושולת שונות). הוא ייסד עיר בירה חדשה - שומרון. בנו אחאב המשיך אותו ,בנה את הממלכה וחיזק מאד את הבטחון והקשרים הפולטיים עם ממלכת צור הצפונית. 

ציטוט שייזכר לו: ".... מָלַךְ עׇמְרִי עַל־יִשְׂרָאֵל ….וַיִּקֶן אֶת־הָהָר שֹׁמְרוֹן מֵאֶת שֶׁמֶר בְּכִכְּרַיִם כָּסֶף וַיִּבֶן אֶת־הָהָר וַיִּקְרָא אֶת־שֵׁם הָעִיר אֲשֶׁר בָּנָה עַל שֶׁם־שֶׁמֶר אֲדֹנֵי הָהָר שֹׁמְרוֹן׃" (מלכים א טז , כג- כד)

 

עמרי כספי (צילום: קסם אישי, קשת 12)
עומרי כספי | צילום: קסם אישי, קשת 12

אימרי 

השם אמרי נזכר בתנ"ך בספרים מתקופת שיבת ציון (נחמיה ודברי הימים). אנחנו לא יודעים מי היה אמרי, אבל יודעים שבניו חזרו אחרי גלות בבל ליהודה. וזה לא דבר קטן! למרות האישור שקיבלו גולי בבל מכורש לחזור לארץ ולבנות את המקדש, לא רבים הרימו את הכפפה ובאו. ובני אמרי, לא רק באו, אלא היו גם שותפים פעילים בשיפוץ חומות ירושלים בהנהגת נחמיה.

ציטוט שיזכר לו: "וַיָּקׇם אֶלְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְאֶחָיו הַכֹּהֲנִים וַיִּבְנוּ אֶת־שַׁעַר הַצֹּאן…. וַיַּעֲמִידוּ דַּלְתֹתָיו וְעַד־מִגְדַּל הַמֵּאָה קִדְּשׁוּהוּ עַד מִגְדַּל חֲנַנְאֵל׃ וְעַל־יָדוֹ בָנוּ אַנְשֵׁי יְרֵחוֹ וְעַל־יָדוֹ בָנָה זַכּוּר בֶּן־אִמְרִי׃" (נחמיה ג, א-ב)

איתמר

איתמר הוא בנו של אהרון הכהן (אחיו של משה ושותף בהנהגת בני ישראל ביציאת מצרים והמסע במדבר). הוא אחד מארבעה אחים, ולאחר מותם הטרגי של שני אחיו - נדב ואביהוא, איתמר ואחיו אלעזר - חלקו בתפקידים הכהנים והנהגת הלויים. מה היו המשימות? מלבד עבודת הקודש במשכן, היה צריך לדאוג לו בזמן המסע. לפרק אותו ולשאת אותו בקדושה. איתמר היה אחראי על המשימות של שתי משפחות לווים גדולות- משפחת גרשוני ומשפחת מררי.

תכונות של איתמר התנ"כי: אחראי. אפשר לסמוך עליו.

ציטוט שייזכר לו: "וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי אַהֲרֹן הַבְּכוֹר נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר" (במדבר ג, ב)

 

איתמר בן גביר בריאיון לפגוש את העיתונות  (צילום: n12)
איתמר בן גביר | צילום: n12

בארי

בארי בתנ"ך היא אבא של…. יש שתי דמויות מתקופות שונות שאביהן נשא את השם היפה הזה. יהודית, אשתו של עשיו (בנו של יצחק אבינו ואחיו של יעקב) מתקופת האבות. והושע- נביא חשוב שפעל בממלכת ישראל, וניסה לתקן את מצבה המוסרי ולמנוע את חורבנה. אגב, לא על כל הנביאים אנחנו יודעים מי היה האבא שלהם, וחז"ל אומרים על זה, שכאשר נזכר בכתוב שמו של אביו של הנביא, סימן שגם האב היה נביא. 

