שוק הקורקינטים השיתופיים עובר כמה חודשים משונים. 2 חברות מתוך 5 הודיעו על עזיבת ישראל (טיר ויאנגו ווינד שתעזוב בסוף ינואר), והמלחמה גרמה לירידה משמעותית בשימוש בכלים ברחבי הארץ, אם כי מאז המספרים כבר עלו וכמעט חזרו לשגרה. בנוסף, כמה עיריות רצו להתנות את השירות בגזירת קופון מהרווחים, ולמרות שאחוז התאונות של הכלים השיתופיים נמוך, הם עדיין נחשבים אויבים של חלק מתושבי הערים, כולל כמה מועמדים לבחירות המקומיות ששמו את הנושא בראש סדר העדיפויות. אבל לטענת הבכירים בבירד (Bird) וליים (Lime), שתי החברות הגדולות שנשארו בשוק לצד דוט (Dott), שנת 2023 הייתה הטובה ביותר והם אופטימיים ש-2024 תהיה אפילו טובה יותר.

ההודעה של ווינד (Wind) על עזיבת ישראל בסוף חודש נובמבר תפסה בהפתעה את המתחרים וגם את עיריית תל אביב, החברה נחשבה לאחת משלוש החברות החזקות ביותר בשוק, עם צי עצום של כלים. אם בת"א החברה החזיקה במכסה של 1,800 כלים (כמו המתחרות), בתוספת לכלים של טיר שכבר ירדו מהכביש, הרי שהחברות שנותרו נאלצות לתת שירות ליותר משתמשים - ללא אפשרות להוסיף כלים.

כאשר טיר עזבה, עיריית תל אביב הודיעה שלא יהיו שינויים במתן מכסות של כלים, אבל החברות שנתרו דורשות מעבר לשיטה שמתאימה את עצמה לביקוש. הכוונה שגם אם מספר הכלים יהיה אחיד בעיר, שכל חברה תקבל את כמות הכלים היחסית למספר המשתמשים שלה.

חניית קורקינטים ברחוב יגאל אלון בתל אביב (צילום: Protasov AN, shutterstock)
חניית קורקינטים ברחוב יגאל אלון בתל אביב | צילום: Protasov AN, shutterstock

אבל יותר מאשר שינוי מספר הכלים שמותר להציב בעיר תל אביב, חברות הקורקינטים מחכות למחר (ב'), אז תתכנס ועדת הכלכלה בראשות דוד ביטן כדי לדון ב"אסדרת רישום של כלי תחבורה קלה". מה שחברות הכלים השיתופיים בסך הכול רוצות זו השוואת האכיפה גם בקרב הקורקינטים הפרטיים - פיקוח הדוק יותר על חנויות ויבוא של כלים פרטיים וגם מבחינת אכיפת החוקים. בצד החנויות, הרצון הוא לפקח שלא ימכרו כלים בלי הגבלת מהירות והכנסת לוחיות רישוי חובה לכל הכלים. אותן לוחיות רישוי יעזרו לפקחי העירייה או למשטרה לאכוף את חוקי התנועה של הקורקינטים גם על כלים פרטיים, מבלי הצורך לעצור אותם.

הרבה יותר קשה לברוח

עיריית תל אביב, אשר נחשבת לחלוצה עולמית בכל הטיפול בכלי תחבורה זעירים, דאגה לפיתוח תשתיות נרחב של מסלולי אופניים, חסימת שירות במקומות הומים ואפילו רשת של דוחות מבלי הצורך לעצור את הנוסע. כיום פקחי עיריית תל אביב יכולים לצלם את לוחית הרישוי של הכלי, לשלוח את הפרטים לחברת הקורקינטים כדי לקבל את פרטי הנהג ולשלוח לו דוח עד הבית. זה אחד היתרונות בכלים שיתופיים - היכולת לשלוט בכלים. לפי החברות, בכל שבוע מגיעים מאות דוחות בשיטת הצילום, ולמרות שבהתחלה הרגישו שמדובר בטירגוט ספציפי של הכלים השיתופיים, הן משתפות פעולה עם העירייה. אבל הרצון הוא ליישר קו עם הכלים הפרטיים החשמליים כדי שיהיה ניתן לפקח גם עליהם.

