עולם ההיכרויות עבר כבר מזה שנים לאפליקציות ההיכרויות השונות, האם השינוי הזה השפיע על דימוי הגוף שלנו ומהם הגורמים שמשפיעים על הבחירות שלנו? בסקר מיוחד שבוצע מטעם אפליקציית ההיכרויות באמבל (באמצעות iPanel) בקרב אלף רווקים ורווקות בגילאי 18-65 בדקו את השאלות האלו והגיעו למסקנות בנושא. 

המראה החיצוני מהווה את הפרמטר החשוב ביותר בקרב גברים, כאשר 67% הגדירו אותו כקריטריון קריטי בבחירת דייט (סך הכל 63% מהנשאלים). גם בקרב הגדירו אותו כפרמטר חשוב עם 58%, אבל תחומי עניין משותפים (81%) ואינטליגנציה (70%) הוגדרו כחשובים יותר. יחד עם זאת 44% מהנשים העידו כי לעולם לא יצאו לדייט עם גבר נמוך מהן.

עוד נמצא כי בוגרים מדור ה-X  (גילאי 41 ומעלה) ודור ה-Y (26-40) מוטרדים יותר מצעירי דור ה-Z (גילאי 18-25) מנושא המראה חיצוני. האם השנתיים שבהם כולנו התבטלנו על הספה שינו את הסיפור? לאחר הקורונה העידו רק 13% כי הפכו לפחות שיפוטיים ממה שהיו קודם לכן בקשר למראה חיצוני.

אפליקציית באמבל (צילום: Boumen Japet, shutterstock)
אפליקציית באמבל | צילום: Boumen Japet, shutterstock

הסקר גם בדק כיצד משפיע עולם האפליקציות על דימוי הגוף של הנשאלים. 26% מהרווקים/ות בישראל מוטרדים מהערות שליליות על המראה שלהם אם כי ניכר שאצל נשים הבעיה רחבה יותר כאשר 25% מהגברים ו-31% מהנשים ענו כך. הנתון הכי מדאיג בסקר הוא ככל הנראה שמעל חמישית (21%) מהרווקים/ות חוו הערות שליליות על המראה שלהם – מה שמכונה "בודי שיימינג".

גם גברים וגם נשים טוענים כי חוו הערות על המראה שלהם בהיקף דומה, כאשר בני דור ה-Y חוו יותר הערות על מראה מאשר צעירים או מבוגרים יותר. בעקבות הערות אלו, 43% מהרווקים נכנסו לכושר או החליטו לשפר את המראה החיצוני בעקבות הערות, בעוד 19% בחרו לבטל דייט בגלל חרדת גוף.

מסקר עולמי שערכה באמבל בקרב כ-15 אלף רווקים כדי להבין טוב יותר כיצד בודי שיימינג משפיע על המשתמשים, מחצית (50%) מהאנשים שנשאלו אמרו שמישהו שיצאו איתם העיר הערה לא רצויה על גופו באופן אישי או באינטרנט, וכמעט 2 מתוך 3 (62%) ציינו שאנשים נוטים להעיר הערות לא רצויות על הגוף שלהם באינטרנט.

גם בישראל נושא הבודי שיימינג עלה לכותרות לאחרונה אחרי שהדוגמנית יעל שלביה והזמר עומר אדם חשפו את הזוגיות החדשה באינסטגרם עם תמונה שלהם שכובים מחובקים ומתנשקים על כיסא בריכה. בזמן שחלק מהעוקבים שמחו בשמחתם ופרגנו להם, אחרים התרכזו במראהו החיצוני של אדם – ולעגו לו. אמש אדם התייחס במקפיין חדש לתמונות והבדיחות שלועגות לו ומילאו את הרשת, בו הוא הקריא חלק מהתגובות ביניהן "מה עובר על עומר אדם? נראה כמו קבב", "מצטלם עם הבטן בחוץ כאילו יש במה להתגאות" ו"עומר אדם יכול יותר".

עדן בן זקן ביקיני (צילום: instagram)
צילום: instagram

אמש גם עדן בן זקן  עלתה לכותרות לאחר שזכתה לתגובות מרושעות וסקסיסטיות לגבי הגוף שלה בעקבות תמונה שהעלתה לאינסטגרם בביקיני. היא לא שתקה והגיבה לגולשים: "בדרך כלל אני לא נוהגת להתייחס לתגובות אבל הפעם זה עבר כל גבול", כתבה. "תמונה תמימה עם הבן שלי גררה תגובות שאני אפילו לא רוצה לכתוב מחדש. החלטתי להגיד לכם להפסיק להיות עם היד קלה על המקלדת, אנחנו ב-2022 וכל אישה שתעשה מה שטוב לה ומה שהיא מרגישה".

_OBJ

אפליקציות ההכרויות מנסות להילחם בתופעת הבודי שיימינג, בנוסף לאיסור הגורף והאפשרות לדווח על הודעות כאלה ותמונות לא ראויות, הן גם משתמשות בכלים טכנולוגיים שונים למשל בינה מלאכותית (AI) שמזהה ומטשטשת תמונות עירום לא רצויות באופן אוטומטי.

 באמבל גם מנטרת פרופילים שמבצעים בודי שיימינג דרך הצ'אט של האפליקציה. האפליקציה משתמשת באמצעי הגנה אוטומטיים כדי לזהות הערות ותמונות הנוגדות את ההנחיות והתנאים וההגבלות שלה. אנשים שמשתמשים בשפה פוגענית בנוגע לדימויי גוף בפרופיל שלהם או דרך הצ'אט יקבלו תחילה אזהרה על התנהגותם. אם יש תקריות חוזרות ונשנות או הערות פוגעניות במיוחד, באמבל תסיר את האדם לצמיתות מהאפליקציה.

נעמי ווקלנד, מנהלת השיווק של באמבל לאירופה אמרה:"אנחנו מאמינים בלהיות מפורשים בכל הנוגע לסוג ההתנהגות שאינה רצויה באפליקציה שלנו, ועם השינויים האלה, אנחנו מבהירים שבודי שיימינג לא מקובל על באמבל. אנחנו תמיד רוצים להוביל בחינוך ולתת לקהילה שלנו הזדמנות ללמוד לזהות את השפה הזו ולהשתפר. עם זאת, לא נהסס להסיר מישהו לצמיתות מהאפליקציה אם יש תקריות חוזרות ונשנות או הערות מזיקות במיוחד".