בעוד המחוקקים בארה"ב מתקדמים עם התוכנית שלהם להחרים את טיקטוק או לחייב את החברה למכור את האפליקציה לצד שלא נשלט ע"י סין, חברת האם של האפליקציה, בייטדאנס, כבר מקדמת עוד אחת מהרשתות החברתיות שלה בדירוג של חנות האפליקציות בארה"ב. האפליקציה Lemon8, מתחרה באינסטגרם ומתארת את עצמה כ"קהילת לייף סטייל", קפצה בתחילת השבוע למצעד המובילים של חנות האפליקציות האמריקאית, והתברגה למקום העשירי. כיום, הוא מדורג במקום ה-9 בטבלת האפליקציות המובילות של App Store, לא כולל משחקים.

זהו רגע חשוב עבור האפליקציה הדי אנונימית, כזה המצביע על מאמצי גיוס משתמשים בתשלום המניעים את הזינוק הזה. לפני אתמול, אפליקציית Lemon8 מעולם לא דורגה בטופ 200 המובילות בארה"ב, על פי מידע מודיעיני של חנות האפליקציות שסופקה לאתר TechCrunch על ידי data.ai.

החברה מאשרת שמעבר כה מהיר מלהיות אפליקציה לא מדורגת למקום ה-9 בין האפליקציות החינמיות המובילות בארה"ב - לפני יוטיוב, וואטסאפ, ג'ימייל ופייסבוק - מרמז על קפיצה משמעותית של משתמשים חדשים. למרבה הצער, מכיוון שהאפליקציה כל כך חדשה בטבלאות המובילות של App Store, לחברות ניתוח אפליקציות של צד שלישי אין עדיין נתונים מדויקים על ההתקנות של Lemon8 בארה"ב, או כיצד ההתקנות הללו השתנו לאחרונה במהלך הימים האחרונים.

האפליקציה הושקה רשמית בחנות האפליקציות כבר במרץ 2020 אך רק לאחרונה התחילה לצבור פופולריות, מה שמרמז על קמפיין שיווקי של הסינים.

על פי הנתונים של ספקית מודיעין האפליקציות Apptopia, התוכנה הסינית הופיע לראשונה הן ב-iOS והן באנדרואיד במרץ 2020 ומאז זכתה ל-16 מיליון הורדות גלובליות, כאשר יפן היא השוק המוביל שלה, המהווה 38% מסך ההתקנות. למרות שלחברה אין גם נתון לגבי ההתקנות שלה בארה"ב, היא הצליחה להעריך שלאפליקציה יש כיום 4.25 מיליון משתמשים פעילים חודשיים.

Apptopia ציינה שהיא עדיין לא ראתה פעילות שיווקית של Lemon8, אבל הזהירה שייתכן שהחברה עשתה קמפיינים של התקנות בתשלום שפשוט עדיין לא נכנסו למערכת שלה או שהוצאה ברשתות חברתיות שלא נבדקות.

@eikazulaikha_ Download and become a creator in Lemon8 now bestie! #Lemon8 #Lemon8malaysia #contentcreator ♬ Sunny Day - Ted Fresco

עם זאת ייתכן שבייטדאנס פשוט ממנפת את אחד מהערוצים האחרים שלה כדי להניע התקנות: רשת הטיקטוק. מספר יוצרים בפלטפורמה החלו לפרסם לאחרונה סרטונים על Lemon8, שהופיעו רק בימים האחרונים.באופן חשוד, רבות מהביקורות האלה הן חיוביות אך לא מסומנות כתוכן ממומן.

לדוגמה, היוצר גבריאל ויקטור סיפר אל 435 אלף העוקבים שלו, "היא כל כך חמודה, נעימה לעין. זה כאילו פינטרסט ואינסטגרם התאחדו ונולדו להם תינוק".

@gabivictorr #greenscreen unlock a new obession #lemon8 #contentcreators #newapp #creatortips ♬ original sound - Gabrielle Victor

יוצרת אחרת, בשם Passion Willems עם 73 אלף עוקבים ממליצה: "אם לא שמעתם על זה, אני ממליץ לכם לרוץ ל-App Store ולהוריד אותו!"

