ספקיות הסלולר הוותיקות, שנהנו עד מהפכת ניתוק הזיקה ממונופול (או, ליתר דיוק: טריופול) במכירות המכשירים הסלולריים, חוו בשנים האחרונות מירידה הדרגתית אך מדאיגה מבחינתן במכירות הטלפונים. בתגובה הן החלו לחפש דרכים להחזיר לעצמן את השליטה בשוק.

אייפון 6 פלוס (צילום: איתי מקמל)
לשדרג כל שנה וחצי בלי לשלם פעמיים. אייפון 6 | צילום: איתי מקמל

הרעיון האחרון, המגיע היום מאורנג', הוא Smart Lease - "ליסינג" לסמארטפונים. החל ממחר תציע החברה לאייפוניסטים בישראל תוכנית שתאפשר להם לשדרג את מכשירם כל שנה וחצי בלי להמשיך לשלם על המכשיר הקודם ובמחיר קבוע. לקוחות שיבחרו לרכוש את האייפון בדרך זו ישלמו מחיר חודשי קבוע וידוע מראש, שלא ישתנה לאחר השדרוג. החל מ-18 חודשים לאחר השדרוג האחרון הם יוכלו להחזיר את המכשיר, לשלם 899 שקל ולקבל את המכשיר החדש.

המחירים של אורנג' סמארט-ליס אינם נמוכים בהרבה ממחירי השוק: הדגם הבסיסי, אייפון 6 עם 16 גיגה-בייט, עולה 139.9 שקל לחודש - סכום זהה למחירו החודשי של אייפון 5s בעל האחסון הגדול יותר (32 גיגה-בייט) בחברה. דגם הביניים בעל 64 גיגה-בייט אחסון עולה 149.9 שקל לחודש ואייפון 6+ עולה 179.9 שקל לחודש.

בהנחה שרוכשי מכשירים במסלול זה אכן ישדרגו אותם לאחר 18 חודשים, סך התשלומים עליהם יגיע ל-3,417.2 שקל לאייפון 6 הבסיסי, 3,597.2 שקל לאייפון 6 עם 64 גיגה-בייט או אייפון 6+ עם 16 גיגה-בייט ו-4,137.2 שקל לאייפון 6+ עם נפח אחסון של 64 גיגה-בייט - כמה מאות שקלים מתחת למחיר השוק המקומי של המכשירים בעת ההשקה. כמו כן, המחירים כוללים אחריות יצרן למשך כל תקופת ההחזקה במכשיר, עם האפשרות לבצע תיקונים נפוצים תוך שעתיים בנקודות מכירה של אורנג' ברחבי הארץ.

למרות החיסכון לכאורה, יש לציין כי מי שיבחר במסלול זה ולא ישדרג את מכשירו מייד בתום שנה וחצי ישלם עליו מחיר גבוה בהרבה. כך, המחיר המלא לדגם אייפון 6 הבסיסי למי שלא שדרג אותו בכל 18 החודשים השניים של התקופה 5,036.4 שקל, אייפון 6 עם נפח אחסון של 64 גיגה-בייט או אייפון 6+ עם 16 גיגה-בייט יעלה 5,396.4 שקל ואייפון 6+ עם 64 גיגה-בייט יעלה 6,476.4 שקל - מחירים גבוהים בהרבה ממחירי השוק. בנוסף, גם מי שישדרג מייד בתום 18 החודשים יפסיד את האפשרות לקבל החזר טרייד-אין על המכשיר הקודם. ההשלכה: בפועל המחירים בתוכנית כפי שהיא מוצעת כרגע אינם משתלמים לרוב הלקוחות, מלבד אלו שהורסים את מכשיריהם לעתים קרובות ויכולים לנצל את חצי השנה הנוספת של אחריות היצרן עד תום.

לדברי צביקה שיינפלד, סמנכ"ל החטיבה הקמעונאית של פרטנר, "לקוחות הסלולר מעוניינים להיות בחזית הטכנולוגיה ולהשתמש במכשירים החדישים ביותר, ההשקות של היצרניות נעשות תכופות והמעמסה הכלכלית מכבידה, כיוון שהלקוחות נאלצים לשלם על שני מכשירים בעת ובעונה אחת". ואכן, אפי שציינו בכתבת הטרייד-אין, ישראלים רבים משדרגים את מכשירים בטרם סיימו לשלם עליהם ומשלמים בפועל על שני מכשירים במקביל - בעיה שמסלול הליסינג פותר. "אימוץ שיטת הליסינג מעניקה פתרון כולל: מענה לקושי בתשלומים כפולים, איבוד ערך של המכשיר ואופציה להחליף מכשיר כל שנה וחצי, עם אחריות לכל התקופה, במחיר הזול במאות שקלים מהמחיר המזומן".

החברה ציינה כי לפי נתונים הנמצאים בידה, 90% מבעלי האייפון בישראל נאמנים לחברה ומשדרגים רק לדגמי אייפון חדשים יותר. אלו שעושים זאת לפני סוף תקופת התשלומים על מכשירם הקודם ממשיכים לשלם על המכשיר הישן, אך רובם - 36% - משאירים אותו במגרה. 24% מעבירים אותו לקרובי משפחה, 9% בלבד מוכרים אותו בשוק הפרטי ו-7% בלבד מחזירים את המכשיר הישן ומקבלים עליו זיכוי כלשהו.

כרגע מוצע מסלול הליסינג רק למכשירי האייפון החדשים ובשדרוג לדגמי האייפון הבאים, אך החברה לא פוסלת אפשרות למסלולים דומים למכשירי אנדרואיד או Windows Phone הנמכרים אצלה.