מאז תחילת המערכה של ישראל מול חמאס ולאחר מכן חיזבאללה, ההסברה הישראלית ברשת הפכה לאחת הזירות המשמעותיות, כאשר עמותות, גופי תקשורת ואנשים פרטיים לוקחים על עצמם את עיקר הנטל.

חברת AdFreeway, המתעסקת בטכנולוגיות פרסום המתבססות על חכמת המונים ובינה מלאכותית, עבדה עם 3 מחמ"לי ההסברה הגדולים בישראל – mako, Stand With Us ואמן דיגיטל, ופרסמה את המודעות שלהם (דפי נחיתה) באתרי חדשות גדולים בעולם. הדגש היה על פנייה לעולם המערבי, אם כי הקמפיינים הופיעו גם באתר אל ג'זירה. על כל מודעה הופיעה אפשרות לגולש לסמן אם הוא אהב אותה או לא.

בין המודעות היו מסרים כמו: "העולם צריך לראות מה חמאס עשה בישראל (עם סרטונים מיום הטבח והחטיפה של נועה ארגמני לעזה), "תמכו בישראל" עם דגל ישראל, "30 ילדים חטופים – עזרו לנו להחזיר אותם הביתה" ועוד.

במקביל, ל-AdFreeway יש מערכת למנויים, שבה היא מציגה להם מודעות פרסומיות שונות, והם מדרגים אותן בתמורה לתמורה כספית. באופן זה יכולה החברה להגיד ללקוחותיה, שהן החברות עצמן, אלו מהמודעות שלהן עובדות יותר ואלו פחות. החברה עובדת ב-7 מדינות – ישראל, ברזיל, ארצות הברית, דרום אפריקה, בריטניה, אוסטרליה וארגנטינה. את הפוסטים בנוגע להסברה הישראלית דירגו יותר מ-16 אלף איש שמנויים במערכת מהמדינות השונות.

על בסיס שני הפרמטרים האלו (הפרסום באתרי החדשות ודירוג המודעות שם, והמערכת למנויים שבה הם מדרגים מודעות), מציגה AdFreeway מספר נתונים מעניינים ששופכים אור על הצלחת ההסברה הישראלית.

באופן לא מפתיע, לישראל יש הכי הרבה תמיכה מישראלים. על כל אחד שמתנגד למסרים הישראלים, יש 10.3 שתומכים. ואם נעביר את זה לאחוזים – 91 אחוז תומכים בישראל מקרב הגולשים הישראלים.

בברזיל שנמצאת במקום השני נרשמו 85.97% תמיכה בישראל, וגם בארה"ב האחוז דומה – 85.61%. בדרום אפריקה, שנמצאת במקום הרביעי מבין המדינות שנבדקו, נמצאת דרום אפריקה עם 77.67% תמיכה בישראל, במקום החמישי בריטניה עם 75%, אוסטרליה עם 49.23% וארגנטינה במקום השביעי והאחרון עם 47% תמיכה בישראל.

תמיכה כללית לפי מדינות

אילו מסרי הסברה הכי עובדים ברשת?

מבחינת תמיכה כללית בנרטיבים, כלומר מכל 7 המדינות שנבדקו, במקום הראשון נמצא הנושא של "ילדים חטופים" עם 85.11% תמיכה, ובמקום השני "החזירו את החטופים" עם 84.47% תמיכה. בהמשך – "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה", "חמאס רוצה להשמיד את ישראל", "תומכים בישראל – עכשיו ולתמיד", "מאות אלפי פליטים ישראלים" ו"דגל ישראל".

תמיכה כללית לפי נרטיבים. * מתוך נתוני הקמפיין של Stand With US"

בכל מדינה סדר התמיכה בנרטיבים קצת שונה. כך, למשל, בברזיל דווקא שני הנרטיבים במקום הראשון הם – "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה" ו"דגל ישראל", ואילו בארה"ב הראשונים הם - "ילדים חטופים" עם 92.93% תמיכה ו"לישראל יש את הזכות להגן על עצמה" עם 91.3% תמיכה.

 

מבחינת ניתוח התמיכה באתרי אינטרנט, האתרים שבהם יחס התמיכה היה הגבוה ביותר היו אתר החדשות האוסטרלי news.com/au, האתר הבריטי britanica.com, האתר הברזילאי Espn.com.br וכן finance.yahoo.com. יחס התמיכה בישראל באתר אלג'זירה עומד על 0, כלומר רק מתנגדים ולא תומכים.

דוגמה למודעה בפוקס ניוז ואפשרות לדרג אותה (הדולר הירוק והאדום)

"בישראל מתעסקים הרבה בהסברה בסושיאל, אבל לרשתות החברתיות יש בעיות גדולות – בדרך כלל רוב הפוסטים הישראלים נחשפים לישראלים, ולא נחשפים לקהל שלגמרי שונא אותך. בסוף סרטון של משפיען שהגיע למיליוני צפיות, רק 10-20% מהצפיות מגיעות מחו"ל", אומר הדר אשוח, מנכ"ל AdFreeway בישראל ל-mako. "בנוסף, רוב הנתונים שמשיגים על הסושיאל הם מבוטים, אנשים שלא אמיתיים, וכך קשה לדעת מה הנרטיב שולט. זאת הסיבה שכדאי לפרסם גם ב-Open Web, באתרים מכל העולם, וכך להגיע לקהלים אחרים".