לא להאמין, עם כל המלחמה מסביב לא שמנו לב, אבל ט"ו בשבט ממש כבר כאן (יום חמישי למי שחשוב להם לדייק). אז לקראת ראש השנה לאילנו פרסמו ברשות האוכלוסין וההגירה את הנתונים לגבי ילידי 2023 הקרויים בשמות הקשורים לצמיחה ולפריחה. אינשאללה שיסמנו לכולנו צמיחה ופריחה בקרוב. ומכיוון שאנחנו ממש אוהבים שמות מן הצומח, החלטנו לקפוץ על המציאה - ולחגוג על הסטטיסטיקות! מוכנים? 

שקד (150 בנים, 253 בנות)

המקור של השם שקד הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע לראשונה בספר בראשית כחלק מהמתנה שאחיו של יוסף הצדיק שולחים ליוסף שהיה אז משנה למלך מצרים. השקד הוא עץ ממשפחת הוורדיים, בעל פריחה לבנה או ורודה, שפירותיו נחשבים טובים לבריאות ופריחתו מסמלת את בוא הסתיו. שקד הוא גם שמו של אחד מהגדודים בחטיבת גבעתי.

פרח (95 בנות)

השם פרח מתאר את החלק הנאה של הצמחים, המבטא את שלב הפריחה והשגשוג. הפרח מופיע בראש הגבעול ולמעשה אחראי לרבייה של הצמח. הורים הבוחרים בשם פרח לביתם רוצים לבטא את היופי שהם מרגישים כלי המתנה הקטנה. 

צמח (5 בנים)

 ואם כבר פרחים, למה שלא נלך יותר לבייסיק ונדבר על צמחים? השם צמח מתאר דבר שצומח, נטיעה, שתיל, שיח, עשב, ירק, פרי ואפילו פרח. כל דבר המשתייך מבחינה בוטנית לעולם הצומח. הורים הבוחרים בשם צמח לבנם רוצים לבטא את איחוליהם לכך שיצמח ויגדל לצד החיבור לשורשים. 

תמר (4 בנים, 1,210 בנות)

 והנה עוד שם שעשה חצייה מגדרית בשנה החולפת למחוזות הבנים (חוץ מתמר תמרוני מ"שישה בשקיק אחד", עוד לא יצא לנו לשמוע). המקור לשם תמר הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע כשמן של דמויות מקראיות: הראשונה היא ביתו של דוד המלך ואחותו של אמנון שמוזכרת בספר שמואל. השנייה היא תמר, אשתו של ער, כלתו של יהודה ואם לבניו התאומים - פרץ וזרח, המוזכרת בספר בראשית. תמר הוא גם שמו של הפרי הגדל על עץ הדקל והוא נחשב לאחד משבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל.

אילן (72 בנים, 13 בנות)

 והנה עוד שם שעושה את התנועה ההפוכה דווקא משם מזוהה בעיקר עם בנים לאזורי הבנות. מקור השם אילן הוא בשפה העברית, ופירושו המילולי הוא עץ, צמח גבוה בעל ענפים, שורשים וגזע. הוא מתייחס לעולמות הטבע והצומח ומרמז על צמיחה וחיבור לשורשים.

אילנה (29 בנות)

 השם אילנה הוא נגזרת נשית של השם אילן. מקורו בשפה העברית, ופירושו המילולי הוא עץ, צמח גבוה בעל ענפים, שורשים וגזע. הוא מתייחס לעולמות הטבע והצומח ומרמז על צמיחה וחיבור לשורשים.

אילנית (2 בנות)

 השם אילנית הוא נגזרת נשית של השם אילן. מקורו בשפה העברית, ופירושו המילולי הוא עץ, צמח גבוה בעל ענפים, שורשים וגזע. הוא מתייחס לעולמות הטבע והצומח ומרמז על צמיחה וחיבור לשורשים. אילנית היא גם בעל חיים - דו-חי - המזכיר צפרדע וחי בסביבה מיוערת.

טבע (8 בנים, 8 בנות)

 השם טבע אמנם עדיין לא נשמע לנו טבעי, אבל מסתבר ש-16 תינוקות זכו לקבל אותו השנה כשמם הפרטי! השם עצמו מתאר למעשה את כל מה שקיים בעולם ושאינו מלאכותי, כמו למשל - הרים, צמחים, יצורים חיים, נהרות וימים, מים, עונות, גורמי השמיים ועוד. 

 

אלון (334 בנים, 5 בנות)

 והנה עוד שם עם חצייה מגדרית. השם אלון הוא שמו של עץ גבוה ודומיננטי שאורך חייו הוא מאות שנים. האלון הוא העץ הנפוץ בשטחים המיוערים בארץ ובשל היותו עץ חזק במיוחד הוא משמש דימוי לחוסן ועוצמה. כמו כן, בספר בראשית בתנ"ך השם אלון מוזכר כשם בנו של זבולון.

אורן (48 בנים, 34 בנות)

 את השם אורן אפשר לקרוא בשתי דרכים. דרך אחת היא אורן, שם של עץ מחטני המאופיין בריח רענן וחזק, נפוץ במזרח התיכון בכלל ובארץ ישראל בפרט ומוזכר כבר בספר ישעיהו בתנ"ך. באירית משמעות המילה אורן היא - ירוק. ניתן להגות את השם בדרך נוספת, כמו המילים - "אור" ו-"רן" שמבטאים על אושר ושמחה כפולים ומכופלים.

נטע (238 בנים, 241 בנות)

המקור לשם נטע הוא התנ"ך, שם הוא מופיע בספר תהילים כתיאור לצמח לפני שתילה או נטיעה. בספר ישעיהו מופיע אזכור של השם נטע, אולם הפעם בהקשר של שורשיות האדם ומורשתו.

דקל (22 בנים, 9 בנות)

השם דקל מגיע אלינו מעולם הצומח והוא כינוי לעץ גבוה נפוץ בישראל, עץ התמר שנחשב לאחד משבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל. הדקל הוא עץ בעל גזע ישר וענפים רחבים אשר מהם בונים את הסכך בחג הסוכות. בנוסף לכך, הדקל משמש מקור למזון, לחומרי בנייה, לשמן ואף ללולב שמשמש בחג הסוכות כאחד מארבעת המינים. דקל הוא גם שמו של מושב בנגב.

רגב (7 בנים)

 השם רגב מגיע מהשפה העברית ומעולם הטבע והחקלאות. פירוש השם רגב הוא חתיכת אדמה, גוש עפר או פיסת קרקע.

שוקד (1 בן, 1 בת)

 והנה עוד שם חדש ומקורי שעדיין לא יצא לנו לשמוע (הוא אפילו עדיין לא מופיע במאגר השמות שלנו, אבל אל דאגה זה בטיפול!). הפירוש המילולי של המילה שוקד היא אדם חרוץ שחורש, דוגר ועמל על מלאכה, למעשה אולי לא מדובר פה על שם צומח קלאסי, אבל תודו שהוא מזכיר לכם את השקדיה הפורחת.