שוק הבינה המלאכותית הולך ומתחמם, עם השקות משמעותיות בארץ ובעולם. ביום רביעי בלילה, הכריזה AI21 הישראלית על גיוס שמביא אותה לשווי של 1.4 מיליארד דולר והופך אותה לחברת ה-AI החשובה בארץ. ל-AI21 כלי עבודה בשם Wordtune, שנשען על מודל השפה הייחודי שהיא פיתחה בעצמה, אך היא עדיין נחשבת לשחקנית קטנה בשוק שמנוהל על ידי ענקיות, כמו גוגל, OpenAI, מיקרוסופט ומטא.

כעת השחקניות הגדולות בתחום ה-AI רק הולכות ומתחמשות, והשבוע נראה שהקרב על הצרכנים הגיע לשיא חדש עם הכרזות גם מצד חברת OpenAI וגם שורה של הכרזות מצד גוגל. בשלישי הציגה OpenAI את המוצר החדש שלה שמיועד לחברות גדולות ועסקים, בשם ChatGPT Enterprise, בתקווה להפוך את הצ'טבוט המפורסם שלה לכלי עבודה שכל חברה תרצה לשלב בסט הכלים של העובדים שלה, במטרה לשפר את הפרודוקטיביות שלהם.

מהצד השני, גם גוגל הציגה שורה של חידושים בתחום מוצרי ה-AI שיוכלו לעזור לפרודוקטיביות של עובדים, בנוסף ליכולות חדשות של Gemini, מוצר נוסף של גוגל שישלב יכולות AI בתוך מנוע החיפוש שלה.

למרות שהיה נדמה שגוגל נרדמה בשמירה ואיחרה את הרכבת בעוד OpenAI רק הולכת ודוהרת - עם הכנסות שהוערכו השבוע על ידי האינפורמיישן בלמעלה ממיליארד דולר - שורת החידושים שהציגה ענקית החיפוש בשבועות האחרונים, בנוסף למקצה השיפורים שעבר הצ׳טבוט שלה Bard, מוכיחה שאי אפשר להקל ראש בענקית החיפוש, שממציאה את עצמה כל הזמן מחדש.

אגב, ל-OpenAI יש סיכות נוספות לדאוג מלבד התחרות הגואה: ע"פ דוח של חברת Similarweb, שעוקבת אחרי תנועה לאתרים, התנועה ל-ChatGPT ירדה ב-9.7% ממאי ליוני השנה - וזמן השימוש באתר ירד ב-8.5%.

אך אם ננכה מתחרות חברות נישתיות יותר, כמו AI21 או חברת Hugging Face, ששיחררה גירסה חדשה של הצ׳טבוט שלה, HuggingChat, ניתן להתמקד בתחרות העיקרית שבין OpenAI - שמיקרוסופט משתמשת בשירותיה לכמה מהמוצרים שלה 0 לבין גוגל שמשתמשת בכלים שהיא מפתחת בעצמה ובמודל השפה הייחודי שלה.

זירת הצ'טבוטים: עברית וכל השאר

כשחברת OpenAI הציגה לראשונה את הצ'טבוט שלה, ChatGPT, נדמה היה שהיא הולכת להשתלט על העולם. היא לא רק היתה הראשונה להציג מוצר מוגמר ומרשים, היא היתה הראשונה לחשוף את המוצר הזה למליוני משתמשים ברחבי העולם בבת אחת. מאז החברה הציגה את מודל השפה החדש שלה GPT4, אבל אותו היא חושפת אך ורק למשתמשים שמוכנים לשלם על שירות ChatGPT Plus שעולה 20 דולר בחודש, בעוד שאר המשתמשים מקבלים את המודל הפחות מתקדם.

גוגל לעומת זאת, איחרה לשחרר את הצ'טבוט שלה Bard, עשתה איתו טעויות מביכות בזמן ההשקה, והציגה מוצר שהיה רחוק מלהרשים כמו זה של OpenAI, אך עם הזמן היא שיפרה את המוצר משמעותית, הוסיפה לו יכולות ופיצ׳רים שלא תמצאו אצל המתחרים ושילבה אותו היטב בשאר הכלים שלה.

ChatGPT, בארד (צילום: shutterstock)
ChatGPT לעומת גוגל בארד. חוויית שימוש ייחודית | צילום: shutterstock

לעומת OpenAI, שעבדו בגישה של שיפור המוצר שלהם לפני שיפור הממשק וחווית המשתמש שלהם, בגוגל הפעילו את מלא הכוח בשביל לייצר צ׳טבוט שיש לו חווית משתמש יחודית משלו. המשתמשים יכולים לבחור אחד משלושה דראפטים למאמרים שבארד כותב, הם יכולים להעביר את המאמרים ישירות לדראפט בג'ימייל או למסמך חדש בגוגל דוק, והם אפילו יכולים ללחוץ על כפתור Google it שישלח אותם לגוגל לחפש אחר המקורות של מה שנכתב.

