יכול להיות שבקרוב גוגל תיאלץ להפסיק לקרוא את המיילים שלנו - לפחות אלה שנשלחים לאנשים בארה"ב. ביום שישי האחרון אישרה שופטת את המשך ההליכים בתביעה ייצוגית נגד החברה על ניתוח המיילים שהיא עושה כדי להתאים פרסומות לגולשים.

הטכנולוגיה ניצחה, ארכיון (צילום: חדשות)
ג'ימייל | צילום: חדשות

התביעה הוגשה בספטמבר 2015 על ידי דניאל מטרה, שביקש לקבוע שגוגל מפרה את חוקי הפרטיות בקליפורניה ובארה"ב בכך שהיא מנתחת מיילים לצורך התאמת פרסומות לגולשים. בניגוד לתביעות דומות מהשנים הקודמות, מטרה ביקש לתבוע בשם גולשים שאינם מנויים בג'ימייל, ולכן מעולם לא אישרו את תנאי השימוש של ג'ימייל, שמאפשרים לגוגל לסרוק את המיילים ולזהות תחומים בהם הם מעוניינים.

גוגל, מצידה, טענה שאין לתביעה שום בסיס, מכיוון שחוקי האזנת הסתר - גם זה של קליפורניה וגם זה של ארה"ב - לא חלים על אימייל, ובכל מקרה ניתוח המיילים לצורך התאמת פרסומות הוא "מסלול עסקי שגרתי".

בהחלטתה בת 38 העמודים הבהירה השופטת המחוזית לוסי קו כי "לא כל נוהג שגרתי או לגיטימי נופל במרחב של 'מסלול עסקי שגרתי'". היא גערה בגוגל על טענת החברה, לפיה היא אינה יכולה לספק את שירות המייל שלה אם לא תסרוק את ההודעות להתאמת פרסומות. הטענה הזו לא רלוונטית לאור העובדה שב-2014 החברה "הפסיקה ליירט, לסרוק ולנתח לצרכי פרסום את תוכנם של מיילים שנשלחו דרך Google Apps for Education" - מהלך שבוצע מייד לאחר ניצחון חלקי בתביעה קודמת נגד החברה בה דנה השופטת קו.

משמעות החלטתה של קו היא שגוגל אולי רגילה לרגל אחרינו כדי להתאים לנו פרסומות, אך זה לא אומר שהיא לא מפרה חוק כשהיא עושה זאת. מכיוון שתביעות קודמות נגד גוגל בדרך כלל נפסלו בגלל פרטים טכניים, זו תהיה כנראה הפעם הראשונה בה ידון בית המשפט לא באופי התביעה, אלא בשאלה החשובה מכולן: האם לחברות אינטרנט מותר לנטר כל דבר שעובר דרך השרתים שלהן, גם אם הוא במקרה מייל שמגיע מאדם שמעולם לא אישר את תנאי השימוש של החברה.