טאקר קרלסון אולי לא מוכר לחלק מהישראלים, אבל מדובר בעיתונאי אמריקאי שהפך לכוכב הגדול של רשת פוקס, ערוץ הטלוויזיה הימני החזק בארצות הברית. בתור תומך נלהב של טראמפ, קרלסון החל להעלות אחרי הבחירות הקודמות טענות על זיוף הבחירות. על אף שהוא פוטר מאז, קרלסון רק הפך לכוכב ענק עוד יותר ובשבוע שעבר הוא אף ראיין לראשונה את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. הראיון הזה נערך בטוויטר ולא בכלי תקשורת מסורתי, אבל זה לא מנע ממנו להגיע ל-200 מיליון צפיות.

הראיון הזה הוא רק דוגמה לנטישה של אנשי תקשורת אל עבר ערוצי הסושיאל. המגמה הזו מתרחשת לצד תופעה נוספת - סגירה של מגזינים וכלי תקשורת. במהלך השנה האחרונה 20,000 עיתונאים איבדו את מקום עבודתם, ונראה שהמגמה הזאת, שנמשכת כבר מספר שנים, רק מתעצמת. ההערכה היא ששליש מהמגזינים שהיו קיימים ב-2015 לא יהיו קיימים בשנת 2024. מדובר בנתון מפתיע, בעיקר לאורך העובדה שהעולם הדיגיטלי רק הולך ומתרחב - אבל הרווחים ממנו מתחלקים אך רק בין גוגל, מטא, אמזון, מיקרוסופט וטיקטוק. הבעיה? החברות האלה הן פלטפורמות שלא לוקחות אחריות, משפטית וציבורית, על התוכן שלהן.

אם נחזור לטאקר קרלסון, מאז שהוא פוטר המותג של פוקס נחלש, לצד המותג של המגיש עצמו, שנמצא בעלייה. למקום הזה העולם הולך - כלי תקשורת שהם למעשה מופע של אדם אחד. דוגמה נוספת היא בן שפירו, שמצליח לייצור מאות מיליונים מהמותג שלו שכל מטרתו היא לקדם אותו אישית.

בהקשר הזה מעניין לדון גם במקרה של כוכב היוטיוב מיסטר ביסט, שמחזיק בכמעט 240 מיליון עוקבים, והמספר הזה כל הזמן עולה. השבוע לדוגמה הוא העלה סרטון שבו הוא מבטיח לחלק מאות אלפי דולרים למי שיתמודד עם הפחדים שלו. הסרטונים של מיסטר ביסט הם מקצועיים, והם מועלים בכמה פלטפורמות במקביל. כך לדוגמה, הוא מעלה סרט ליוטיוב וגוזר ממנו סטוריז ופוסטים לאינסטגרם, וכל פוסט שלו זוכה למיליוני לייקים.

מיסטר ביסט (MrBeast) (צילום: Kathy Hutchins, shutterstock)
מיסטר ביסט (MrBeast) | צילום: Kathy Hutchins, shutterstock

נשאלת השאלה - מי העורך של כל האנשים האלה? התשובה היא הקהל, שלא בהכרח פועל לפי אתוס מקצועי או ערכי. אין אחראי, ולכן גם לא ניתן לתבוע דיבה, לדוגמה. כתוצאה מכך, עיתונאים כבר לא זוכים לאמון. הוכחה לכך ניתן למצוא בבהערכה של מנכ"ל יוטיוב לשנת 2024 שפורסמה בשבוע שעבר, בה נאמר שיוצרי התוכן עומדים להפוך לדור הבא של הסטודיו - מיסטר ביסט לדוגמה, הוא חברת המדיה הגדולה הבאה. היום להיראות ולהישמע כמו טלוויזיה כבר לא עולה יותר מדי. יש צורך בסך הכל במצלמה בסיסית, מיקרופון ולפטופ.

יש בעייתיות גדולה בעובדה שהשאלה מה ויראלי מחליטה את סדר היום, ואת לצד האתגר הגדול הבא של עולם התקשורת - איך להתמודד עם אתגר הבינה המלאכותית.

לצפייה בפרק המלא באפליקציית 12+ לחצו כאן

>> בזמן שעבדתם, פרק 165 - מאסק לא לבד: תחום הרובוטים מתקדם בקצב מהיר משחשבנו