אנחנו שומעים בשבועות האחרונים, ובכלל, תלונות על הדואר שלא מגיע לישראל ומוכרים שמסרבים לשלוח, אך בעקבות כל הפרסומים הללו, קיבלנו תלונה על המסלול ההפוך - על חבילה שתעתה בדרך מכאן לחו"ל.

בתחילת השנה ישעיהו לב קנה לעצמו מסין דרך האינטרנט מצלמה לרכב ב-99 דולר. הוא התקין אותה ותיעד את הנסיעות שלו למקרה שתהיה מחלוקת על תאונה או עבירת תנועה, כפי שרבים עושים. אלא שכעבור חצי שנה הוא גילה תקלה במצלמה. לב פנה למוכר, ולמרות הזמן הרב שחלף, ולמרות שהוא לקוח במדינה אחרת, המוכר הבטיח כי יחליף לו את המוצר התקול.

"הוא גם ביקש מספר מעקב, על מנת שיוכל לזהות את המצלמה ממני, וכאשר היה מקבל את המוצר התקול, היה שולח לי כנגד מצלמה חדשה", כותב לנו לב. הוא ארז את המצלמה בחבילה ושלח אותה באמצעות דואר ישראל אל המוכר. בשביל לוודא שזה יגיע, ושיוכל למסור למוכר פרטים, לב בחר בדואר רשום. הוא הצמיד מדבקה עם הכתובת המדוייקת של המוכר מסין - לא בכתב יד אלא בהדפסה ברורה, כולל המיקוד ומספר הטלפון בסין.

הפריט בדרך לארה"ב

לשם התיעוד והסדר ובשביל להוכיח למוכר כי החבילה נשלחה, לב צילם את החבילה בדואר לאחר ששילם את דמי המשלוח, ושלחבילה הוצמד אישור התשלום והמדבקה עם מספר המעקב. לב קיבל לידיו ספח מפקיד הדואר שבו מופיע שם הנמען, המדינה - סין (ללא כתובת) ומספר המעקב. על המשלוח שילם לב 18.70 שקלים.

 (צילום: ישעיהו לב)

לב שלח את החבילה בסוף חודש אוגוסט והחליט לבדוק שבוע לאחר מכן מה מצבה, ואם היא בדרכה ליעד. הוא גלש לעמוד איתור החבילות באתר הדואר, הקליד את מספר החבילה ושם קיבל הודעה "הפריט בדרכו לארה"ב. תאריך עדכון אחרון ב02/09/2015". גם בבדיקה היום (ב'), ההודעה זהה. לפי ההודעה הממוחשבת והלקונית, אין מידע אם הפריט גם הגיע לארצות הברית, ואם כן האם הוא נמצא שם במרכז מיון או האם נאסף על ידי מישהו. 

בין 14 ימי עסקים לשלושה חודשים לתשובה

"ים של הודעות לדואר, באתר, בפייסבוק, בפניות הציבור, בטלפון וכלום!", כותב לנו לב. לב צירף את הפניות שעשה באמצעות פייסבוק במהלך השבועות שחלפו מאז שגילה שהחבילה שלו הגיעה למדינה הלא נכונה. במהלך חודש אוקטובר פנה לדואר דרך האתר, קיבל מספר פנייה ואיתו תשובה כי בשל חגי תשרי ומיעוט ימי העבודה, זמן התגובה יהיה ארוך מהרגיל.

 

בתחילת חודש נובמבר קיבל לב מספר פניה חדש במחלקת ציבור פניות חו"ל ונכתב לו כי "טרם התקבלה תשובה".

 

כעבור כמה ימים פנה שוב לדואר ושאל על פיצוי כספי, אז נאמר לו כי לפיצוי יש להמתין לתשובת פניות הציבור שניתנת כעבור 14 ימי עסקים. כעבור כשבועיים וחצי פנה שוב, ונכתב לו  "פנייתך הועברה לטיפול", וכעבור עוד מספר שבועות נכתב לו שמחלקת פניות הציבור תענה לו ישירות. במהשך השיחה נכתב לו כי "פנייה למינהל הדואר (הדואר הבינלאומי), עלולה להימשך כשלושה חודשים". בזמן הזה, הוא לא יכול לקבל מצלמה חדשה לרכבו, כי המוכר עדיין מחכה למצלמה הישנה (בהנחה שלא תפוג תקופת האחריות), ואינו מקבל פיצוי גם על דמי המשלוח.

הוא התלונן שוב על העיכוב במתן התשובה בשיחה בפייסבוק, ואז קיבל יום למחרת תשובה לפיה "לקוח יקר, בימים האחרונים בוצע שידרוג מערכות. אנחו מתנצלים על התקלה ונשמח לעמוד לרשותך", ובהמשך קיבל שוב תשובה כי העניין נמצא בבירור.

מה קרה לחבילה, איפה היא, ואיך יכול להיות שהיא נשלחה לצד השני של העולם? גם בדואר לא יודעים להסביר לנו, ולא מציינים האם יפצו את לב על האובדן, המשלוח והזמן שחלף.

יתכן מאוד שטעות אנוש או טעות במכונת המיון האוטומטית באחד ממרכזי המיון בתוך ישראל, גרמה לכך שהחבילה תגיע לשק דואר שממוען לארצות הברית במקום לסין. במקרה כזה, הדואר האמריקאי (USPS) אמור לשלוח את החבילה ליעד הנכון, לפי הסכמים בין שירותי דואר. עם זאת, במקרה הזה לא ברור מה עלה בגורל החבילה, ואם הדואר האמריקאי אכן קיבל ושלח אותה הלאה.

מחברת דואר ישראל נמסר: "תלונת הלקוח מוכרת לנו ונמצאת בבדיקה יסודית מול מינהל הדואר בארה"ב ובסין. עם קבלת תגובת המינהל ניצור קשר עם הלקוח ונעדכן אותו".