נאור יעקב הראל, בן 33 מלוד, סטודנט למדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה, הרגיש שמלבד העבודה בהייטק כמפתח תוכנה, הוא רוצה להתנדב ולעשות משהו למען הקהילה. הוא תכנן לערוך בוטקאמפ לצעירים מהקהילה האתיופית, אך כשהחל לפרסם הגיעו נשים בנות 30-50 - וכך הרעיון השתנה בהתאם לדרישת השטח.

הראל החליט להקים מיזם בשם "מעלות", שמלמד נשים מהקהילה האתיופית אוריינות דיגיטלית ושימושי מחשב בלוד. הוא מכשיר נשים, אשר מתמודדות עם פערי שפה וקשיים רבים ונוספים, ב-16 מפגשים.

"מטרת המיזם שפועל בשלוש השנים האחרונות היא ללמד ולהנגיש את המרחב הדיגיטלי ומיומנויות מחשב לאוכלוסיות חלשות בארץ", מספר הראל ל-mako ומוסיף כי "אחת מהמטרות המרכזיות שלנו היא להכשיר את המשתתפים ללמידה עצמאית". הראל קיבל לאחרונה תעודת הצטיינות על הפעילות החברתית שלו מהאוניברסיטה הפתוחה.

פרויקט מעלות (צילום: מתן היבשר)
פרויקט מעלות | צילום: מתן היבשר

בהתחלה הראל היה מלמד לבד, אך בשעת הצורך היה קורא מדי פעם לאשתו, שתבוא לעזור ללמד גם כן. "היינו יוצאים בכל יום שני בשעה 18:30 להעביר את השיעור השבועי, כשאני משמש על תקן מרצה ואשתי כמתרגלת, עוברת בין המשתתפות ומתרגלת את החומר הנלמד. באופן אינטימי, ובגישה אישית", מספר הראל.

"ככל שחלף הזמן, הרגשנו כולנו הצלחה גדולה, ההשתתפות הייתה רבה, בנות שהגיעו עם חוסר ידע בסיסי מאוד, אשר בהתחלה שאלו שאלות כמו 'כמה לחצנים בעכבר'? 'מהו מקש אנטר'? ועוד, צמצמו פערים גדולים בפרק זמן קצר יחסית עד לרמת התמצאות במרחב הדיגיטלי בבטחה וביצוע משימות שונות במחשב.

"בנקודה זו הרגשתי שנגעתי במשהו. מבחינתי הרגע המרגש ביותר היה בתוך תקופת המגפה, כשנמנע מאיתנו להיפגש. האווירה הייתה קשה, וחששנו לרצף הלימודי שייקטע. לימדנו שימוש בסיסי בתוכנת זום ובכך אפשרנו להמשיך את הלימודים כסדרם. כולן היו גאות בעצמן והשתתפו בשיעור הווירטואלי", אומר הראל.

תלמידתו ספיר וונדמאגן מעידה: "תמיד חשבתי על מחשבים כמשהו בלתי ניתן להשגה, בתוכנית מעלות רכשתי מיומנויות מחשב, והבנתי שכל הידע קיים ברשת ושאני יכולה להשיג אותו בצורה עצמאית".

הראל מספר כי התחיל עם הפרויקט בעקבות החינוך שקיבל בבית. "רציתי לעשות משהו בעצמי, לתת כמה שעות כתרומה לסביבה. גם ההורים שלי עוזרים לאנשים מסוימים, זה חלק מהשיח, ובא לי באופן טבעי. כשאני נותן אני מקבל גם בעצמי", הוא מסביר.

פרויקט מעלות (צילום: מתן היבשר)
פרויקט מעלות | צילום: מתן היבשר

איך המיזם עובד? ובמה הוא שונה מכל קורס אחר?

"הבסיס והנקודה המרכזית במיזם הוא ללמד כיצד ללמוד. לרוב, בעולם היזמות יש ליזמים רעיון, הם מפתחים אותו וכשהוא בשל, הם מגיעים לשוק ומתחילים לשווק אותו. כאן קרה הפוך - השוק בנה את הרעיון והמוצר. ראינו מה גורם להצלחה, מה מייצר שינוי אמיתי, ולאט לאט גיבשנו ויצרנו את התוכנית. חקרנו ודיברנו עם אנשים חכמים ופרופסורים ידועים בתחום של למידה והוראה, ויחד יצרנו את התוכנית.

"כאשר אתה מעניק למשתתפת מיומנות ללמידה עצמאית ויכולת למידה מתמשכת, אתה נותן לה כוח ללא גבול. הסלוגן שלנו הוא 'צעד קטן ללמידה מתמדת' - כל ידע שתרצי הוא בהישג ידך. לשם אנחנו מכוונים".

לאחר שלוש שנים של עשייה, הראל התקבל והשתתף בשנה האחרונה בתוכנית המנהיגות של מפעל הפיס (גוגליט), כשמטרת התוכנית לתת כלים, ידע והבנה כיצד להפוך את המיזם ממיזם לוקלי וקטן למיזם שישוכפל בערים נוספות בארץ.

הראל פנה לאחרונה בעקבות לימודיו למספר כפרי סטודנטים וביקש מתנדבים נוספים, אשר יעזרו לו להעביר את הבשורה ברחבי הארץ. אולי בזכות אנשים כמותו, יש תקווה שעולם המחשבים יהיה נגיש לכולם.