מוקדם יותר השבוע סיפרנו לכם על המרוץ להחלפת הרכב החשמלי ועל הסטארטאפ הגרמני שהודיע כי יש לו פתרון לבעיית הטעינה, אבל מתברר שזה ממש לא הפתרון היחיד. כבר עכשיו אפשר ליהנות מרכב שפועל על טכנולוגיית מימן. מדובר בטכנולוגיית הנעה שדומה מאוד בעיקרון שלה לזו של הרכב החשמלי, אך במקום בטריות פועלת על אנרגיית מימן.

מי שנושאת בדגל הקדמה הזו היא יצרנית הרכב הגדולה בעולם – טויוטה, כשאליה מצטרפות יונדאי, הונדה ויצרניות נוספות. אז איך בדיוק זה עובד? דרור גלוברמן מסביר: "צריך למלא את המכונית במימן טהור. המכונית עצמה מעצם הנסיעה יודעת להפיק חמצן מהאוויר שהיא שואבת מהגריל של הרכב, מפרידה את החמצן מהאוויר שהיא שואבת, ואז כשהחמצן פוגש את המימן נוצרת תגובה חשמלית, שלה 2 תוצרים - אנרגיה ומים. את המים אפשר לפלוט החוצה והאנרגיה פשוט הולכת למנוע של הרכב וזה מה שמסיע אותו".

יש היום בעולם 15 אלף רכבים ממונעים על מימן, כולם בקליפורניה, וזה לעומת 2.5 מיליון רכבים חשמליים. מה הסיבה למספרם הנמוך? התדלוק.

"כרגע יש יותר ממאה אלף תחנות דלק רגילות בארה"ב, לעומת 60 תחנות מימן בלבד", אומר פלד. "הבעיה הנוספת היא העלות. הטעינה של המימן עולה 12-16 דולר, לעומת 5-8.5 דולר לדלק". ומה קורה מול הרכב החשמלי? למימן אין את היתרון שאפשר להטעין בבית.

רכב חשמלי  (צילום: guteksk7, shutterstock)
צילום: guteksk7, shutterstock

"כשאני בעצם טוען בבית שלי, אני בעצם גורם לתחנת כוח, שעובדת על פחם, לעבוד שעות נוספות", מנתח פלד. "במימן, בגלל תהליך הייצור, הממשלה יכולה להיות הרבה יותר פעילה באיך בעצם מופק אותו מימן". "יש דרכים שונות להפיק מימן", מסביר גלוברמן. "אפשר להפיק אותו בצורה מלוכלכת ומזהמת ויש את השיטה הכי ירוקה - שהיא לחשמל מים ולפרק אותם חזרה למים ולמימן, ואז קיבלת מימן נקי".

בגלל הפלישה הרוסית לאוקראינה, העולם כולו נמצא במשבר אנרגיה, מה שמייצר לחץ על הממשלות השונות לקדם טכנולוגיות אחרות – ביניהן טכנולוגיות מימן. ממשל ביידן חתם על תמריץ בגובה 7 מיליארד דולר לטכנולוגיות מימן, כשגם באירופה מעודדים את הטכנולוגיה הזאת.

>> בזמן שעבדתם, פרק 105: כמה כסף איבד מארק צוקרברג?