יש סיבה טובה שאזרחי ישראל ירצו פיקוח הדוק גם על המכשירים הפרטיים - בכלים שיתופיים מספר התאונות המדווחות (כאלה שהצריכו התערבות של רשויות ולא רק אדם שנפל וקם לבד) ירד למספר כמעט אפסי בזכות הפיקוח על הכלים, הוספת הנתונים האישיים של הרוכבים והנתיבים הרבים שנפתחו. כיום, רוב התאונות, בטח הקשות שבהן, הן בקרב רוכבי קורקינטים ואופנים חשמליים פרטיים.

גם הנתונים של חטיבת הקורקינטים השיתופיים של איגוד לשכות המסחר, המשטרה והלמ"ס מראים את מה שחברות הכלים השיתופיים טוענות: כ-95% מהנפגעים מכלל תאונות הקורקינטים כללו מעורבות של קורקינטים פרטיים, לעומת כ-5% בכלים שיתופיים. עוד סיבה של החברות השיתופיות להגדיל את הפיקוח על ייבוא ומכירת הכלים הפרטיים היא הילדים - בשליש מאותן תאונות היה גיל הרוכבים מתחת ל-16. בכלים שיתופיים, לעומת זאת, ישנה אכיפה טכנולוגית על גיל הרוכב.

אופטימיות לצד בקשות לשינוי

רן ברודר אולי נראה כמו לקוח טיפוסי של הכלים החשמליים, אבל למעשה הוא מנכ"ל בירד בעצמו. בשיחה עם mako על עתיד הקורקינטים בישראל הוא אומר: "עצוב לנו לראות מתחרים עוזבים (ווינד), אבל אנחנו נערכים ל-2024. חשוב להסתכל על הסיבות שהם עזבו וללמוד מהן. אני חושב שיש צורך אדיר בכלים, אנחנו נראה צמיחה של משתמשים שמחפשים כל הזמן דרך להגיע ממקום למקום, במיוחד בתל אביב שם עבודות הרכבת לא הולכות לשום מקום".

רן ברודר מנכ"ל בירד (צילום: דניס קופל)
רן ברודר מנכ"ל בירד | צילום: דניס קופל

למרות שקורקינטים שיתופיים היו אישיו בבחירות לעיריית תל אביב לפני המלחמה, נראה שברודר אופטימי בנושא: "תל אביב היא לא פריז. היא נמצאת עדיין במשבר תחבורתי כמו חלק גדול מהמדינה. אם לאנשים לא יהיו קורקינטים, הם יחזרו לרכבים שלהם ויתקעו את העיר. אנחנו רואים את זה כבר בימי הגשם, האוטובוסים קורסים מבחינת כמות המשתמשים. מספיק שעשרת אלפים משתמשים יפסיקו להשתמש בכלים השיתופיים ונתקעת העיר".

לקראת הדיון מחר בוועדת הכלכלה, ברודר משבח את האכיפה של עיריית תל אביב לקורקינטים השיתופיים ומסביר למה זה חשוב גם אצל הכלים הפרטיים: "עיריית תל אביב הייתה חלוצה בתחום, אנחנו בעד אכיפה והיום משרד התחבורה עוסק באיך לאכוף את כלל האוכלוסייה. אם תהיה אכיפה כזאת, כולנו נחיה בנוח יותר וכולנו נרגיש בטוחים יותר. אנחנו בעד אכיפה ועובדים עם העירייה בנושא. אנחנו מאמינים שזה התחיל תהליך שיגיע גם למשרד התחבורה בסוף". 

