חברת Epic Games, העומדת מאחורי "פורטנייט", לצד שורת משחקים פופולריים נוספים וכן מנוע המשחקים אנריל, תשלם 520 מיליון דולר במסגרת הסכם פשרה עם נציבות הסחר הפדרלי (FTC) של ארצות הברית, לאחר שהואשמה בשתי פרשות נפרדות: בראשונה, שהפרה חוקי פרטיות של ילדים ששיחקו במשחקים שלה ובשניה, שהונתה שחקנים לבצע רכישות לא מכוונות.

לפי הניו יורק טיימס, אפיק הסכימה לשלם 275 מיליון דולר כנגד טענות הרגולטור שהיא הפרה חוק פדרלי בכך שאספה פרטי מידע אישיים מילדים מתחת לגיל 13 ששיחקו "פורטנייט", וכן הקשתה בירוקרטית על הורים שניסו לפנות אליה כדי למחוק את המידע. זהו סכום שיא בהסכם פשרה מהסוג הזה, כאשר השיא המפוקפק הקודם היה שייך לגוגל - שב-2019 נקנסה ב-170 מיליון דולר בפרשה דומה סביב איסוף מידע מילדים משתמשי יוטיוב.

במסגרת הסכמי הפשרה, אפיק לא הודתה ולא הכחישה את תוקף ההאשמות. "אף מפתח לא יוצר משחק בכוונה למצוא את עצמו במצב הזה", נכתב בהצהרה שפורסמה על ידי החברה, "הסכמנו לפשרה זו בגלל שאנחנו רוצים שאפיק תהיה בחזית ההגנה על הצרכנים".

אפיק הסכימה לשלם 275 מיליון דולר כנגד טענות הרגולטור שהיא הפרה חוק פדרלי בכך שאספה פרטי מידע אישיים מילדים מתחת לגיל 13 ששיחקו "פורטנייט", וכן הקשתה בירוקרטית על הורים שניסו לפנות אליה כדי למחוק את המידע. זהו סכום שיא בהסכם פשרה מהסוג הזה

בפרשה השניה, ה-FTC טענו שאפיק בנו עיצוב מטעה בכוונה בתוך "פורטנייט" בשביל לקדם רכישות לא מכוונות בתוך המשחק - "כולל שימוש מטעה, לא אינטואיטיבי ולא עקבי בכפתורים", וה-FTC טענו שבאמצעים אלו החברה הרוויחה מיליוני דולרים מצרכנים מתוסכלים. כמו כן, נטען כי אפיק בכוונה הקשתה והסתירה את הדרכים בהן צרכנים יכלו לבטל את הרכישות או לבקש זיכויים, וגם נעלה חשבונות של משתמשים שניסו לערער על הקניות מול חברות האשראי שלהם. בהסכם הפשרה סביב האשמות אלו, נקבע כי אפיק תשלם עוד סכום שיא, של 245 מיליון דולר - שישולמו ישירות בחזרה לצרכנים שהתלוננו, דרשו זיכוי ולא נענו.

פורטנייט (צילום: Lukmanazis, ShutterStock)
פורטנייט. ההצלחה הפנומנלית של המשחק הפכה אותו לתופעת תרבות פופולרית | צילום: Lukmanazis, ShutterStock

עוד במסגרת הסכם הפשרה, כמקובל במקרים מהסוג הזה, אפיק גם התחייבה לעשות שינויים מרחיקי לכת במוצרים שלה, כולל שינויים במדיניות הפרטיות שלה, מדיניות ההגנה על הצרכנים וגם הסכמה לבדיקות תקופתיות מצד גורמים בלתי תלויים.

"פורטנייט" יצא ב-2017 והפך ללהיט עולמי ב-2018, סביב ההצלחה חסרת התקדים של מצב המשחק "באטל רויאל", בו מספר גבוה של שחקנים מחסלים אחד את השני ברחבי אי צבעוני (שהולך ומצטמצם) עד שרק אחד נותר עומד על הרגליים. ההצלחה הפנומנלית של המשחק הפכה אותו לתופעת תרבות פופולרית והחייתה מחדש את חברת המשחקים הותיקה: אם ב-2012 שוויה הוערך בכ-825 מיליון דולר, באפריל השנה היא הוערכה ב-32 מיליארד.

בעוד שדיבורים על מטאוורס מצד דמויות כגון מארק צוקרברג נתפסים לעיתים כסוג של רעיון אבסטרקטי, שאפתני, מעניין אבל לא אפוי עד הסוף - במקרה של "פורטנייט" ניתן לטעון שסוג מסוים (מוגבל מאוד) של מטאוורס כבר קיים

ההסכם עם ה-FTC שופך אור חדש גם על סוג חשבון משתמש חדש שאפיק השיקה מוקדם יותר החודש, המיועד לשחקנים מתחת לגיל 13 החוסם אפשרויות מסוימות (כגון רכישות בתוך המשחק ושימוש בצ'אט עם שחקנים אחרים). בתזמון אירוני נוסף, רק לפני שלושה ימים מנכ"ל ומייסד החברה, טים סוויני, פירט בהרחבה בשידור שערך את החזון שלו ל"מטאוורס חיובי" - או, כפי שהוא ניסח זאת, "לא החזון הדיסטופי של המטאוורס מספרי מדע בדיוני".

בעוד שדיבורים על מטאוורס מצד דמויות כגון מארק צוקרברג נתפסים לעיתים כסוג של רעיון אבסטרקטי, שאפתני, מעניין אבל לא אפוי עד הסוף - במקרה של "פורטנייט" ניתן לטעון שסוג מסוים (מוגבל מאוד) של מטאוורס כבר קיים: "פורטנייט" כבר מאפשר מרחב וירטואלי משותף בו משתמשים נפגשים אחד עם השני - ולא רק בשביל לגלות מי האחרון על האי שנשאר בחיים. מוקדם יותר השנה, סוויני הודיע כי אפיק נכנסת לשותפות עם חברת לגו על מנת לבנות מטאוורס (או לכל הפחות, משחק פתוח ומרובה משתתפים) מיועד לילדים. כשאלו התוכניות מרחיקות הלכת שלך, זה לא פלא שאתה מוכן לשלם המון כסף בשביל לא להיפגש עם נציבות הסחר הפדרלי בבית המשפט.