איגוד האינטרנט הישראלי פרסם היום (א') את מדד האינטרנט הישראלי הממפה את העדפות הישראלים בצריכת מדיה ואת הרגליהם בשימוש ברשת. המדד מסכם את השימוש באינטרנט בישראל במהלך שנת 2022, על בסיס מדידות תקופתיות שבוצעו לאורך השנה על ידי איגוד האינטרנט וסקר מקיף מינואר 2023 שבוצע על ידי מכון "מאגר מוחות", בקרב מדגם מייצג של 1,040 משיבים, המהווים מדגם מייצג של החברה הישראלית.

אלו הממצאים העיקריים:

הרשתות החברתיות האהובות

שיעור הציבור הישראלי שמשתמש ביוטיוב נכון לסוף שנת 2022 עמד על 97%, וואטסאפ עם 95%, פייסבוק עם 90%. לאחר מכן, פייסבוק מסנג'ר ואינסטגרם עם 70% וטלגרם עם 54%. טיקטוק רושמת עלייה מרשימה, כאשר בראשית שנת 2023 כ-49% מהציבור הישראלי העיד על שימוש בה לעומת כ-30% בתחילת שנת 2022.

צריכת שירותי טלוויזיה וסטרימינג

20% מהישראלים מנויים להוט, 14% ליס, 11% מנויים לסלקום טיוי ו-פרטנר טיוי. 6% מהישראלים העידו כי הם מנויים ליותר מספק אחד ו-23% לא מנויים לאף אחד מהם.

ומה קורה בסטרימינג? נטפליקס כובשת ללא מתחרים: 60% מנויים לנטפליקס, דיסני פלוס עם 10%, 7% מנויים בתשלום ליוטיוב, 5% לאפל TV, ו30% לאף אחד מהשירותים.

בשירותי המוזיקה, 28% מנויים לספוטיפיי, 8% לאפל מיוזיק, ו-43% לאף אחד מהם.

האתרים הכי פופולריים ב-2022

מבחינת אתרים ישראליים, אתרי החדשות כובשים את כל השמינייה הראשונה, מלבד google.co.il.

  1. ynet.co.il
  2. walla.co.il
  3. mako.co.il
  4. haaretz.co.il
  5. one.co.il
  6. sport5.co.il
  7. israelhayom.co.il

אתרים בינלאומיים

  1. google.com
  2. youtube.com
  3. facebook.com
  4. wikipedia.org
  5. WhatsApp
  6. twitter.com
  7. instagram.com
  8. xnxx.com (אתר תוכן למבוגרים)
  9. zoom.us

ספקיות ותשתיות אינטרנט

שוק ספקיות האינטרנט בישראל נשלט ברובו על ידי ארבע קבוצות התקשורת הגדולות, כאשר נכון לתחילת 2023, קבוצת בזק-פלאפון חולשת על נפח השוק הגדול ביותר: כ-28% מתעבורת האינטרנט הישראלית (נייחת+סלולר), ולאחריה קבוצת פרטנר עם 23%, סלקום עם 19% וקבוצת הוט עם 14%. יתר תעבורת האינטרנט הישראלית מתחלקת בין מספר רב של ספקיות אינטרנט קטנות, כגון מירס Xfone ,019 ועוד.

בראשית שנת 2023 רק כ־35% ממשקי הבית בישראל צורכים אינטרנט ביתי קווי באמצעות סיבים אופטיים, ויותר מרבע (27%) עדיין משתמשים בתשתית לא מתקדמת, כגון DSL על גבי תשתית טלפוניה. כ-21.2% צורכים את האינטרנט בכבלים. לשם השוואה בקוריאה הדרומית 87% מהאוכלוסייה משתמשת בסיביים אופטיים. יחד עם זאת, ישראל מדורגת גבוה בהיקף הזמינות של אינטרנט סלולרי דור רביעי, כשהחברות סלקום, הוט, פרטנר ופלאפון זמינות מעל 95% מהזמן.

גוגל כרום בראש

בשנת 2022 השימוש והעבודה באינטרנט בקרב ישראלים נחלקו בצורה שווה בין מחשבים (נייח ולפטופ) ומכשירים ניידים (טאבלטים וסמארטפונים), כאשר הדפדפן המוביל בישראל באופן מובהק בהיקף השימוש בו – הוא כרום, עם כ- 70% (נייח + סלולר). שאר הדפדפנים נמצאים בשימוש של אחוזים בודדים, כאשר הגבוה מביניהם הוא ספארי IOS – עם 8.8% שימוש במכשירים ניידים.

