אמזון (צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL)
עובד אמזון | צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL

זכויות עובדים הם נושא שעולה בשנים האחרונות לדיון שוב ושוב. מלבד כאן בישראל, ברוב העולם עיקר תשומת הלב מופנית לזכויות העובדים במזרח הרחוק, המייצרים את רוב המוצרים בעולם ומקבלים על עבודתם סכומים זעומים של דולרים בודדים ליום, בדרך כלל בתנאים מחפירים שכוללים עמידה רצופה במשך שעות, איסור להתפנות שלא בזמן הפסקות האוכל ועמידה ביעדים קפדניים.

אך מתברר שלא רק בסין ובישראל מרגישים עובדים שהם מנוצלים ונדרסים תחת מגפי התאגידים עבורם הם עובדים. בשבוע שעבר הגישו שבעה עובדים-לשעבר בענקית הקמעונאות האמריקאית אמזון תביעה נגד החברה. בתלונה, שהוגשה לבית הדין הפדרלי בדרום קרוליינה, טוענים העובדים כי החברה מתייחסת לעובדיה באופן לא ראוי ותוך הפרה של חוקי העבודה.

"עובדים לא יכלו לצאת להפסקת צהריים באופן מספק ונוח", נטען בתביעה, שלפיה מוטל עליהם להשלים מכסת עבודה על חשבון זמן ההפסקה בת החצי שעה, ולאחר מכן להמתין בתור שמטרתו לוודא שהם אינם גונבים סחורות מהמפעל וללכת ברגל עוד דקות ארוכות בשטח העצום של המחסן. בסופו של דבר, טוענים התובעים, הם נותרים עם כ-18 דקות לאכול ולחזור לעבודה.

בנוסף, נכתב בתלונה, "מנהלים וממונים ניגשים לעתים לעובדי המחסן במהלך זמני ההפסקות שהקציבו הנתבעים כדי למסור להם אזהרות בכתב או להטיף להם בענייני משמעת על כשלונם במילוי רשימות המטלות של הנתבעים במהלך המשמרות".

עוד סיפורים, סרטונים ותמונות בפייסבוק של NEXTER

עוד ב-NEXTER:

התובעים, שכולם עבדו באמזון לתקופות קצרות בשלוש השנים האחרונות, מתרעמים גם על כך שאמזון שוכרת המוני עובדים בעונות עומס, ומפטרת אותם מייד לאחר מכן, עד לפעם הבאה בה תצטרך לעמוד בביקוש של עונת מבצעים כלשהי. אחד משבעת העובדים-לשעבר, ג'סי באסק, טוען כי החברה בטוחה כי העובדים הם שחייבים לה על כך שהיא אפשרה להם לעבוד עבורה: "זו כנראה אחת העבודות הקשות ביותר שעבדתי בהן אי פעם. התפיסה היתה שאני צריך להגיד להם תודה על זה שיש לי עבודה".

ייתכן כי תביעות מסוג זה, שבשנים האחרונות הצטברו נגד אמזון רבות מהן, הן הסיבה שהיא מפתחת בימים אלה שירות שיחליף את עובדי המחסנים והשליחים ברובוטים שיבצעו את רוב שלבי אספקת המוצרים ללקוחות.