אבא מחזיק תינוקת (אילוסטרציה: wavebreakmedia, shutterstock)
אילוסטרציה: wavebreakmedia, shutterstock

כשהורים נדרשים להחליט איך לקרוא לבנם או לבתם, יש להם הרבה מקורות להשראה. לעיתים מדובר במאגרי שמות גדולים, לפעמים הם מחפשים שמות פופולריים, לפעמים שמות קצרים או מיוחדים, לפעמים שמות מן העבר, שמות מעולמות הטבע, מההיסטוריה של מדינת ישראל או מהמקורות, אבל לפעמים מדובר בשירים מוכרים ואהובים, שנותנים השראה וגם קצת חיבור רגשי.

רק בסוף השבוע האחרון חשפה משי קליינשטיין את שמו של בנה הבכור, והסב הטרי רמי פירגן עם ביצוע מקורי לשיר הנושא את אותו השם, אבל זו ממש לא האופציה היחידה. אז אם אתם בקטע של תינוקות מוזיקליים או סתם אוהבים שירה עברית, אספנו 28 שמות מתוך שירים ישראליים, שיגרמו לכם להתחיל לזמזם:

רוני  (אל תלכי)

מקור השם רוני הוא בספר איוב בתנ"ך, והפירוש המילולי שלו הוא עידוד נקבה לשמחה ולתקווה או הטיית שייכות של המילה "רון", כלומר - הרון שלי, השמחה שלי. מכיוון שהשם רוני מסתיים באות י', יש בו נופך רוחני. כמו כן הורים הבוחרים בשם זה רוצים לבטא כי הצאצא החדש מוסיף שמחה, אושר, חיוניות, רגש ואנרגיות חיוביות לבית, להם כהורים  ולכל המשפחה.

בנימין (אבל אתם קוראים לו בני)

מקור השם בנימין הוא בתנ"ך, שם הוא מוזכר כשמו של הבן הצעיר ביותר של יעקב אבינו (מרחל אימנו)  ואחד משנים עשר השבטים של בני ישראל שנחלתו הייתה צפונית לירושלים. בנימין הוא היחיד מבני יעקב שנולד בישראל (ליד אפרת). השם ניתן לו על ידי אביו יעקב שכן אימו נפטרה בלידה. רחל אמנו רצתה לקרוא לבנה - בן-אוני כדי לבטא את צערה, אולם יעקב בחר להוסיף אופטימיות וכוח לשם וקרא לו בנימין - זה בדיוק מה שעומד מאחורי בחירת השם העצמתי הזאת. האות של שבט בנימין היא זאב שמסמל מצד אחד עוצמה ומצד שני ערבות הדדית ואחריות כלפי הסובבים, שכן הזאבים חיים בלהקות.

חולמים על נעמי 

השם נעמי מגיע אלינו ממגילת רות בתנ"ך, שם הוא מופיע כשמה של דמות מקראית - החותנת של רות המואביה, אליה מתלווה רות לאחר האסון שפקד את המשפחה. השם נעמי כולל את המילה נעם שמתארת התנהגות נעימה, נינוחה ואדיבה. הורים הבוחרים בשם זה לבתם רוצים להקנות לה ערכים של עדינות, חביבות, טוב לב, רוך, חברותיות, הצלחה וחיבור למקורות היהודיים.

גיא, אתה ואני ודי 

פירוש השם גיא בשפה העברית הוא שטח צר וארוך שנמצא בין שני הרים, בו זורמים מים המתנקזים מהגשמים. השם גיא מוזכר בתנ"ך, בתפילות, בספרות ובמקורות נוספים. בספר תהילים יש פסוק שמזכיר את השם גיא "גם כי אלך בגיא צלמוות, לא אירא רע כי אתה עמדי". הורים הבוחרים בשם זה לבנם רוצים לבטא את אמונתם החזקה ותקוותם הגדולה כי האל ילווה את בנם לאורך שנות חייו.

