הסטארטאפ הישראלי "Hello Heart" גייס בחודש מאי האחרון 70 מיליון דולר, בדיוק בזמן שבו החלה הירידה בשווקים. המוניטור לחץ דם הפועל בשילוב אפליקציה שפיתחה החברה, מאפשר לאנשים לעקוב אחר המדדים הרפואיים האישיים שלהם ובאמצעות בינה מלאכותית לסייע להם למנוע התקפי לב.

"אף אחד לא הבין למה אני יוצאת לגייס. רציתי לשחק התקפה במקום הגנה בזמן המשבר, מכיוון שכשכולם יקצצו משרות זו תהיה הזדמנות פז לגייס את העובדות והעובדים הטובים ביותר לתפקידי פרודקט, דאטה ופיתוח, ואני רוצה שיהיו לנו את המשאבים להשקיע בבניית חדשנות דווקא כשהשוק יורד", מספרת ל-mako מעיין כהן, מנכ"לית ומייסדת החברה.

כהן, תושבת רעננה לשעבר וקליפורניה בהווה, נשואה ואם לילד, נמשכה לתחום המדע והרפואה עוד בילדותה. ליום הולדתה השישי ביקשה מהוריה מיקרוסקופ כדי לחקור צמחים וחרקים, ובנעוריה התנדבה במד"א וליוותה אנשים ברגעים הרפואיים הקשים ביותר בחייהם. בהמשך היא למדה ביוטכנולוגיה באוניברסיטת תל אביב והמשיכה ללימודי מנהל עסקים לתואר שני, וכך מצאה את עצמה בתחום העסקי, בו עזרה להנהלות של חברות מובילות במשק (כמו ישראכרט, כלמוביל, תדיראן גרופ) לבנות אסטרטגיות צמיחה עסקית.

"אחרי שבן זוגי חלה הבנתי מה הייעוד שלי"

כשהייתה בת 25, החיים החזירו את כהן לתחום הרפואי, כשבן זוגה באותה התקופה אובחן עם גידול במוח. "העולם שלך די מתהפך כשאדם קרוב אליך מאובחן עם מחלה. התחלתי לעקוב אחר כל המדדים הרפואיים בבית, אוספת ומסדרת את המידע הרפואי שלו מכל הגורמים, עוקבת אחרי לקיחת התרופות, ומצאתי את עצמי יושבת כל לילה אחרי שכולם הלכו לישון על המחשב, מגגלת מחקרים קליניים כדי להבין מה אפשר לעשות כדי לעזור לו".

 למרות רמת ההשכלה והידע הביולוגי של כהן, היא גילתה במהרה שלעבד מידע רפואי של אדם חולה, ולהבין מה ניתן לעשות כדי לשפר את המצב שלו זו משימה מורכבת ביותר. "הוא קיבל את הטיפול הרפואי הטוב בעולם, אבל רציתי להבין מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לו? מה הוא צריך לאכול? כמה הוא צריך להתאמן? האם יש עוד גורמים כמו אינטראקציה חברתית, מנוחה, חשיפה לשמש -  שיכולים לשפר את הסיכויים שלו? בסופו של דבר אחרי מסע מורכב של כמה שנים הוא נפטר, אבל החוויה הזו גרמה למעין להבין את הייעוד שלה - לעזור לאנשים להבין ולשפר את הבריאות שלהם".

מעיין כהן, Hello Heart (צילום: צילום עצמי)
מעיין כהן, Hello Heart | צילום: צילום עצמי

החוויה הקשה שעברה מעיין דחפה אותה לפעול להנגשת נושא הבריאות לכלל האוכלוסייה. לדבריה, על אף שמחלות לב מהוות גורם המוות הראשון בעולם, קשה לטפל בהן בזמן אמת משום שלא רואים ומרגישים אותן. "לחץ דם ויתר כולסטרול הוא גורם מוות שקט, לא רואים ולא מרגישים כלום עד התקף הלב או השבץ, וזו הסיבה שבגללה הבעיה לא נפתרת. למטופלים קשה להתייחס אל עצמם כחולים, להתמיד במדידות ובנטילת התרופות כי הם מרגישים בריאים לגמרי. פה ראינו את ההזדמנות לייצר הרגל יומי של מדידת ותיעוד של לחץ הדם בבית, וזה יצר בעצם ביקורים חוזרים באפליקציה, לשמירה על אנגייג'מנט שהוא קריטי להצלחה של מוצרים טכנולוגים לאורך זמן".