יתרון נוסף של גוגל על פני OpenAI הוא בשפות. ChatGPT אמנם מדבר שפות שונות, אך משמעותית פחות טוב מאנגלית ואין לו תמיכה רשמית בשפות נוספות. בגוגל לעומת זאת השיקו תמיכה רשמית ל-40 שפות שונות, ביניהן גרמנית, ספרדית, סינית ואפילו עברית. העברית של בארד רחוקה מלהיות מושלמת, הוא עדיין עושה טעויות של יחיד ורבים או זכר ונקבה, אך בארד כן יכול לספק תשובות קולחות יותר בעברית מאשר ChatGPT.

שינוי מהותי בין שני המוצרים נעוץ גם במודלי השפה שעליהם הם מבוססים. ChatGPT מבוסס על GPT 3.5 בגירסה החינמית, ו-GPT4 בגירסת הפלוס. המודל אומן על ספרים, דפי ויקיפדיה ומידע שנאסף מהאינטרנט הפתוח, אך מאגר המידע של GPT4 מסתיים ב-2021. גוגל לעומת זאת משתמשים במודל משלהם שנקרא PaLM 2 והוא מאומן על מידע חדש יותר. בארד יכול לחפש גם מידע עדכני מהרשת ולהכניס את המידע הזה לתוך השיחה עם המשתמש, מה שאומר שבארד יכול להיות גם איטי יותר כשהוא כותב תשובה.

גוגל בארד (צילום: Ascannio, שאטרסטוק)
גוגל בארד. עברית לא מושלמת אבל קיימת | צילום: Ascannio, שאטרסטוק

היתרון הגדול של GPT הוא העובדה שהוא הפך לכלי שעומד בבסיס של מוצרים רבים, כך שכמודל שפה הוא ממשיך להשתפר במילוי של משימות ספציפיות כמו תרגום טקסטים, סיכום מסמכים ארוכים, תיקון שגיאות כתיב ועוד.

כלים לעסקים: הגזרה מתחממת

עד כה, חברות רבות אסרו על עובדים להשתמש בצ'טבוטים, בשל החשש שהמידע שמוזן למערכת מועבר הלאה לאימון המודל, מה שחושף את הארגון לפרצות פרטיות ואבטחה. בחברת OpenAI, שפתחה את הצ'טבוט, הכריזו השבוע על ChatGPT Enterprise, מוצר חדש שמבוסס על אותו ChatGPT ישן ואהוב, אבל כזה שאפשר יהיה לשלב בתוך מקום העבודה בשביל לעזור לעובדים להיות פרודוקטיביים יותר.

אחד היתרונות של המוצר החדש היא העובדה שכל המידע שמוזן ל-ChatGPT יהיה מוצפן ומוגן בתוך המערכות של החברה, כך שעובדים יוכלו להשתמש בכלי ללא כל חשש שקוד או מידע רגיש מודלף החוצה. ChatGPT יכול לעזור למתכנתים לשפר קוד כתוב, להריץ טסטים או למצוא בעיות מבניות בתוך הקוד. כלי נוסף שיוצע לעובדים הוא כלי שנקרא Advanced Data Analysis, והוא יאפשר למשתמשים להעלות קבצים שלמים מלאים בדאטה ולקבל ניתוח ומסקנות מ-ChatGPT. לדוגמה, משתמש יוכל להעלות קובץ ולבקש מהמערכת לכתוב 5 כותרות מעניינות מהמידע. מדובר בכלי שיכול להיות מאוד אטרקטיבי לחברות שמעסיקות עובדים רבים שאמורים להסיק מסקנות מדאטה.