מיקה מי כמוך 

הפירוש המילולי של השם מיקה נגזר משמה הלטיני של קבוצת מינרלים צורניים (Micare) שנקראים בעברית גם בשם "נציץ". כמו כן השם משמש כשם חיבה וקיצור לשם מיכל או מיכאלה. הורים הבוחרים בשם מיקה רוצים לבטא את תחושתם כי התינוקת החדשה שנולדה היא אוצר יקר עבורם ומוסיפה לחייהם אור, שמחה ואושר. השם מבטא ברק, יוקרה, ייחודיות וקסם אישי, ערכים אותם ההורים רוצים לקנות לבתם.

איתי לא מתעסק ברגשות יותר מדי 

מקור השם איתי הוא בתנ"ך שם נזכרים שתי דמויות שנקראות בשם זה. אחת מהן היא איתי הגתי שמוזכר בספר שמואל ב' כמי שהלך אחרי דוד המלך והאמין בו, והשנייה איתי בן-ריבי – גם הוא אחד מגיבוריו של דוד המלך. יש הנותנים לשם איתי ראשי תיבות של "ארץ ישראל, תורת ישראל" וכן "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני". השם מדורג כבר כמה שנים ברציפות במקומות הראשונים בדירוג השמות שניתנו לזכרים יהודים. בעקבות פירוש השם אפשר לומר שהשם איתי מאפיין אנשים נאמנים וערכיים אך יחד עם זאת גם אמיצים השואפים לכוח ולעוצמה.

אלינור את יפה כמו מלאך

המקור של השם אלינור הוא גם בשפה הספרדית (בה הוא מתאר תופעת קרן אור) וגם בשפה העברית (מה הוא מבטא צירוף של "אלי" ו-"נור", כלומר - אלי הוא האש והאור שלי. השם אלינור נושא איתו ערכים של קדושה וטהרה ומיוחסות לו תכונות חיוביות כמו תקווה, עדינות ואופטימיות של ההורים, אותן הם רוצים להשליך על התינוקת.

הלו יעקב

השם יעקב מגיע אלינו מהתנ"ך, בו הוא מוזכר כשמו של השלישי מבין שלושת האבות של עם ישראל. יעקב הוא בנם של יצחק ורבקה ואחיו התאום של עשיו, ממנו קנה את הבכורה תמורת נזיד עדשים. שמו ניתן לו מכיוון שכבר בעת הלידה הוא חמד את הבכורה ואחז בעקב של עשיו. לשם יעקב יש משמעות גבוהה וחשובה מכיוון שהוא מהווה אחד מעמודי התווך של עם ישראל. שמו השני של יעקב הוא ישראל והוא בעצם מהווה את החוליה הראשונה בשושלת של עם ישראל. השם מביא עמו ערכים שורשיים ומנהיגותיים.

לאה תסתכלו עליה

המשמעות המילולית של השם לאה הוא עייפה, אך בתנ"ך מוזכר השם כשמה של אחת מארבע האמהות של עם ישראל, בתו של לבן, אחותה של רחל אמנו ואשתו של יעקב אבינו. הורים הבוחרים בשם לאה לבתם רוצים לבטא את החיבור שלהם למקורות היהודיים תוך הקניית ערכים של לאה אמנו כמו חוכמה, טוב לב, יופי, רגישות ונחישות.

גבריאל מה אתה שואל?

השם גבריאל מגיע מספר התנ"ך, שם הוא מופיע בספר דניאל כמלך אותו ראה דניאל בחזון. אותו מלך מוכר ומוזכר גם בדת הנוצרית ובזו המוסלמית. באגדה הוא מוזכר גם כאחד המלאכים המגיעים לבקר את אברהם אבינו בפתח האוהל. השם גבריאל מורכב משילוב של המילים "גבר" ו-"אל", כלומר - אדם עם יכולות כשל אל, דמות מלאכית, גיבור. השם גבריאל מוכר במסורת גם כשמו של אחד מהמלאכים המקיפים את האל ותפקידם לשמור על ארבע כנפות הארץ. גבריאל נמצא לשמאלו של האל ומייצג את מידת הדין והגבורה.