דומיינים בעברית

בנובמבר 2022 הכריז איגוד האינטרנט שניתן לרשום גם דומיינים בעברית, בסיומת המדינתית החדשה ".ישראל". התהליך נועד להקל על הגולשים להגיע לאתרים ישראלים בזכות הקלדה בעברית, ובנוסף להקל על בעלי האתרים לזכות לחשיפה גדולה יותר דרך גוגל.

עד עכשיו נרשמו כ-21,600 דומיינים בעברית. לשם השוואה, בישראל יש יותר מ-283 אלף דומיינים בסיומת .il, כאשר רובם הגדול (93.6%) נגמרים ב-co.il.

שם הדומיין המבוקש ביותר בעברית אותו ישראלים ביקשו לרשום היה גוגל. מיד לאחריו המילה - ישראל. המילה כסף נועלת את עשיריית המילים המבוקשות ביותר.

 

כמה זמן בני נוער מבלים מול מסכים?

הדו"ח אף בחן את אופן הפעילות של בני הנוער ברשת. מהסקר שערך האיגוד עולה כי 49% מבני הנוער מבלים מול המסך למעלה מ-4 שעות ביום, שליש מכלל בני הנוער העידו שזמן המסך שלהם אף עולה על 6 שעות ביום.

ומה הם צורכים ברשת? 70% מבני הנוער אמרו שצריכת סרטים ומוזיקה היא השימוש העיקרי שלהם ברשת, ו58% אמרו שרשתות חברתיות. הפלטפורמה האהובה ביותר היא אינסטגרם – כאשר 41% מבני הנוער אמרו שלא יסכימו לוותר עליה, יותר מכל פלטפורמה אחרת.

אלימות ברשת

3,343 פניות התקבלו בקו הסיוע לאינטרנט בטוח במהלך 2022, שנותן מענה לפניות של ציבור משתמשי הרשת שנופלים קורבן לפגיעות, מתקפות והונאות ברשת. מבין סוגי התקיפות - 32.6% דיווחו על אלימות מינית וכ-24% על בריונות ברשת – אלימות, הטרדה והסתה. מחצית מהפגיעות ברשת קרו בפלטפורמות של מטא - פייסבוק (18.1%) ואינסטגרם (24.5%).

שיח אלים ברשתות החברתיות

52% מהציבור חושבים שהשיח ברשתות החברתיות וברשת אלים במידה רבה או רבה מאוד. 42% מהציבור השיבו כי הם נמנעים לעיתים קרובות או קרובות מאוד מפרסום דעה ברשתות בגלל חשש מתגובה אלימה. 22% מהציבור העידו כי חוו באופן אישי קללות, נאצות, הכפשה או העלבה ברשת. 18% מהציבור העידו כי סבלו באופן אישי ממעקב או הטרדה ברשת.

כמה חוו תקיפות סייבר?

התופעה הפכה ממש נפוצה, כאשר 48% העידו כי הם או בני משפחתם חוו תקיפת סייבר. כ-50% קיבלו הודעת אימייל מזויפת או דרישה לספק פרטים אישיים. סוג זה של פגיעה רווח יותר בקרב האוכלוסייה היהודית החילונית והמסורתית, אקדמאים ואנשים מבוגרים.

הונאת רשת  (צילום: Artem Oleshko, Shutterstock)
הונאת רשת | צילום: Artem Oleshko, Shutterstock

"מדד האינטרנט שמתפרסם השנה לראשונה על ידי איגוד האינטרנט הישראלי מקיף את הרגלי השימוש בשירותי האינטרנט השונים, היקף התשתיות העומדים לרשות הציבור ואיכותם. ניתן לראות באופן בולט את הגידול המהיר שחל במהלך השנה האחרונה בצריכת תכני וידאו שונים בקרב ישראלים, אם זה בשימוש בטיקטוק ואם בצריכת סדרות בנטפליקס", אומר יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי.

"ככלל, הרשת הפכה למקור המרכזי של צריכת תקשורת ופנאי – טלוויזיה, סדרות ומוסיקה. עוד מלמד הסקר כי התלות ההולכת וגוברת ברשת, מחייבת 'להדביק את הפער' בקצב מהיר יותר בכל מה שנוגע לתשתיות –  סיב אופטי ומהירות הגלישה ברשת. השימוש ברשת עולה בקצב מהיר ועל המדינה לוודא כי התשתיות עומדות ב"ביקוש" ואף מוכנות להתפתחויות עתידיות".

צילומי מסך: איגוד האינטרנט הישראלי