סופר דופר (צילום: סופר דופר)
סופר דופר | צילום: סופר דופר

ביוני 2022 פורסמו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, על פיהם משפחה ממוצעת בשנת 2022 מוציאה 2,400 שקל יותר ממה שהוציאה בשנה שקדמה לה על סל הקניות השבועי. הסטארטאפ "סופר דופר" מבקש להילחם ביוקר המחייה ומציג את הסופר הרובוטי הראשון בעולם שנבנה בבנימינה, אשר "מוזיל את הקנייה ב-50-80 שקל בממוצע", כך לדבריו.

המקום נפתח באוגוסט 2022 במקום סופר אחר שנסגר ופשט את הרגל, ומכיל 35 רובוטים שמתרוצצים במבנה בשטח 650 מ"ר, כשלצדם עובדים 3 בני אדם במשמרת. מדובר בסופר שפועל על בסיס משלוחים בלבד ומיועד לתושבי בנימינה, זכרון יעקב והאזור, כאשר אין מינימום הזמנה או דמי משלוח. לדברי רן פלד, סמנכ"ל שיווק בסופר דופר, העמלה שהמקום גוזר היא של כ-20%, בהשוואה למתחרים שגוזרים 30-35% עמלה. יש לציין, שבעת ההזמנה באפליקציה תוצג לכם בסוף ההשוואה לרשימת קניות זהה אצל המתחרים, כמו "שופרסל אונליין" ו"רמי לוי באינטרנט" – ומה החיסכון הכולל שלכם.

איך זה עובד?

פלד מסביר: "כשאת הולכת לסופר, את מבזבזת שם שעה, בעיקר על הליכה ממקום למקום. בסופר הרובוטי, רק הרובוטים נוסעים על הרצפה ואין יותר הליכה אנושית. רק הרובוטים מביאים את המוצרים מהאחסון לעמדות הליקוט. באותן עמדות בני אדם הם אלה שלוקחים את המוצרים מהרובוטים ומניחים אותם בארגז שנוסע אלייך הביתה. התוכנה שהחברה שלנו פיתחה קובעת את התנועה של הרובוטים במתקן, ואת הסדר הכי יעיל של סידור המוצרים. אפשר לומר שאצלנו הידיים הם של בני אדם, המוח של תוכנה והרגליים הם של הרובוט".

לדברי פלד, במתקן דומה, אם היו בו רק עובדים בני אדם, היה צורך להעסיק 40 איש. עד היום, בארבעת החודשים שפועלת החברה, יצאו כבר 2,500 הזמנות ללקוחות, כאשר הממוצע הוא של בין 50-60 הזמנות ליום, כאשר ימי רביעי וחמישי, לקראת סוף השבוע, הם החזקים ביותר. "אנחנו חוסכים לאנשים מאות שקלים בחודש, זה מצטבר. ממוצע סל הקניות אצלנו הוא 300-400 שקל", אומר פלד.

פלד עצמו מגיע מדי יום מתל אביב לבנימינה, והתכנון של החברה הוא להתרחב עוד בשנה הקרובה ולהקים סופרים רובוטיים באזור השרון, ו"כבר יש לנו נדלן לכך".

סופר דופר (צילום: סופר דופר)
סופר דופר | צילום: סופר דופר

ומה עם תל אביב וגוש דן?

פלד: "בעיר גרים אנשים עם מעט ילדים והרבה ספונטניות. מחוץ לעיר – יש בדרך כלל אנשים עם יותר ילדים ופחות ספונטניות, המשלוחים שלהם גדולים ויותר וחזרתיים. זו תופעה פרברית, ולכן אנחנו מתמקדים פה – איפה שרוב המשפחות גרות ומתקשות להביא בצורה איכותית ויעילה את האוכל".

מה העלות של הרובוטים?

"אנחנו מחשבים שכל רובוט הולך לעבוד פה 7 שנים, כך לפי הבטחת היצרן. אם את מחשבת את העלות שלו לשעה – זה יוצא שקל לשעה. כמובן שכוח אדם אנושי עובד בערך בשביל 40 שקל לשעה. זה חיסכון אדיר, ואנחנו לא משתמשים בו כדי להגדיל את שורת הרווח אצלנו, ההפך. אנחנו דוחפים את הכול לצרכן כדי שירגיש את החיסכון ויחזור לקנות שוב. אם יהיה לנו יותר לקוחות, נקנה בזול יותר מהספקים ונוכל להמשיך ולהוריד את המחירים".

האם יש דמיון לרובוטים של אמזון?

"זה ממש דומה, הם פועלים ונראים אותו דבר, אבל זה לא אותו יצרן. אמזון הגדולה היא החברה עם הכי הרבה רובוטים - 500 אלף רובוטים, במאות מתקנים שיש לה בעולם. יחד עם זאת, עם כל הכוח שלהם, הם לא מצליחים לקחת את הרובוט ולעשות איתו סופרמרקט, אלא משתמשים בו בתחום של הזמנות ביגוד ואלקטרוניקה. הפער הוא בתוכנה – צריך להתאים אותה לעבודה המסובכת של סופר, יש מוצרים קפואים, נוזלים, רעילים וטריים. צריך לדעת לנהל את זה, באופן שגם אמזון הגדולה עוד לא הצליחה לעשות".

סופר דופר (צילום: סופר דופר)
סופר דופר | צילום: סופר דופר

לא כולל עובדי התפעול, בסופר דופר עובדים 10 אנשים. "בנינו גלריה מעל המחסן, ואנחנו צופים משם על הקסם הזה", אומר פלד. המייסדים, בהם אבי ליפשיץ המנכ"ל, שעוסק 15 שנים בתחום הרובוטיקה והלוגיטיקה, הם כולם יזמים סדרתיים, שמגיעים מהתחום. פלד עצמו מגיע מהחברות פבריק וטריגו.

 "השיטה של תוכנה מאוד חכמה ורובוט מאוד טיפש היא מה שחסר בשוק הזה. יוגורט עולה 3 שקלים, ומנסים לקחת רובוט שעולה מיליונים כדי שיוכל להזיז מוצרים שעולים 3 שקלים. זה יקר מדי", מסכם פלד. "מצאנו את הפתרון – רובוט מאוד טיפש וזול, שאפשר להלביש עליו תוכנה שלא עולה כסף, כי אין לה יצרן, היא שלנו, שתביא את הרובוט הטיפש ליעילות גבוהה. ככה אפשר להצליח להוריד את המחירים ולתת פתרון אמיתי".