בניגוד לשעונים החכמים, שמסוגלים לספק טיפים כלליים בלבד בסגנון "ישבת יותר מידי, הגיע הזמן לקום", בהלו הארט, כפי שמסבירה כהן, הטיפים מבוססים על מאגר נתונים רחב יותר ומותאמים אישית למשתמש ולהיסטוריה הרפואית שלו. למעשה, ככל שיש יותר מכשירים שעוקבים אחרי המדדים הרפואיים של משתמש כמו מדי לחץ דם דיגיטליים, שעונים חכמים וגם אסלות חכמות - האפליקציה של הלו הארט הופכת משמעותית יותר שכן היא עושה סדר בכל המידע.

Hello Heart (צילום: Hello Heart)
Hello Heart | צילום: Hello Heart
 

בדרך ל-100 מיליון משתמשים?

כהן מסבירה כי הלו הארט הכפילה את ההכנסות שלה משנה לשנה מאז הוקמה ב-2013, כשבשלב זה הן עומדות על כמה עשרות מיליוני דולרים. היעד החדש שהציבה לצוות הדאטה שפועל תחתיה לשנה הקרובה הוא לחזות התקפי לב ושבץ: "יש לנו את הדטה לעשות את זה, עכשיו רק צריך להבין איך. ביום שבו הלו הארט תוכל לא רק להתריע בזמן אמת על סכנה אלא לחזות למי ומתי יהיה התקף לב - זה יהפוך לא רק למוצר מוביל בתחום בריאות הלב - אלא למוצר שיכול ממש לשנות את האנושות ולהאריך חיים בצורה מאוד משמעותית להון אנשים".

 לצד ההצלחה העסקית, ההשפעה הישירה על חייהם של אנשים מהווה חלק ניכר מתחושת הסיפוק של כהן: "הדבר שהכי מרגש אותי ברמה האישית זה לשמוע סיפורים מיוזרים שתפסנו להם התקף לב בזמן. לנהל סטארטאפ זו עבודה קשה מנטלית בטירוף וכשמבינים מה האימפקט שלנו, זה פשוט שווה את הכל".

אחת המטרות שלה הוא לשווק את המוצר לאנשים שלא בהכרח היו מגיעים אליו, כמו העובדים של מקדונלדס שכבר לקוחות שלהם. "בטווח הארוך אני מכוונת מאוד גבוה, ואנחנו רוצים להביא את הלו הארט יום אחד לידיים של 100 מיליון משתמשים שצריכים אותו", היא מוסיפה.

"אני מאוד מאמינה ב-pay it forward"

בתור מי שנעזרה בעצמה ביזמים אחרים כשהקימה את החברה, כהן רואה לנכון לשתף בידע שצברה חברות אחרות שיכולות להפיק ממנו תועלת, והיא עושה זאת דרך הטוויטר. "כמו כל דבר טוב בחיים שלי, זה התחיל די במקרה. ישבתי וחיכיתי לראיון בטלוויזיה ויבגני מצוות המדיה שלנו שישב לידי, הוריד לי טוויטר לטלפון ונכנס לחשבון שלי שלא היה פעיל איזה 10 שנים. בזמן שאיפרו אותי לראיון ישבתי עם הטלפון והתחלתי לראות שיח מאוד מעניין בפידטק".

לדבריה, "המון אנשים מנסים לייפות את הדברים בעולם היזמות ובטח ברשתות החברתיות, והמציאות היא אחרת. יש משקיעים שנותנים עצות רעות, יש המון אגו שמפריע לבנות חברות, יש סכנות שאורבות לסטרטאפים ולא מדברים עליהן, כי כולם עסוקים בלהראות כמה הכל מעולה כל הזמן ואין בעיות".

 אחד הציוצים הראשונים של כהן שהגיע לתקשורת היה לפני חצי שנה, ובו היא קראה לאנשים להתעורר כשהקרנות התחילו להוריד הוראות לקצץ בעלויות ולהבין שמדובר במשבר בהייטק ולא בבעיה זמנית.

