שנת 2023 התאפיינה בהתבססות הבינה המלאכותית בחיינו. יחד עם השימוש בה, גדל החשש שהיא תגרום לאובדן מקומות עבודה בהרבה מאוד תחומים. הערכות שונות בעולם מדברות על מאות מיליונים שיאבדו את עבודתם עד שנת 2030 בגלל המעבר ל-AI. 

אחת מהתעשיות שכבר מתחילות להיפגע מהמעבר לבינה מלאכותית היא תעשיית המשפיענים ויוצרי התוכן. בתעשייה, שמגלגלת 250 מיליארד דולר לפי אנליסטים מגולדמן סאקס, אפשר למנות כמה דמויות שנוצרו בבינה מלאכותית מוצלחות במיוחד, בהן איטנה לופז, משפיענית שנוצרה ב-AI ומחזיקה מעל ל-243 אלף עוקבים באינסטגרם, "מרוויחה" מעל 11 אלף דולר בחודש ומקבלת מעל ל-1,000 דולר על פוסט ממומן למוצרים כמו תחתונים של ויקטוריה סיקרט ומוצרי שיער.

View this post on Instagram

A post shared by Aitana Lopez✨|Virtual Soul (@fit_aitana)

משפיענית נוספת היא ליל מיקלה, אחת המשפיעניות הווירטואליות הראשונות שיצאו לשוק, אשר לפי הפיננשל טיימס, סגרה עסקאות בשווי של מיליונים עם מותגים יוקרתיים, היא עבדה עם פראדה וקלווין קליין, כמו גם עם חברות טכנולוגיה כמו סמסונג ויוטיוב.

View this post on Instagram

A post shared by Miquela (@lilmiquela)

עוד דוגמא היא נונורי, משפיענית וזמרת עם מעל ל-400,000 עוקבים אשר עבדה עם ליין המוצרים של קים קרדשיאן ואפילו "שחררה שיר" משלה שכל העבודה סביבה נעשית בעזרת בינה מלאכותית.

הופעתן הובילה לדאגה מצד משפיעני רשת אנושיים, שההכנסה שלהם נמצאת בסכנה אל מול התחרות הדיגיטלית. הדאגה הזו משותפת כמובן לאנשים במקצועות מבוססים יותר שהפרנסה שלהם נמצאת בסכנה מ-AI גנרטיבי - טכנולוגיה שיכולה לפלוט טקסט אנושי, תמונות וקוד בתוך שניות.

אבל אלה שמאחורי יצירות הבינה המלאכותית ההיפר-ריאליסטיות טוענים שהם רק משבשים שוק מנופח מדי. "הופתענו מהתעריפים המטורפים שמשפיענים גובים בימינו. זה גרם לנו לחשוב, 'מה אם ניצור משפיען משלנו?'", כך אמרה דיאנה נונייז, מייסדת שותפה של הסוכנות The Clueless שבסיסה בברצלונה, שיצרה את איטנה לופז לפיננשל טיימס. "השאר היסטוריה. יצרנו מפלצת בלי כוונה. אבל מפלצת יפהפה".

View this post on Instagram

A post shared by Aitana Lopez✨|Virtual Soul (@fit_aitana)

ניתוח אינסטגרם של פרסומת של H&M בהשתתפות המשפיענית הווירטואלית קוקי (Kuki) מצא שהיא נחשפה לפי 11 יותר גולשים והביאה לירידה של 91% בעלות לאדם שמגדיר את עצמו "זוכר את הפרסומת", בהשוואה למודעה מסורתית. "זה לא משפיע על רכישה כמו שמשפיען אנושי ישפיע, אבל זה מעלה את המודעות, חיבה וזכירה של המותג", אמרה בקי אוון, מנהלת שיווק וחדשנות עולמית ב-Billion Dollar Boy, ולשעבר ראש צוות החדשנות של מטא.

View this post on Instagram

A post shared by Kuki (@kuki_ai)

מותגים מיהרו להתקשר עם משפיענים וירטואליים כדרך חדשה למשוך תשומת לב תוך הפחתת עלויות. "למשפיענים עצמם יש הרבה אסוציאציות שליליות הקשורות לתחושת זיוף או שטחיות, מה שגורם לאנשים להרגיש פחות רע עם הרעיון של החלפתם ב-AI או במשפיענים וירטואליים", אמרה רבקה מקגראת', מנהלת משנה למדיה וטכנולוגיה במינטל. "למותג יש שליטה מוחלטת לעומת אדם אמיתי שמגיע עם דרישות, בקשות ודעות משלו", הוסיפה מקגראת'.

