לשלם תמורת פייסבוק? אתרי חדשות? ערוצי טלוויזיה? דואר אלקטרוני? צפייה בסרטונים? האזנה למוסיקה? מה פתאום! כולנו כבר התרגלנו שבכל רגע נתון האינטרנט מלא באתרים שמוכנים לספק את השירותים הללו ללא תשלום. אבל החברות מאחורי השירותים האלה פחות מרוצות מאיתנו - הן נמצאות במתח מתמיד בין הצורך למשוך כמות גדולה של גולשים ובין הרצון לעשות מכל העניין הזה קצת כסף.

אז מהי הדרך לרווחים גדולים יותר? פרסומות לקהל רחב של גולשים הנכנסים לאתר בחינם, או גביית תשלום מפחות גולשים שיסכימו להיכנס לאתר למרות הכול?

בניו יורק טיימס, למשל, הודיעו שהחל מהשנה הבאה הגולשים יידרשו לתשלום כדי לקרוא את הכתבות. גם יוטיוב מגשש את דרכו לקראת גביית תשלום מהגולשים. האתר עורך בימים אלה פיילוט לגביית תשלום תמורת צפייה בסרטים באורך מלא.

רק מעט אתרים הצליחו במשך השנים לגבות תשלום קבוע מהגולשים ולהמשיך להצליח - Wall Street Journal, למשל, או Financial Times. בארץ ניסו האתרים הארץ, דה מרקר וגלובס לגבות תשלום, אבל גם זה רק עבור תכנים הנמצאים בארכיון. הם לא מעיזים לגבות תשלום עבור כניסה לאתר, מחשש שהגולשים יברחו לאתר חינמי אחר.

>> כל מה שקרה בתערוכת CES בלאס וגאס