"אני חושבת שהציוצים שלי פופולריים כי אני פשוט אומרת את האמת כמו שהיא, כשכולם מנסים לשחק אותה כאילו הכל טוב. יזמות זה מקצוע קשה בטירוף ויש המון צדדים אפלים שאנשים פשוט לא מדברים עליהם, ואני חושבת שזה מעניין אנשים לשמוע את האמת".

מהם הצדדים האפלים בעינייך?

"יש הרבה. יזמות היא מקצוע קשה בטירוף. בשנים הראשונות העבודה מסביב לשעון ודורשת הקרבות בתחומים רבים - של משפחה, חיי חברה, לשרוף חסכונות, ולפעמים גם בריאות. זה הסטנדרט. אתה צריך להיות מסוגל להיות לא מובן ושאף אחד לא יאמין בך לאורך שנים רבות כדי להצליח.

"הלחץ המנטלי להיות אחראים על משכורות של הרבה אנשים (והמשפחות והמשכנתא שלהם) הוא גבוה מאוד. בהתחלה, בהרבה מקרים אתם צריכים לשדר הצלחה מבחוץ, כשאתם יודעים שהרבה דברים נשברים בתוך החברה ואתם צריכים לתקן אותם מהר מאוד. 

"למשקיעים יש מצבי רוח וטרנדים של 'תגייסו מלא אנשים, תצמחו מהר' בתקופות טובות בשוק, ובתקופות כמו עכשיו שזו תקופה קשה יש לחץ עצום 'לפטר ולצמצם הוצאות', ללא קשר תמיד למה שהחברה צריכה בכל שלב אלא יותר למצב הרוח בשוק. מנכ"לים צריכים להיות מסוגלים לבנות תכניות עבודה שנכונות לחברה ולא לפי מצב הרוח של המשקיעים בשוק, ולעמוד בלחצים מהבורד בהרבה מקרים.

"יש גם לחצים עצומים בתקופות טובות לגייס מלא כסף בולואציות (הערכות שווי) גבוהות, כי אפשר וזה טוב למשקיעים. אבל בסוף כשהשוק יורד זה פוגע בעובדים ובחברה, כי הולואציה של החברה לא ריאלית. אני מאוד שמחה שלמרות הלחצים לא לקחנו את ההצעות הכי גבוהות בגיוסים האחרונים, אלא נשארנו מחוברים לקרקע, 

"ויותר מהכל - זה פשוט מקצוע בודד מאוד. מנכ"ל צריך להתמודד עם רוב האתגרים לבד כדי לא להעמיס את הקושי ואי הוודאות שהוא חווה על הצוות - וזה קשוח לאללה. מקצוע מאוד מספק, אבל גם מאוד מאוד אינטנסיבי".

צילום: Ellen Pelletier, Cumberland productions

איך את רואה את המשך המשבר בהייטק?

"שוק ההייטק במצב לא טוב, ורק עכשיו מתחילים לראות את זה בארץ. הולואציות בשוק הציבורי קרסו כבר בדצמבר ינואר, לפני כמעט שנה, אבל לקח זמן לדברים האלה לחלחל לשוק המימון. בסביבות אפריל ראינו כבר הרבה פחות השקעות ורק עכשיו כולם הבינו שזהו - מסיבת הגיוסים נגמרה.

"ולואציות של חברות יורדות, יש מעט מאוד השקעות חדשות עכשיו, המשקיעים של הקרנות הגדולות שלנו אומרים פה אחד שזה הכי מעט השקעות שהם עשו מזה עשור, והמגמה לא תשתנה בחודשים הקרובים. חברות הייטק וסטארטאפים שלא גייסו מספיק כסף בזמן או שקצב שריפת המזומנים שלהם גבוה מאוד כי הם גייסו יותר מדי אנשים, צריכות לעשות התאמות, ולצערנו זה אומר לא רק הקפאת גיוסים אלא גם פיטורים.

"כולם צופים ששנת 2023 תהיה שנת מיתון וצריך להיערך לזה. אבל צריך לזכור גם שתקופות מיתון אלו תקופות שבהם חדשנות מנצחת. מי שימצא מנועי צמיחה חדשים, יצא מהמשבר הזה גדול יותר וחזק יותר, ומי שרק יצמצם ויוריד את הראש ולא ינסה לחשוב בצורה חדשנית, יצא מהמשבר הזה בצורה חלשה".