השבוע פורסם מדד המשתמשים המשפיעים ביותר בטוויטר, Tweetboard, שבודק את האנגייג'מנט (מעורבות) שהם מעוררים, אשר נקבע על פי מספר התגובות, הלייקים והציוצים מחדש של התכנים שהם מעלים. מדובר בדוח שמסכם את הרבעון הראשון של 2022, ובראשו עומד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו עם 2.1 מיליון עוקבים, 445 אלף לייקים, 60.4 אלף תגובות ו-55.5 אלף ציוצים מחדש. המספרים מרשימים עוד יותר כשמבינים שמדובר רק ב-151 ציוצים שצייץ (או שצייצו מטעמו) בתקופה הזאת, כלומר ממוצע של 2,947 לייקים לציוץ. 

לשם השוואה, המקום השני ברשימה, העיתונאי ינון מגל, העלה בתקופה הזאת 1,400 ציוצים, וזכה במצטבר ל-2 מיליון לייקים – ממוצע של 1,428 לייקים לציוץ. במקום השלישי ברשימה, והאישה היחידה בעשירייה הראשונה, נמצאת חברת הכנסת מהליכוד, גלית דיסטל אטבריאן, שעם 48 אלף עוקבים, זכתה ל-540 אלף לייקים ו51.4 אלף תגובות.

מאחורי הדירוג, שקיים כבר יותר משנה, עומד יזם ההייטק וסמנכ"ל מחקר ופיתוח, ליאור מלנבוים. "התחלנו לפני יותר משנה, סתם מתוך סקרנות, זאת הייתה מערכת בחירות רביעית אבל מי סופר", הוא מספר ל-mako. "טוויטר היא רשת מאוד מעניינת, אקטואלית, דינאמית, יצרית וקצבית מאד. בטוויטר נתנו באותו זמן אפשרות להירשם אליהם ולקבל מהם מידע, וביקשנו רשות. פיתחנו תוכנה שמושכת מידע משרתי טוויטר אחת לכמה זמן, במטרה לחקור התנהגויות של משתמשים, התבטאויות של אנשי ציבור ואת השיח בכלל. נכון להיום, אנו סורקים בערך כ-1,000 משתמשים לדוח, והוא גדל מזמן לזמן. אני עושה את זה מתוך עניין אישי, זה לא משהו מסחרי".

 

מלנבוים מספר כי קיבל מאות הודעות, "חלק גם פחות יפות", בעקבות פרסום הדירוג, גם מאנשי תקשורת ומפוליטיקאים. "אנחנו לא מדרגים רק את המשתמשים עם הכי הרבה עוקבים, כי יש עוקבים לא פעילים. יש המון אנשים בטוויטר ישראל עם מאות אלפי עוקבים, אבל שאינם פעילים, ובקושי יש תנועה בחשבון שלהם. לניר ברקת למשל, יש 43 אלף עוקבים, אבל הוא לא בדירוג 100 המשפיעים, כי החשבון שלו לא ממש מצליח לייצר מעורבות ושיח. מה שיפה בדוח – כל אחד יכול לראות כמה עוקבים יש למשתמש, אבל הדוח עונה על השאלה היותר מעניינת והיא מי באמת מצליח לייצר טראפיק, משפיע וקובע שיח ברשת בכל זמן נתון".

ברשימה יש דומיננטיות מובהקת לאנשי ימין, כאשר העיתונאי בן כספית במקום ה-11 הוא הנציגות הראשונה למרכז-שמאל בדירוג. שר החוץ יאיר לפיד הוא הנציג הראשון ממפלגת שמאל-מרכז והוא נמצא במקום ה-24.

"בדוחות הקודמים, לפני הקמת הממשלה וכשנתניהו היה ראש הממשלה, זה לא היה המצב. היה הרבה יותר מאוזן", מסביר מלנבוים. "אנחנו רואים את השינוי מאז הקמת הממשלה. יש לזה כמה הסברים, קודם כל הרבה יותר לייצר ציוצים מתוך האופוזיציה, יותר קל להתלונן ולמחות ולשלהב קהל נגד ממשלה מאשר בעדה. באופן כללי, המשתמשים מצד ימין לא קיבלו בצורה יפה את מעבר הצד של ימינה, זה יצר תרעומת גדולה ושיח יותר פעיל. בנוסף, יש לליכוד מעל למיליון מצביעים, וזה רק טבעי שבעשירייה הראשונה של המשפיעים יהיו אנשים שמיצגים את את הליכוד והימין. אם למרצ יש 6 מנדטים, זה היה מוזר אם העשירייה הראשונה הייתה מורכבת מחברי מרצ".

