לפני כשמונה שנים, בירח דבש בפיליפינים, נועם טויסטר נתקע בלי כרטיסים לאוטובוס. "הייתי צריך לבזבז שעות כדי להגיע פיזית למקום שרק בו אפשר לרכוש כרטיס", הוא מספר. "פעם אחת נתקענו באחת התחנות למשך לילה שלם, רק כי לא היו כרטיסים". במקום להתמרמר ולא לעשות כלום, טויסטר החליט לנסות לייעל את המצב, בהתחלה כתחביב בלבד. "אחרי שחזרתי מהטיול הקמתי אתר בסיסי ב-WIX, יצרתי קשר עם סוכן נסיעות מקומי בפיליפינים שהיה הולך פיזית לרכוש עבורי כרטיסים, מצלם ושולח לי. זה עבד ממש יפה, חקרתי את השוק וראיתי שהצורך גדול ורחב בהרבה".
התחביב הפך לחברה של ממש ובשנת 2017 הוא הקים את Bookaway יחד עם שני חברים, דיויד יצחקי ועומר טשכמר, ולאחרונה החברה שינתה את שמה ל-Travelier. שלושתם חובבי טיולים בעולם שנחשפו לפער בין היכולות הטכנולוגיות לבין יישומן במדינות שונות והחליטו למצוא לכך פתרון. לאחר הקמתה הצליחה החברה לגייס 6 מיליון דולר, אבל אז הכתה הקורונה והתיירות נעצרה. המכירות צנחו ועובדים רבים פוטרו, אבל במקום לחכות שהגל יעבור, בחברה ניצלו את הקיפאון ובמהלך הקורונה רכשו לא פחות מארבע חברות מתחרות במטרה להשתלט על השוק. בסך הכל, בשנים האחרונות החברה גייסה עשרות מילוני דולרים ואף נכנסה לרשימת 21 הסטרטאפים המבטיחים בישראל לשנת 2023.
כיום רק 10%-15% מכרטיסי התחבורה נרכשים אונליין על ידי תיירים. "שוק התחבורה לא עבר את האבולוציה ששוק המלונות עבר ב-20 השנים האחרונות", אומר טויסטר, "אנחנו רוצים להיות הבוקינג.קום של עולם התחבורה". נכון להיום ניתן להזמין דרך אתר החברה כרטיסי נסיעה אונליין ב-450 אלף מסלולי נסיעה שונים של אוטובוסים, רכבות, מעבורות והסעות פרטיות שמנוהלים על ידי 8,000 מפעילי תחבורה שונים ושמקשרים בין 13 אלף ערים בכ-100 מדינות. באתר אפשר גם לצפות בביקורות של תיירים ומידע חיוני נוסף שעוזר לבנות את מסלול הנסיעה.
כחלק מתהליך ההתרחבות, בעיקר באזורים מתפתחים, החברה נדרשת לא פעם לבנות את המערך הטכנולוגי והדיגיטלי מאפס. לצורך כך, לא מעט רכישות גדולות יותר של החברה מתמקדות בחברות מקומיות באותן מדינות. כך לפני כשנתיים רכשה טרווליר את Plataforma 10, המותג הגדול ביותר בארגנטינה לרכישת כרטיסי תחבורה באופן דיגיטלי.
בשבוע שעבר הקבוצה ביצעה רכישה מוצלחת נוספת של חברת הטרוול-טק הברזילאית DeÔnibus שמפעילה פלטפורמה מקומית לרכישת כרטיסי אוטובוסים בברזיל. שוק הנסיעות באוטובוסים בברזיל הוא מהגדולים ביותר בעולם ומניב הכנסות שנתיות של 2 מיליארד דולר. 50% מכל הרכישות הבינלאומיות של טיסות פנימיות, בתי מלון ואירוח ומוצרי תיירות אחרים בברזיל נעשים באינטרנט, אך רק 30% מכרטיסי האוטובוס נרכשים אונליין. כעת לאחר הרכישה, הקבוצה מעסיקה בסך הכל מעל 600 עובדים, מתוכם למעלה מ-100 במטה הקבוצה ובמרכז הפיתוח בישראל לצד מרכזים בסאו פאולו, בואנוס איירס, קרואטיה ובנגקוק.
פעילות החברה מתמקדת בעיקר באסיה ובדרום אמריקה עם הפנים להתרחב בעתיד גם למדינות נוספות באירופה. "אני רואה בשנים האחרונות עלייה גדולה מאוד בתיירות לאזורים האלו", מציין טויסטר. "אם מורידים את השנתיים של הקורונה, יש מגמה עולמית מתפתחת של מטיילים שמנסים להגיע למקומות פחות פופולריים ופחות מוכרים, ובחלק גדול מהמקרים מדובר במקומות שאין בהם שדות תעופה ולכן השימוש הנחוץ באוטובוסים ורכבות. גם העניין הסביבתי צובר תאוצה - אוטובוסים ומעברות פחות מזהמים מטיסות, לצד מגמת הנוודות הדיגיטלית המתרחבת של כאלו שבוחרים לטייל ולחיות תקופות ממושכות בחו"ל ותוך כדי לדלג ממקום למקום ולהכיר את השטח מלמטה".
האם המלחמה השפיעה על הפעילות העולמית שלכם?
"כל הפעילות שלנו מתרחשת בחו"ל ולכן היא לא מושפעת באופן ישיר מהמצב כרגע בארץ, אבל באופן כללי, ברור שכל מה שקורה כאן משפיע עלינו מבחינת האנרגיות של העובדים, שחלקם במילואים. חשוב לציין שלמרות המצב הלא מזהיר של ההייטק המקומי, אנחנו מגייסים בימים אלו למגוון תפקידים כאן בארץ".
"מבחינת יעדים פופולריים שאפשר לראות אצל מטיילים ישראלים, תאילנד מאוד חזקה כמובן, וגם איטליה ומקסיקו מככבות. עוד מדינה מפתיעה היא קוסטה ריקה, אנחנו רואים שם עלייה גדולה בתקופה האחרונה של ישראלים. אפשר להעריך שהשיבושים והצמצומים בטיסות בעקבות המלחמה משפיעים על בחירת היעדים, וגם על השימוש בתחליפי טיסות כמו אוטובוסים ומעבורות שמאפשרים לעבור בקלות ממדינה למדינה".