מיכאל זה שם יפה 

המקור לשם מיכאל הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע כשמן של דמויות מקראיות שונות ביניהן אביו של נשיא שבט אשר - סתור, מיכאל בן בעשיה משבט לוי ואביו של עומרי משבט יששכר. הדמות המוכרת מכולן היא המלאך מיכאל, אחד מארבעת המלאכים שנמצאים לצד כסא הכבוד ושומרים על ארבע כנפות הארץ. השם מיכאל מורכב מצירוף המילים "מי" ו-"כאל", כלומר - מי כמו האל. בחירה בשם זה מהווה ביטוי לאמונה החזקה של ההורים באל ורצונם להאדיר אותו על פניו האדמה.

אלה תגידו מה קורה לה 

אלה זו המילה הנקבית למונח אל. מעבר לכך היא גם שם של משפחת עצים נפוצים בארץ (אלת המסטיק, אלה ארצישראלית, אלת טרבינת, אלה אמיתית (אלת הבטנה ממנה מגיע פרי הפיסטוק המוכר לנו) ואלה אטלנטית. בנוסף, השם אלה מוזכר בתנ"ך כשמו של אלה בן-בעשא שהיה אחד ממלכי ישראל. מכיוון שעצי האלה מאופיינים, בין היתר, ככאלה שמעניקים צל רחב, השם אלה מסמן ככזה שמעניק ביטחון ושלווה. הורים המעניקים שם זה נוסכים ביטחון בבתם ורוצים לגונן עליה ולשמור עליה.

יוסי ילד שלי מוצלח

השם יוסף מגיע מהתנ"ך והוא שמו של הבן הראשון של רחל אמנו ויעקב אבינו. השם ניתן לו על שום תקוותה של רחל להרות וללדת בן נוסף. יוסף היה הבן האהוב ביותר על יעקב ואחיו הגדולים קינאו בו ומכרו אותו לעבדות במצרים. אלא ששם, בזכות חוכמתו ותבונתו, הצליח לעלות לגדולה. הורים הבוחרים בשם יוסף לבנם רוצים לבטא את רצונם להביא ילדים נוספים ולבקש שהאל יוסיף למלא את משאלות ליבם לטובה. השם מסמל אדם צדיק עם אישיות גדולה וחכמה יוצאת דופן.

עינב, לכי תחזרי אל המושב?

עינב הוא השם של יחידת פרי של שיח הגפן. העינב (ענבים ברבים) משמש גם כפרי לאכילה וגם להכנת משקה יין. הורים הבוחרים בשם עינב לבתם רוצים להעניק לה ערכים של אהבת הטבע והסביבה, צמיחה ושגשוג. כל זאת לצד השמחה והחגיגיות שמסמל היין, אותו מכינים מהעינב. 

אל תדברו על אריק

השם אריאל מופיע בתנ"ך כאחד משמותיה של העיר ירושלים. כמו כן, השם מורכב מצירוף של המילים "אריה" ו-"אל", כלומר - העצמת האל וייחוס ערכים של אומץ, גבורה, שליטה וכוח. יש הטוענים כי אריאל הוא גם שמו של המלאך שאחראי על ריפוי ועל התחלות חדשות. מעבר לכך שהשם אריאל מבטא את הכוח ועוצמה שההורים רוצים להעניק לצאצא שלהם ואת הקשר המיוחד לעיר ירושלים, יש פה גם אלמנט רך ונוסף של שמחה על ההתחלה החדשה והחיים החדשים שבדרך.