מה לגבי טענות שנשמעו, שרבים מהלייקים והתגובות לאנשי ימין הם של בוטים?

"מדובר בספקולציות. אין באמת יכולת להוכיח שמשתמשים הם בוטים. גם אם יוזר חדש, אין לו תמונה והוא רק עושה לייקים לאנשי ליכוד – זה עדיין לא מחייב שמדובר בבוט. יש משתמשים כאלה, שרוצים להישאר אנונימיים, יש להם דעה אחת – ימין או שמאל והם תומכים בה. לחלקם יש מספר חשבונות אנונימיים, אבל זה לא בוט, ובכל מקרה התופעה הזו מתרחשת בקרב כלל סוגי המצביעים. עד עכשיו לא היו שום הוכחות לבוטים, למרות כל המחקרים לכאורה והדיווחים שהיו. אם תהיה אפשרות לגלות מיהו באמת בוט, ולכתוב אלגוריתם שיזהה בוטים, אני הראשון שאקפוץ על ההזדמנות הזו. באופן כללי, אם אני אוציא דוח שתהיה בו דומיננטיות לאנשי ימין, יגידו לי משמאל שזה בוטים, ואם זה יהיה כביכול לטובת השמאל, אז יגידו את זה מהימין. אם התופעה הזאת קיימת, היא קיימת באותה מידה ובכל מקום. בסופו של דבר, אנשים הולכים לקלפי ומצביעים".

מה אתה אומר על המעמד של טוויטר היום? איך היא משפיעה על השיח בהשוואה לרשתות חברתיות אחרות?

"אני אישית חושב שטוויטר היא הזירה הכי מעניינת היום, מהסיבה הפשוטה שאתה יכול לכתוב שם משהו שיגיע ישירות אל נבחרי ציבור ואפילו עד לראש הממשלה. בעבר היא הייתה בעיקר רשת של ידוענים, אבל רובם נטשו לטובת האינסטגרם וטוויטר הפכה לפלטפורמה אקטואלית להרבה פוליטיקה ועיתונאים. רוב המובילים בכלל הם מהרדיו – בן כספית, ינון מגל, זמרי, פתחי וכן מספר אנשי תקשורת. יש לטוויטר חצי מיליון משתמשים פעילים בארץ, היא תוססת, והיא משפיעה באופן הרבה יותר דינמי וקצבי על השיח הציבורי בארץ, מאשר פייסבוק".

ליאור מלנבוים (צילום: באדיבות המצולם)
ליאור מלנבוים | צילום: באדיבות המצולם

כמו בדוח הקודם, נתניהו, שפופולרי בכל הרשתות החברתיות, שומר על המקום הראשון, כאשר ראש הממשלה נפתלי בנט נמצא במקום ה-13 עם 472 אלף עוקבים ו-234 אלף לייקים. "ההבדלים נובעים מהפופולריות שלהם, חד משמעית, אומר מלנבוים. "פוליטיקאים באופן כללי צריכים לדעת איך להשתמש ברשת הטוויטר כמו שצריך ולייצר תנועה ומעורבות. ניר ברקת למשל לא עונה למגיביו בתזמון הנכון, אלא בדיעבד, ובטוויטר מאוד חשובה המיידיות. חברי כנסת אחרים כמו גלית דיסטל אטריאן ויואב קיש, שממש טיפס בדוח האחרון, מגיבים ועונים גם לאנשים פרטיים. הם משתמשים גם בסגנון קולח, 'בלשון טוויטרית' ובהלצות. חבל מאוד שלא כל הפוליטיקאים מצייצים, ככה הם יכולים להציג את העבודה שלהם בפני הציבור".

דיסטל אטריאן התייחסה גם היא לדוח, ציינה את המיעוט של נשים ברשימה והמליצה על צייצניות מובילות.

 

"הוצאנו ביום האישה דוח רק של נשים משפיעות", אומר בתגובה מלנבוים. "אין ספק שיש פחות נשים, אבל אני חושב שבקולרציה לכמות המשתמשות, אין להן נחיתות ברשת. ככל שיהיו יותר משתמשות, ככה יהיו יותר נשים ברשימת הצייצניות המשפיעות. דווקא בטוויטר שמתבססת בעיקר על מילים ופחות על תמונות וסרטונים, אפשר לראות גם גברים וגם נשים עם תכנים הרבה יותר עמוקים ונושאים הרבה יותר מגוונים".