גם אצל המתחרים רואים אופטימיות לגבי העתיד. רן יוריסט, מנהל קשרי ממשל ורגולציה של ליים, טוען: "שנת 2023 הייתה השנה הכי טובה למיקרו מוביליטי באופן כללי ובאופן פרטני לליים. 2024 תהיה שנה יותר טובה. ישראל היא כר פורה למיקרו מוביליטי, העיריות יודעות לעשות רגולציה טובה בנושא".

ליים, ממש כמו בירד, לא מתביישת לבקש שינוי במכסות הקורקינטים של ת"א: "המון פתיחות של האפליקציה מסתיימות בלי נסיעות, כי אין מספיק כלים. אנחנו מבקשים שיטה יותר נכונה לחלוקת הכלים, אנחנו בעד שינויים. עכשיו שווינד עוזבת, זה יהפוך ליותר בוער ונראה מחסור בכלים כשנחזור לשגרה והתיירות תחזור גם. כבר היום רואים מחסור, עוד לפני שווינד עוזבים, אנחנו צריכים את המכסות האלה כמו אוויר, אין ספק שיהיה שימוש בכל אחת. לא היינו מבקשים, אם היה לנו כלי עומד אחד. אין פה תוספת למספר הכלים, אלא איזון מחדש של הכלים לפי הביקושים ויכולת ההשקעה, חלוקה דינמית".

שתי החברות התייחסו לאחת הסיבות שווינד עזבה - דרישת עיריות חדשות לקבל חלק מההכנסות כתנאי לכניסת העיר: "אנחנו מקווים שהעיריות יוכלו להתאים את תוכנית המיקרו מוביליטי לחברות שפועלות ואת מכסת הקורקינטים בכל עיר, יש כמה עיריות המבקשות תשלום מכל נסיעה וזה לא באמת עוזר. הן מעלות את המחיר כדי שהחברות יעבדו בהן, וזה מרחיק את החברות מאותה עיר", אומר יוריסט.

בן גלי, מנהל הפעילות של חברת Dott בישראל מסר בנושא: :"העזיבה של חברת ווינד תוביל למחסור בכלים ברחובות, שגם היום קיימת במידה. העיריות חייבות להגדיל את המכסות של החברות הקיימות כדי לא לפגוע במשתמשים. זמינות הכלים הוא אחד הדברים החשובים ביותר בתחום שלנו, רק אם השירות יהיה זמין ואטרקטיבי למשתמשים הם יוותרו על אמצעי תחבורה ממונעים.
אנחנו רואים עלייה בשימוש בקורקינטים שיתופיים בישראל ובתל אביב בפרט, הגדלנו השנה בעשרות אחוזים את צי הכלים שלנו ונכנסנו לעוד ערים. הרשויות המקומיות צריכות להבין שהגדלת מכסות הכלים של החברות השיתופיות יוכלו להוזיל את העלויות עוד יותר עבור התושב.
"בשנת 2023 התרחבנו לערים נוספות כמו חולון בת ים ופתח תקווה, ויש עוד ערים שנכריז על הסכמים חדשים איתם בתקופה הקרובה. בשנת 2023 חווינו ביקוש גדול מהמשתמשים וגם מהרשויות המקומיות, לכן הגדלנו את היצע הכלים שלנו ופרסנו בערים השונות במקומות שהנתונים הצביעו בהם על ביקוש מוגבר. דוט היא ה״שחקן החדש״ בגוש דן, השקענו רבות בשנתיים האחרונות ולעומת חברות אחרות אנחנו כל הזמן בתהליך צמיחה. אנחנו מאמינים בשוק הישראלי במיוחד בתקופה זו"

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "עיריית תל אביב-יפו בודקת באופן יומיומי את ההיצע לעומת הביקוש ודואגת לכמות כלים מתאימה ברחבי העיר. באשר להצטרפות של חברה חדשה להצבת כלים בעיר, בשלב זה לא ניתן לקבל היתר חדש להצבת כלים שיתופיים, עד לסיום תקופת ההיתר הנוכחית".