נגה טוב לה עכשיו לצידי

השם נגה מתייחס לאור חזק ובוהק והוא גם שמו העברי של כוכב הלכת ונוס, השני בקרבתו לשמש, מתוך כוכבי מערכת השמש. השם נגה מוזכר גם בתנ"ך בהקשר של אור בוהק וכן כשמו של אחד מבניו של המלך דוד. הורים הבוחרים בשם נגה לילדיהם רוצים להעניק להם ערכים כמו אופטימיות, מנהיגות, שמחה, אנרגיות חיוביות, גישה חיובית לחיים וחיבור לטבע ולבריאה שהיא הביטוי המוחשי ביותר למעשה האל.

אל, אל, אל יחזקאל

השם יחזקאל מופיע בתנ"ך כאחד מהנביאים הבולטים בימי בית המקדש הראשון. נבואותיו של יחזקאל היו מאופיינות כחזיונות ציוריים, כאשר המפורסמים מביניהם היו חזון העצמות היבשות ומעשה מרכבה. יחזקאל הוא גיבור ספר שלם הנושא את שמו. השם יחזקאל מורכב מצירוף המילים "יחזק" ו-"אל", כלומר - האלוהים ימשיך להתחזק או האלוהים ימשיך לחזק את בני האדם. הורים הבוחרים בשם זה לבנם רוצים להעניק לו כוחות, אומץ ותעוזה יחד עם הרצון לבטא את אמונתם באל ואת זיקתם למקורות היהודיים.

מכאן לשם רונה

השם רונה לי מורכב מצירוף של המילים "רונה" ו-"לי". משמעות השם רונה היא הרון שלה, השיר שלה. פירוש השם אומר שהשמחה שלה היא השמחה שלי. הורים הבוחרים בשם זה לבתם רוצים להדגיש ולבטא את השמחה הגדולה שהולדת הבת הכניסה לביתם ולהעניק לה ערכים של משפחתיות, אושר, חיבור ושורשיות. 

ברוך (הוא קנה אותן בזול)

השם ברוך מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא מופיע כשמה של דמות מקראית - סופר ונביא בתקופתו של ירמיהו הנביא.  משמעות המילה ברוך היא דבר מבורך, שיש עליו ברוך. הורים הבוחרים בשם ברוך לבנם רוצים לבטא כמה הוא קדוש ומביא להם ברכה הביתה וכן לאחל לו שיהיו לו חיים מבורכים ומלאי חוויות טובות וחיוביות עם השגחה מהאל. 

ברוך (הוא קנה אותן בזול)

השם ברוך מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא מופיע כשמה של דמות מקראית - סופר ונביא בתקופתו של ירמיהו הנביא.  משמעות המילה ברוך היא דבר מבורך, שיש עליו ברוך. הורים הבוחרים בשם ברוך לבנם רוצים לבטא כמה הוא קדוש ומביא להם ברכה הביתה וכן לאחל לו שיהיו לו חיים מבורכים ומלאי חוויות טובות וחיוביות עם השגחה מהאל. 

סיון (אם תזכרי אותי)

סיוון הוא שם של חודש בלוח השנה העברי, שלישי ממועד יציאת מצרים ותשיעי על פי בריאת העולם. מקור השם מגיע מהמילה "סיוונו" - שמשמעותה בשפה הבבלית היא "זמן קבוע". שם החודש סיוון מוזכר במגילת אסתר שבתנ"ך. בחודש סיוון חוגגים ביהדות את חג השבועות וחג מתן תורה. השם סיוון מתייחס לתחילת עונת הקיץ, עונת הקציר. הורים הבוחרים בשם זה רוצים לבטא את החיבור שלהם לעולם הטבע והחקלאות, לצד ערכים כמו פריחה, צמיחה, לבלוב, שפע, חום, חופש ושחרור.

 

אביתר מתגלגל בדשאים

המקור של השם אביתר הוא בתנ"ך, שם הוא מוזכר כשמו של אביתר הכהן הגדול שהיה מצאצאי עלי וכיהן בימי דוד המלך. כמו כן, אביתר היה הניצול היחיד מהטבח שערך שאול המלך ולכן הצטרף לדוד ונשאר נאמן לו גם בזמן מרד אבשלום, מה שמתאר אותו כדמות נאמנה במיוחד. השם אביתר מורכב מצירוף המילים "אבי" ו-"תר", ומבטא חיפוש של ההורים אחר החיבור לשורשים ורצונם בהמשכיות והעברת הערכים מדור לדור.

