נמאס לכם מפרסומות באינסטגרם ובפייסבוק? מטא עשויה להציע לכם ליהנות ממינוי בתשלום שיחסוך לכם פרסומות.

על פי דיווח ביום שישי מהניו יורק טיימס, מטא שוקלת גרסאות בתשלום של כל הרשתות החברתיות שלה באיחוד האירופי שיהיו נקיות מפרסומות. אין כרגע מידע על מתי זה אמור לקרות ולא ברור כמה תעלה הגרסה בתשלום של פייסבוק ואינסטגרם.

התוכנית עדיין "סודית" וכל המקורות של הטיימס דיברו בעילום שם. מטא לא הגיבה מיד לבקשת תגובה של כלי תקשורת אמריקאיים וסירבה להגיב לאותה כתבה של הניו יורק טיימס. אבל זה לא לגמרי מפתיע שמטא תשקול את המהלך הזה. אחרי הכל, גלישה נטולת פרסומות ביישומונים שלה עשויה לאפשר לחברה להתחמק מחששות פרטיות ובעיות רגולטוריות שונות של האיחוד האירופי.

זה קורה בעיצומו של מאבק בן שנים בין הרגולטורים של האיחוד האירופי לבין חברת מטא עקב איסוף נתוני הגולשים ע"י החברה. האיחוד האירופי אימץ את אחת החקיקות החשובות ביותר להגנה על הפרטיות והנתונים המקוונים של אנשים - תקנת הגנת הנתונים הכללית של אירופה או GDPR - בשנת 2016. ומאז, הוא השתמש ב-GDPR כדי לחזק את הפרטיות המקוונת והגנת הנתונים עבור משתמשי האיחוד האירופי.

לדוגמה, במאי, מטא נקנסה ב-1.2 מיליארד יורו על הפרת ה-GDPR, כאשר פייסבוק העבירה נתוני משתמשים מאירופה לארה"ב. ביולי אסר האיחוד האירופי על החברה לשלב נתוני משתמשים בפייסבוק, אינסטגרם וואטסאפ. באוגוסט, חוק השירותים הדיגיטליים של האיחוד האירופי אילץ את מטא לאפשר למשתמשי אינסטגרם ופייסבוק באירופה לצפות בתוכן באופן כרונולוגי, למצוא תוצאות חיפוש המבוססות "רק על המילים שהם מכניסים" במקום תוצאות מבוססות אלגוריתמים, ולצפות בסטוריז ורילז רק מחשבונות שהם עוקבים אחריהם.

אמנם לא ברור מתי, או אם בכלל, מטא באמת תכריז על האפשרות של משתמשים לשלם עבור גלישה נטולת פרסומות, אבל יש לא מעט משתמשים שכנראה היו משלמים כדי להיפטר מפרסומות ברשתות החברתיות אם תינתן להם האפשרות.