ציטוט שיזכר לו: "דְּבַר ה' אֲשֶׁר הָיָה אֶל הוֹשֵׁעַ בֶּן בְּאֵרִי בִּימֵי עֻזִּיָּה יוֹתָם אָחָז יְחִזְקִיָּה מַלְכֵי יְהוּדָה וּבִימֵי יָרׇבְעָם בֶּן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל" (הושע א א)

אביגיל

אביגיל היא האישה המקראית שזכתה למחמאה שכל אחת רוצה - גם יפה וגם חכמה! על חכמתה של אביגיל מסופר לנו בהרחבה. והיא בהחלט מעוררת השראה. אביגיל הייתה נשואה למרבה הצער לאיש בשם נבל, שכשמו כן הוא. נבל הסתבך עם דוד המלך, בתקופה שדוד עוד לא היה מלך, אלא נדד באזור הר חברון. דוד יצא עם לוחמיו כדי לפגוע בנבל, ואביגיל החכמה והיפה פעלה בתבונה רבה ופייסה את דוד וכך מנעה שפיכות דמים. נבל לא אהב את הפיוס, ומרב כעס קבל דום לב. פרק חדש נפתח בחיי אביגיל, והיא נשאה לדוד המלך!

תכונות של אביגיל התנ"כית: נבונה, יפה, יזמית, יודעת לדבר לפייס ולהוביל שינוי .

ציטוט שייזכר לה: "וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ אֲבִגָיִל וְהָאִשָּׁה טוֹבַת־שֶׂכֶל וִיפַת תֹּאַר" (שמואל א כה ג)

 

יוסי ואביגיל בובליל (צילום: אביב חופי)
החתונה של מיכל אנסקי ואייל אמיר | צילום: אביב חופי

אליה

אליה של התנ"ך הוא אליהו הנביא! לפעמים קוראים לו בתנ"ך בשם המקוצר- אליה. אליהו הנביא פעל בנחישות בממלכת ישראל בתקופה של המלך אחאב. המשימה שלקח על עצמו הייתה מלחמה בפולחן הבעל - עבודה זרה כנענית שהייתה בתקופה הזו חלק מהדת הרשמית של ישראל. הוא גזר בצורת ואחרי שלוש שנים ארגן תחרות פומבית שלו מול נביאי הבעל, תחרות שהוכיחה לעם שה' הוא האלוהים האמיתי. בנוסף, אליהו חולל ניסים מופלאים - הוא החיה ילד שמת, וגם "כד הקמח לא תכלה וצפחת השמן לא תחסר" הוא נס שנעשה עבורו. אבל לא הכל היה קל, ובסופו של יום אליהו הרגיש שלא הצליח לעשות את התיקון שכל כך רצה. אליהו לא מת, אלא עלה במרכבת אש השמימה. וכנראה זו הסיבה שבמסורת היהודית הוא ממשיך להופיע. אליהו הנביא שאחרי המקרא הוא לא הנביא הקנאי והלוחם, הוא הסבא הטוב שבא לבקר בכל ברית ובליל הסדר, הוא מגלה לחכמים סודות בתורה וגם עושה ניסים ועוזר לאנשים בזמן מצוקה. כדאי לדעת שכבר מלאכי הנביא - נתן לו בנבואתו תפקיד כזה. 

תכונות של אליה התנ"כי: מסור לתפקידו, נחוש בדרכו ואפילו קנאי לה, מוכן לשלם מחיר אישי אבל לעשות את מה שהוא מאמין בו, מחולל ניסים, רוצה לעשות שינוי ותיקון בעולם.

ציטוט שייזכר לו: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא׃וְהֵשִׁיב לֵב־אָבוֹת עַל־בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל־אֲבוֹתָם" (מלאכי ג כג- כד)

הכתבה בשיתוף עם מיזם 929 - מיזם ישראלי תרבותי בראשות הרב בני לאו, המנגיש את התנ"ך בשיח פתוח. רוצים להכיר עוד מדמויות וסיפורי התנ"ך וגם מה ישראלים חושבים עליהם היום? הכנסו לאתר 929