יוזמות ההסברה בעד ישראל שוטפות את הרשת, וגם חברות הייטק רבות מתגייסות למאבק. החברה הישראלית ברייט דאטה (Bright Data), שמתמחה באיסוף מידע פומבי מהרשת ובניתוחו, הקימה אתר שמרכז פוסטים שמסיתים נגד ישראל באינסטגרם, טיקטוק ויוטיוב, עליהם אפשר לדווח בלחיצת כפתור, וכן לראות את הנתונים שלהם – כמה לייקים, תגובות וצפיות כל אחד מהם קיבל. בנוסף, אפשר לראות גם את הפוסטים שתומכים בישראל ברשתות החברתיות ולחזק אותם דרך שיתוף, תגובה, לייק וכדומה.

דנה מזיא, מנהלת Bright Initiative (מיזם שבשגרה מנגיש דאטה פומבית במתכונת פרו-בונו למוסדות אקדמיים, מחקרים, וארגונים ללא מטרות רווח) מספרת כי כבר מהיום הראשון ללחימה היה ברור בחברה שהם הולכים לעשות משהו שקשור לדאטה. היא מציינת שכ-10% מעובדי החברה התגייסו למילואים, כולל אור לנצ'נר המנכ"ל.

"היכולות שלנו מאפשרות לאסוף מידע ציבורי בסקייל מאוד גדול, כמעט אינסופי, ולהנגיש אותו כדי שאפשר יהיה לנתח אותו", מספרת מזיא ל-mako. "בכאוס שנוצר, מהר מאוד הבנו שהמקום שיש לנו כוח להשפיע הוא בעורף, באזורי ההסברה. אנחנו יכולים לייצר מאגרי מידע מאוד רחבים של כל הפוסטים שעולים ברשתות החברתיות, ומאתרים פוסטים שהם שליליים לישראל, פוגעניים, לפי חיפושים של מילים שכיחות, כמו support Gaza ו-support Hamas (תמכו בעזה ובחמאס). המערכת שלנו מתעדכנת כל שעתיים-שלוש וגם מזהה מהם הפוסטים הטרנדיים, שעכשיו צוברים תאוצה וצפיות".

דוגמה לסרטון שנמצא מסית נגד ישראל

לדברי מזיא, מאז תחילת הלחימה יש הרבה יותר הצלחה עם הסרות של פוסטים, ורואים את תגבור הצוותים לעומת העבר ברשתות החברתיות. המערכת של ברייט דאטה פועלת על 3 רשתות כאמור, טיקטוק, יוטיוב ואינסטגרם, מכיוון שאלו הרשתות שמאפשרות מהן איסוף מידע פומבי (מה שנקרא "כריית מידע"). רשתות כמו פייסבוק, טלגרם וטוויטר, שמלאה בפוסטים נגד ישראל והרבה יותר קשה לדווח בה, לא מאפשרות זאת.

"התוכן בטוויטר קיצוני, וזה בגלל שתנאי השימוש של טוויטר השתנו משמעותית" מסבירה מזיא. "אין אפשרות לגשת למידע בטוויטר, הוא לא שייך לציבור מבחינתה. יש הרבה ביקורת על זה, למי שייכת הדאטה, אבל זה המצב כרגע".

איך אתם מפיצים את המידע?

"אנחנו עובדים עם מנהלי קבוצות של כמה מטות הסברה אזרחיים, שבכל אחד מהם יש עשרות יוזמות, ומדברים עם התקשורת. בנוסף, כל מי שרוצה לפנות אלינו, יכול לדבר איתנו ולקבל גישה למערכת שלנו, ששומרת גם את כל המידע לצורכי מעקב והסברה – גם אם הוא נמחק מהרשת. אנחנו בקשר עם מעל 10 עמותות, יוזמות וחברות שהתאגדו ומשתמשים בדאטה שלנו".

מה לעשות אם אתם רואים פוסטים נגד ישראל?

דווחו עליו, אבל אל תצפו בסרטון ואל תגיבו לסרטון או לפוסט - כדי לא להעלות את המעורבות שלו.

"ידוע שהאלגוריתם של מרבית הרשתות החברתיות עובד באופן דומה, שתוכן מקודם ברגע שהוא זוכה לאיזשהו יחס. לא מעניין אם צפית בסרטון נגד ישראל כדי להיות אחר כך מסוגל לדווח, מדובר במחשב שרואה שיש יותר עניין בפוסט וכך הוא ירחיב את מעגלי ההשפעה שלו", אומרת מזיא. "יש גם דעה נגדית שאומרת שכדאי להשמיע את הדעה שלנו כדי להראות תגובות מסוג אחר, אבל הדבר הנכון בעינינו הוא להימנע מקידום הפוסט ורק לדווח עליו".

הצגת פוסט זה באינסטגרם

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎mako‎‏ (@‏‎mako.il‎‏)‎‏

הצגת פוסט זה באינסטגרם

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎mako‎‏ (@‏‎mako.il‎‏)‎‏

איך לקדם פוסטים שתומכים בישראל?

  1. כדאי לשתף, להגיב ולעשות לייק כדי ליצור מעורבות פעילה.
  2. אם מדובר בווידיאו, צפו בסרטון עד הסוף ואפילו שקלו לצפות בו פעמיים.
  3. תייגו חשבונות או משתמשים רלוונטיים (כמו משפיענים, ערוצי חדשות, סלבס ועוד) כדי להגביר את הנראות של הפוסטים.
  4. אם אתם מעלים את התוכן, השתמשו בהאשטגים רלוונטיים וטרנדיים. דוגמאות: #HamasisISIS, #Israel, #Hamassacre. # the west is next.
  5. לדברי מזיא, מבחינת התוכן שיותר תופס וזוכה לחשיפה בינלאומית הוא דווקא של אנשים לא מישראל – למשל כתבים זרים שמתפרקים בשידור ובוכים, הנאום של ג'ו ביידן שתומך בישראל.

"המלחמה ההסברתית היא הדבר הכי חשוב שהעורף יכול לעשות. הלחימה עוד תיקח זמן, הלגיטימציה כרגע יחסית גבוהה והיא תלך ותרד, ככל שיהיו פגיעות בצד העזתי. חייבים לאפשר אורך רוח, ההסברה היא קריטית", מסכמת מזיא.

לקבלת מאגרי המידע ישירות ניתן לפנות לדנה מזיא, מנהלת Bright Initiative: danam@brightdata.com.