@passionwilliems We’re not gatekeeping over here! Create your profiles and lets follow each other ✨ #lemon8#contentcreators#newapp#creatortips#greenscreenvideo ♬ DO 4 LOVE - Snoh Aalegra

עם זאת, יוצרים אחרים חשדנים יותר לגבי העניין הפתאומי של יוצרי טיקטוק באפליקציה החדשה. אלכסנדריה ברומפילד תהתה: "האם זו קונספירציה שראיתי כל כך הרבה מהסרטונים האלה? בדיוק אחרי שטיקטוק עלו לכותרות?"

@alexandrea.lechelle It seems a little #lemon8 #conspiracy ♬ original sound - Alexandrea Brumfield

יכול להיות שיש משהו בדבריה, בחודש שעבר,המגזין Insider דיווח כי בייטדאנס משיקה בשקט את Lemon8 בארה"ב ובבריטניה ושילמה ליוצרים כדי לפרסם באפליקציה ולהראות את התוכן הראשוני שלה בארה"ב. המשפיענים שיתפו בצעדים שהם צריכים לנקוט כדי לקבל תשלום עבור הפוסטים שלהם. זה לא יהיה מפתיע אם חלק מסרטוני הטיקטוק החדשים והחיוביים מאוד על Lemon8 היו גם סוג של שיווק ממומן של משפיענים בתשלום.

מעבר לתזמון, החשד עלה גם בגלל השפה שבה השתמשו היוצרים בכתבה של Insider כדי לתאר את Lemon8: "שילוב של פינטרסט ואינסטגרם". אותו תיאור בדיוק מוחזר על ידי יוצרי טיקטוק שמפרסמים את הסרטונים החיוביים האלה כעת.

גלילה בין סרטונים התואמים לחיפוש מילת מפתח Lemon8 ב-TikTok גוררת יוצרים שחוזרים על המשפט "פינטרסט פוגש אינסטגרם" או "כמו שלאינסטגרם ולפינטרסט נולד תינוק", תוך תיאור האפליקציה כ"כל כך חמודה".

לאחר חיפוש אחר מילת המפתח "Lemon8" ולאחר מכן סינון לסרטונים שפורסמו ב-24 השעות האחרונות, האתר techcrunch נתקל ביותר מ-350 סרטונים שתואמים למונח החיפוש. חלק גדול מהם היו ביקורות חיוביות שדוחפות משתמשים להוריד את האפליקציה. למעשה, חלק מהיוצרים אפילו אמרו שהם מקבלים את האפליקציה למקרה שטיקטוק תיחסם.

כמובן שמחוקקים בארה"ב יכולים לשקול מערך רחב של הגבלות על טכנולוגיה סינית, כולל על יישומים ניידים הרבה מעבר לטיקטוק בלבד. אבל בייטדאנס לא נשענת רק על היוצרים בפלטפורמה, החברה שלחה משפיענים לוושינגטון לפני הדיון בקונגרס בשבוע שעבר כדי לעשות לובי מטעם טיקטוק. אבל גם הגולשים הרגילים באפליקציה תופסים צד ומעלים תכנים נגד החרם וצוחקים על חברי הקונגרס והשאלות הלא מקצועיות שלהם.

נכון לעכשיו, להאשטאג Lemon8 יש 2.3 מיליארד צפיות בטיקטוק. עם זאת, זה כולל הרבה תוכן שאינו בארה"ב, שאינו בשפה האנגלית מתקופת זמן ארוכה יותר. הניו יורק טיימס דיווח לאחרונה שהאשטאג #TikTokBan גדל ל-1.7 מיליארד צפיות בפלטפורמה נכון לאתמול, כאשר רבים מתנגדים לאיסור.

בישראל האפליקציה Lemon8 לא זמינה להורדה במכשירי אנדרואיד או ב-iOS.