X, הרשת החברתית שנודעה בעבר בשם טוויטר, הודיעה אתמול (שלישי) כי תאפשר כעת פרסום פוליטי בארה"ב ממועמדים ומפלגות פוליטיות, ובך תהפוך את המדיניות הקודמת שלה. ההודעה גרמה לדאגה לגבי מידע מוטעה (פייק ניוז) ושיח אלים ומלא שנאה לקראת הבחירות לנשיאות ב-2024, שצפויות להיות סוערות לפחות כמו אלה של 2020.

לפני שהמיליארדר אילון מאסק רכש את החברה, שנקראת כיום X, באוקטובר 2022, טוויטר אסרה את כל המודעות הפוליטיות בכל מדינה בעולם מאז 2019. בינואר הפלטפורמה הסירה את האיסור והחלה לאפשר בארה"ב "פרסומות מבוססות מטרה" שמעלות את המודעות לנושאים כמו רישום בוחרים, תוך ציון כי היא מתכננת להרחיב את סוגי המודעות הפוליטיות שתאפשר בפלטפורמה.

ההחלטה לאפשר פרסום של כל המודעות הפוליטיות בארה"ב יכולה לעזור ל-X להגדיל את הכנסותיה בתקופה שבה מפרסמים רבים ברחו או צמצמו את ההוצאות בפלטפורמה, מחשש להופיע לצד תוכן לא הולם. המהלך מגיע גם ברקע הניסיון של מאסק להפוך את X לסוג של "כיכר עיר" בנושא הבחירות, למשל בניסיון הדי כושל שלו לארח את הודעת ההתמודדות של רון דסנטיס בחודש מאי בספייס שזכה לביקורות רבות.

בפוסט בבלוג, X אמרה שהיא תגדיל את הצוותים שלה כדי להילחם במניפולציות של תוכן ו"סכנות שעולות מהתוכן".

החברה אמרה שהיא תיצור מרכז שקיפות פרסומי עולמי, שיאפשר למשתמשים לראות אילו מודעות פוליטיות מקודמות ב-X, והוסיפה שהיא תמשיך לאסור מודעות פוליטיות שמפיצות מידע שקרי או מבקשות לערער את אמון הציבור בבחירות. זה עולה בקנה אחד עם מטרת החברה "לנסות לשמר שיח פוליטי חופשי ופתוח", נכתב בפוסט בבלוג.

מאז הרכישה של מאסק, X התמודדה עם שאלות לגבי מוכנותה לבחירות לנשיאות ארה"ב לאחר שפיטרה אלפי עובדים, כולל אלה שעבדו בצוות האמון והבטיחות.

הפלטפורמה, כמו רשתות חברתיות אחרות, ספגה ביקורת רבה מצד חוקרים ומחוקקים על כך שלא עשתה מספיק כדי למנוע תוכן מטעה או כוזב במהלך מערכות בחירות גדולות.

הביקורות הללו התגברו סביב אירועי ה-6 בינואר 2021, שבהם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ השתמש בטוויטר רבות כדי להלהיב ולשלהב את תומכיו, שבסופו של דבר הסתערו על בניין הקפיטול של ארה"ב. טראמפ הוסר מכל פלטפורמה שיש לאחר התקרית, אך מאסק ביטל את האיסור באופן חד צדדי בנובמבר 2022. למרות ההפעלה מחדש של חשבונו, טראמפ שתק בטוויטר עד לשבוע שעבר, אז שיתף תמונה של צילום המעצר שלו לאחר שהסגיר את עצמו לכלא במחוז ג'ורג'יה באשמת סחיטה וקנוניה בגין מאמציו לבטל את תוצאות הבחירות ב-2020. 

החזרה הרשמית שלו עוררה דאגה מצד מספר מומחי מידע שגוי, ותומכי זכויות האזרח הזהירו בעבר כי חזרתו של טראמפ, מלווה בהתרופפות מדיניות התוכן של X, "תפתח את שערי הדיסאינפורמציה" והביריונות באותה רשת. X כמובן סירבה להגיב כרגיל.

שינוי המדיניות של טוויטר בארה"ב עלול להוביל לשינוי המדיניות במדינות אחרות, ומעניין יהיה לראות האם גם בישראל יתירו פרסומות פוליטיות בפלטפורמה. בתקופה מתוחה כזאת, פרסומות פוליטיות לצד העובדה ש-X לא ממש יודעת לנטר את התוכן שעולה בה, עלולות ללבות את הלהבות עוד יותר, אולי הרעיון לאפשר פרסומות פוליטיות הוא לא הצעד הכי חכם של מאסק.