עם זאת, משפיענים אנושיים טוענים שעמיתיהם הוירטואליים צריכים לחשוף שהם אינם אמיתיים. "מה שמפחיד אותי במשפיענים האלה הוא כמה קשה לדעת שהם מזויפים", אמרה דנה מרסר, יוצרת תוכן עם יותר מ-2 מיליון עוקבים.

4 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631">
View this post on Instagram

A post shared by Danae Mercer Ricci (@danaemercer)

סוכנות תקני הפרסום של בריטניה אמרה כי היא "מודעת היטב לעלייתם של משפיענים וירטואליים במרחב הזה", אך אמרה שאין כלל שבו הם חייבים להצהיר שהם נוצרים על ידי AI. שווקים רבים אחרים בעולם מתמודדים עם הבעיה הזאת, כאשר הודו היא אחת המדינות שמאלצת משפיענים וירטואליים לחשוף שנוצרו בבינה המלאכותית.

למרות ש-The Clueless, החברה שיצרה את איטנה לופז, חושפת כי איטנה מזויפת באמצעות ההאשטאג #aimodel בפרופיל שלה באינסטגרם, רבים אחרים אינם עושים זאת או משתמשים במונחים מעורפלים כגון #digitalinfluencer.

"למרות שהבהרנו שהיא דוגמנית שנוצרה בבינה מלאכותית, בהתחלה רוב העוקבים שלה לא הטילו ספק באותנטיות שלה, והם באמת האמינו שהיא קיימת", אמר נונייז, שהוסיף כי איטנה קיבלה מספר בקשות לפגוש עוקבים באופן אישי.

למרות שבינה מלאכותית משמשת ליצירת תוכן עבור ליל מיקלה, רידימה קהאן (Ridhima Kahn), סגנית נשיא לפיתוח עסקי ב-Dapper Labs אומרת שהצוות שמאחוריה "מאמין מאוד שלא ניתן לשכפל כמו שצריך את התוכן שיוצרים בני אדם בעזרת בינה מלאכותית גנרטיבית. הרבה חברות יוצאות עם משפיענים וירטואליים שהן יצרו, והן לא באמת מכניסות את האלמנט האנושי הזה למסרים, אני לא חושבת שזו תהיה האסטרטגיה ארוכת הטווח", הוסיפה.

ליל מיקלה לא משויכת לאף גזע, והקהל שלה, המונה כמעט 3 מיליון עוקבים, נע בין ארה"ב לאסיה ואמריקה הלטינית. בינתיים, ל-The Clueless יש כעת יצירה נוספת בפיתוח, שהיא מכנה "מקסיקנית בעלת קימורים" בשם ליילה.

פרנצ'סקה סובנד, מרצה בכירה ללימודי מדיה דיגיטלית באוניברסיטת קרדיף, חקרה משפיענים וירטואליים בעלי מאפיינים מעורפלים מבחינה גזעית וטוענת שהמטרה שלהם היא פשוט להעביר את המסרים לקהל רחב יותר מתוך רצון ל"התמקדות ברווח".

View this post on Instagram

A post shared by Miquela (@lilmiquela)

"זה יכול להיות מאוד נוח למותגים שרוצים לנסות אסטרטגיות שיווק גלובליות ומנסים להקרין תדמית חלולה שעלולה להיתפס כפרוגרסיבית", אמרה סובנד, שהוסיפה כי "רק לעתים רחוקות נראה שהדמויות הן אנשים שחורים".

Dapper Labs הדגישה שהצוות מאחורי ליל מיקלה מגוון ומשקף את הקהל שלה. The Clueless טענה כי היצירות שלה נועדו "לטפח את ההכללה ולספק הזדמנויות למי שעמד בפני הדרה לתקופה ממושכת".

היצירות של Clueless, כמו גם משפיעניות וירטואליות אחרות, זכו גם לביקורת על היותן מיניות מדי, כאשר איטנה מופיעה באופן קבוע בתחתונים. הסוכנות אמרה שהסקסואליזציה "רווחת אצל דוגמניות ומשפיעים אמיתיים" וכי יצירותיה "רק משקפות את הפרקטיקות המבוססות הללו מבלי לסטות מהנורמות הנוכחיות בתעשייה".

View this post on Instagram

A post shared by Maia Lima (@limaiaaa)

מרסר, המשפיענית האנושית, טענה: "זה מרגיש שנשים בשנים האחרונות הצליחו לקחת בחזרה שליטה, דרך אונליפאנס ורשתות חברתיות, הן הצליחו להשתלט על הגוף שלהן ולומר 'כל כך הרבה זמן גברים הרוויחו ממני כסף, אני הולכת לעשות כסף בעצמי'". אבל למרות האופטימיות של השנים האחרונות, היצירות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית, שנעשו לרוב על ידי גברים, שוב מרוויחות מהמיניות הנשית. "זו הסיבה מאחורי גידול החשבונות האלה. זה לעשות כסף".