ענקיות הטכנולוגיה, פייסבוק וגוגל, עלולות לשלם לכלי התקשורת בבריטניה עבור שימוש בכתבות שלהם. נכון להיום, חברות הענק מארה"ב קוטפות רווחים עצומים ממיליוני הקליקים שמגיעים מאתרי החדשות.
תוכנית ממשלתית חדשה בבריטניה שמקדמת שרת התרבות נדין דוריס, מבקשת לאלץ את גוגל ופייסבוק לשלם לכלי התקשורת הבריטיים. בכך היא הולכת בעקבות אוסטרליה, אשר חוקקה חוק בפברואר 2021 שמאלץ את גוגל ופייסבוק לשלם תמלוגים לאתרי החדשות על התוכן שלהם שמוצג בפלטפורמות שלהן.
"השינוי שאנחנו מקדמים יהיה כלי חשוב להתמודדות עם חוסר איזון הכוחות בין הפלטפורמות הגדולות והמפרסמים", אמר מקור במחלקה לדיגיטל, תרבות, מדיה וספורט. "האמצעים יעניקו לבעלי כלי התקשורת שקיפות רבה יותר לגבי האלגוריתמים שמביאים אליהם טראפיק והכנסות, ויותר שליטה על הצגת התוכן והמיתוג שלהם. בנוסף, הם יוכלו לקבל יותר גישה לנתונים על האופן שבו מקיימים משתמשים אינטראקציה עם התוכן שלהם".
ענקיות הטכנולוגיה יהיו תחת פיקוח של יחידת השווקים הדיגיטליים (Digital Market Unit, DMU), שתפעל כחלק מרשות התחרות והשווקים, אשר הוקמה כדי להסדיר את פעילות ענקיות הטכנולוגיה הפועלות בבריטניה. היחידה צפויה לקבוע את תעריפי התשלום לכתבות ותהיה לה סמכות לחלק קנסות לחברות טכנולוגיה שמתייחסות לצרכנים ולעסקים בריטים "בצורה לא הוגנת".
יחידה זו גם תבדוק את האלגוריתמים שמשמשים את גוגל, פייסבוק ואחרות בבחירה של סיפורי החדשות שמקודמים. מבקרים הזהירו שאלגוריתמים אלו נותנים עדיפות לחדשות מהמרכז ומשמאלו. פייסבוק וגוגל טענו מנגד שהן תומכות בכלי התקשורת עם הפלטפורמות שלהן ועם פרויקטים שקשורים לעיתונות (כמו גוגל ניוז).
גוגל היא פלטפורמת הפרסום הגדולה בעולם, ושולטת על כ-30 אחוז מהשוק העולמי ומגיעה גם ל-70 אחוז במקומות כמו אוסטרליה, למשל.
טרם חתימת ההסכמים באוסטרליה בין המו"לים לענקיות הטכנולוגיה בתחילת השנה, גוגל איימה להסיר את מנוע החיפוש באוסטרליה, ופייסבוק אסרה פרסום חדשות בפלטפורמה שלה במדינה, אולם התקפלה וביטלה את ההחלטה זמן קצר לאחר מכן בעקבות הביקורת החריפה.