לפני שבועיים קרתה היסטוריה בתעשיית הטלוויזיה. לראשונה יותר אנשים צפו בסטרימינג מאשר בלייב, ולמעשה שירותי הסטרימינג הפכו ליותר גדולים מערוצי הכבלים וערוצי הברודקאסט. בתוך כך, דיסני פרסמה באוגוסט את הדוחות הרבעוניים שלה, בהם נראה שההכנסות של דיסני מערוצי הכבלים ירדו בחצי מיליארד דולר. "זה אומר שדיסני גם מרוויחה פחות מדמי מנוי בערוצי הכבלים, וגם פחות מפרסום", מסביר דני פלד.

וזו רק ההתחלה. יותר ויותר אמריקנים מתנתקים מהכבלים, ועד 2027 כ-60 מיליון בתי אב יהיו מנותקים מהכבלים. מה שדיסני מנסה לעשות בינתיים זה לרקוד על שתי חתונות. דיסני מנסה להעביר כמה שיותר מנויים לדיסני פלוס, ובו זמנית מצפה מחברת "צ'ארטר ספקטרום", חברת כבלים גדולה בארה"ב, לעלות מחירים למנויים שלה. "זו סוג של תנועת מלקחיים. היא מבקשת לגבות מהם יותר, והדחף שלהם יהיה לבוא אלינו כי אנחנו יותר זולים".

בצ'ארטר כצפוי, לא אהבו את המהלך. הם הציעו לשווק את דיסני+ בעצמם, ובתמורה ליהנות מאחוזים מההכנסות. דיסני כמובן לא הסכימה להצעה – ובצ'ארטר הסירו את דיסני (וערוצים נוספים) מהכבלים. "דיסני הסירה את הערוצים שלה ויוצרת קושי עבור לקוחותינו. הצענו לדיסני הצעה הגונה, אך הם דורשים תוספת מופרזת. בנוסף, הם רוצים להגביל את היכולת שלנו לספק ללקוחות מבחר גדול יותר בחבילות הערוצים, מה שמאלץ אתכם, הלקוחות, לשלם על ערוצים שלא תרצו. אנחנו לצדכם ונילחם כדי לשמור על עלויות התוכן תוך הגנה ומיקסום אפשרויות לבחירת הלקוח. העלייה בעלות התוכן היא הגורם המשמעותי ביותר לעליה במחירי שירות הטלוויזיה בכבלים, ואנחנו נאבקים בכל דרך כדי לשמר את עלויות התוכן שנכפות עלינו על ידי חברות כמו דיסני. אנחנו מתנצלים על אי הנוחות, אנו מבינים כמה חשובה הגישה לתוכן שלכם ואנו פועלים לקבלת פתרונות עבורכם".

צ'ארטר נמצאת בדילמה – מה יגרום ליותר צופים להתנתק: יותר צופים יתנתקו מ"צ'ארטר" כי ערוצי דיסני אינם זמינים או כי החברה תעלה מחירים? "זה מזלג גרוע, אתה לא יכול להרוויח מכלום", מסביר דרור גלוברמן, ומסתבר שגם מנכל "צ'ארטר" מבין את זה.

מייסד חברת המחקר מופט-נתנזון, מהמובילות בתחום אומר: "המציאות שמכה כרגע בפנים של כולנו היא רגע מכונן בתעשיית המדיה וההפצה ממתינות לו שנים ארוכות. עכשיו, יותר מתמיד, מתברר כי אין דרך חזרה. שירות ההצלה כבר נשרפו".

שלט טלוויזיה (צילום: Jullius, shutterstock)
שלט טלוויזיה | צילום: Jullius, shutterstock

"הוא בעצם אומר שברור שכל מי שיש לו כבלים, רואה את הערוצים הלינאריים ומזמין עוד שירות סטרימינג, יחליט בסופו של דבר שהוא צריך לעשות משהו עם הוצאות המדיה שלו. תאר לך שכשעוד שירותי סטרימינג ייכנסו לישראל, הוט ויס יחליטו לעלות את מחיר המנוי כי HBO למשל דורשת עוד כסף. אתה כנראה תתנתק", מנתח פלד.

צ'ארטר כאמור, נמצאת בצרות צרורות, אבל גם דיסני נמצאת במצב לא פשוט. החברה תפסיד 2.2 מיליארד דולר מדמי מנוי של החברה, ועוד 1.8 מיליארד דולר מפרסום. "אנחנו על קצה תהום אשר דיסני עצמה חזתה שנגיע אליו", אמרה ג'סיקה פישר, סמנכ"ל כספים של צ'ארטר – וסיכמה בצורה נהדרת את הנקודה שבה החברה שלה נמצאת בה.

לצפייה בפרק המלא באפליקציית 12+ לחצו כאן

>> בזמן שעבדתם, פרק 144 - עם מודל חדש ומסקרן: מארק צוקרברג נכנס למירוץ ה-AI