אילנה, את אהובתי

השם אילנה הוא נגזרת נשית של השם אילן. מקורו בשפה העברית, ופירושו המילולי הוא עץ, צמח גבוה בעל ענפים, שורשים וגזע. הוא מתייחס לעולמות הטבע והצומח ומרמז על צמיחה וחיבור לשורשים. מכיוון שהאילן צומח ומתפתח גם כלפי מעלה (לגובה) וגם כלפי מטה (לעומק), השם אילן מבטא מצד אחד חיבור משפחתי ועמוק לשורשים ומצד שני נסיקה, צמיחה והתרחבות (כמו הענפים). העץ במסורת היהודי הוא משל לאדם - "כי האדם עץ השדה".

אמא ודני הלכו לים

השם דני מקובל כשם חיבה לשם דן, דניאל ודניאלה. הוא מורכב מהמילה "דן" עם הטיית שייכות "שלי", כלומר - שופט אותי. הורים הבוחרים בשם דני רוצים לבטא את חיבתם לבנם או לבתם, לבטא גישה אופטימית לחיים ואת החיבור שלהם למקורות. כמו כן, לפי מקור השם ההורים רוצים להקנות לילדיהם חוש צדק מפותח ורדיפת שלום.

גלי מדוע צחקת?

לשם גלי כמה מקורות. הראשון הוא כשם חיבה לשם גל, תנועת מים בים שמתרחשת סמוך לחוף בעת מפגש בין המים לאוויר. פירוש המילה גלי הוא גם דבר שיש בו גלים או הגל שלי. בתנ"ך מופיע השם גלי בספר ישעיהו, במשמעות ציווי לנקבה לספר ולגלות דבר שאינו ידוע. הורים הבוחרים בשם גלי רוצים לבטא את אהבתם לים ולאחל לבתם הטרייה  חיים של תנועה חיובית ואנרגטית, התקדמות והתפתחות תוך שאפתנות מתמדת.

\

עוד לא נולד משורר שיספר עלינו מאיה

השם מאיה מגיע אלינו מהשפה הרומית-לטינית 'מאי' - שמה של אלת האביב והפיריון במיתולוגיה. כמו כן, בשפה הארמית, הערבית וההודית - פירוש השם הוא מים. בנוסף, מאיה הוא גם שמם של בני שבט עתיק ממרכז אמריקה. נשים עם השם מאיה ידועות כרגישות, עדינות, נשיות ומכילות. הורים הבוחרים בשם זה לבתם רוצים לבטא את שאיפתם לתרבות הגלובלית והרצון לפתוח עבור בתם דלתות להצלחה בעולם הגדול. 

אנה המון פוטנציאל 

המקור של השם אנה הוא בשפה לועזית ולרוב הוא משמש ככינוי בשפה הרוסית לשם המקראי - חנה. הורים הבוחרים בשם אנה לבתם רוצים מצד אחד לבטא את שאיפתם להיטמע בתרבות הגלובלית ולפתוח לה דלתות בעולם הגדול ומצד שני לבטא את החיבור שלהם למקורות היהדות.

שרה יודעת לשחק אותה

המקור לשם שרה הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע כשמה של שרה אמנו, שנקראה בתחילה - שרי. שרה אימנו הייתה אשתו של אברהם אבינו, אמו של יצחק והראשונה מבין ארבע האמהות של עם ישראל. הפירוש המילולי לשם הוא כבוד, כוח, שררה, שליטה וריבונות. הורים הבוחרים בשם שרה לבתם רוצים להעניק לה חיבור למקורות היהודיים לצד ערכים כמו עוצמה, כריזמה, מסירות נפש, כוח, טוב לב, שורשיות, חסד ונתינה.