עובד הייטק משרד סטארטאפ (צילום: Andrea Piacquadio, pexels)
עובד הייטק. החברות מעוניינות להכניס כלי AI לארגון | צילום: Andrea Piacquadio, pexels

בעוד OpenAI בוחרת ללכת לכיוון של כלים עסקיים, מוצפנים שיעלו לפי כמות העובדים המשתמשים, בגוגל בוחרים, שוב, בכלים שיהיו פתוחים לקהל הרחב, אך בשל כך לא יוכלו להבטיח הצפנה או התאמה למערכות של חברות גדולות. השבוע הכריזה גוגל על מקצה שיפורים מעניין ל-Duet AI, חבילת כלי ה-AI לשירותי ה-Office של גוגל. בין היתר, בזמן פגישות וידאו ב-Meet של גוגל, התוכנה תוכל לקחת בשבילכם סיכומים באופן אוטומטי לפי מה שאומרים המשתמשים השונים במפגש. אם איחרתם לפגישה, גוגל תוכל להציג לכם סיכום של מה שנאמר עד כה לפני שהגעתם. אם לא תרצו להשתתף בכלל בפגישה, תוכלו לבקש מגוגל להשתתף במקומכם, כל מה שצריך זה לכתוב כמה מילים על מה שרציתם להגיד וגוגל תוכל להציג לנוכחים את הסיכום של הדברים. כרגע, השירות לא עובד עם עברית.

חיפוש: שלב שדרוג החוויה

כבר כמה שנים שגוגל סופגת ביקורת על מוצר הדגל שלה, מנוע החיפוש. אי אפשר להתחמק מזה שהחיפוש בגוגל הפך למשמעותית פחות אפקטיבי, וישנם משתמשים רבים שכבר פונים ל-ChatGPT בשביל לקבל מידע מסוים שאותו הם היו מחפשים בעבר עם גוגל. ב-OpenAI עדיין מאמינים בצ׳טבוט שלהם כדרך הטובה ביותר לחפש מידע ברשת, אך בגוגל כבר עובדים על מוצר שישתלב עם מנוע החיפוש שלהם, בשם AI Screenshot. לכל חיפוש תופיע קוביה קטנה שתסכם עבור המשתמש מידע, תציג לו תמונות רלוונטיות, או שתפנה אותו למקורות שונים חיצוניים.

למשל, אם המשתמש יחפש את מזג האוויר בתל-אביב, הוא יקבל את אותה תשובה כמו פעם, עם התחזית לשבוע הקרוב. אך אם הוא ישאל "מה ללבוש היום?", הוא יוכל לקבל ב-AI Snapshot תשובה שנוצרה ב-AI שבה נכתב שמזג האוויר היום צפוי להיות חמים בבוקר וקריר בערב, ולכן מומלץ לקחת עליונית להמשך היום. דוגמה אחרת שנתנה גוגל היא לחיפוש מוצרים. אם המשתמש יכתוב שהוא מחפש לקנות שואב אבק נייד שמתאים לבית עם כלבים, הוא יקבל את אותה רשימת לינקים כמו פעם, אך תיפתח לו הקופסה של AI Snapshot שבה תתחיל להיכתב תשובה מלאה המשווה בין שואבים שונים. המשתמש אף יוכל לשים את העכבר על שורה וזה יפתח לו תפריט נוסף שבו הוא יכול לראות מאיזה אתר המידע נלקח.

 

כך בגוגל מקווים להשתמש במהפכת ה-AI בשביל להזריק קצת חיים במוצר שלהם, שהוא עדיין מקור ההכנסה הגדול ביותר של החברה.

המודל הבא

בגוגל כבר עובדים על המודל הבא שלהם, בשם Gemini, שאיתו הם בטוחים שהם הולכים לנצח סופית את OpenAI ואת ה-GPT4 שלהם. התחרות הפכה לפומבית במיוחד השבוע, אחרי שדוח של אנליסט שקבע שג׳ימיני של גוגל תמחץ את התחרות עורר סערה בעולם הטק, ואפילו הגיע לסם אלטמן ששלח עקיצה לכיוונה של גוגל וטען שהניתוח הוא לא פחות מפיסת מרקטינג של גוגל.

המולטי מודל, פיתוח של Deepmind ו-Google Brains, הוא בעצם שילוב של כמה מודלים ביחד שאמורים לספק לגוגל יכולות AI מתקדמות יותר מכל המתחרות שלה. בעוד GPT4 הוא מודל שפה שיכול לקבל טקסט ולהגיש חזרה טקסט, או לבחון תמונות ולהציג מהן טקסט, המודל של גוגל יוכל לעשות כמה דברים יחדיו: הוא יוכל לספק תמונה מטקסט, לקחת סט של נתונים ולבנות מהם טבלאות ודיאגרמות, ועוד יכולות שיחשפו בהמשך.

אלטמן אולי מגכך על אותו דוח של אנליסט, אבל אין ספק שב-OpenAI יש סיבה לדאגה לאור ההסתערות המאסיבית של גוגל על השוק. עכשיו נותר לראות מה מסתתר בשרוול של החברה שבשנה האחרונה הדהימה את העולם פעם אחר פעם.