קניתם סמארטפון יקר בשביל המצלמה האיכותית? צר לנו לבשר לכם, אבל סתם בזבזתם כסף. מחקר חדש של יאהו טוען כי תמונות שמועלות לרשת מעניינות אותנו הרבה יותר כשהן לא מראות את המציאות כפי שנלכדה בעדשה, אלא בגרסה משופרת - עם פילטרים.

סעידה בקשי ודייויד איימן שאמה, שני עובדי מעבדות המחקר של יאהו, שמו לב לדבריהם כי השימוש בפילטרים התרחב עם הזמן אל מעבר לצלמים חובבים והגיע גם לצלמים מקצועיים. הם החליטו לבדוק את העניין, קיימו ראיונות עם משתמשים באתר ובחנו 7.6 מיליון תמונות שהועלו לשירות שיתוף התמונות של החברה, Flickr.

תמונה לדוגמה, עם פילטר "קר" ופחות מוצלח (מימין) ופילטר להגברת ניגודיות (במרכז)

המסקנה היא שפילטרים לא רק מפצים על כך שסמארטפונים עדיין אינם מצלמות מקצועיות, אלא אף מהווים מין חותמת: משתמשים מקצוענים דיווחו כי למרות שהם מסתובבים עם מצלמות יקרות, לפעמים הם מצלמים עם הסמארטפון ומשתמשים בפילטרים כדי לתקן עיוותים או סתם לשפר את המראה. משתמשים חובבנים יותר אמרו כי אותם משמשים הפילטרים בעיקר לתת לתמונות טאצ' אישי וייחודי.

קראו גם: כך תצלמו בסמארטפון כמעט כמו מקצוענים

והשימוש בפילטרים אכן משדרג את התמונות בעיני רוב המתבוננים: לפי נתוני Flickr, הסיכוי שגולש יצפה בתמונה עם פילטר גבוה ב-21% מאשר בתמונה בלי פילטר, והסיכוי שיגיב לתמונה עם פילטר גבוה ב-45% מאשר לתמונה בלי פילטר.

עם זאת, לא כל הפילטרים שווים - השניים כתבו כי פילטרים המגבירים ניגודיות צבעים ומתקנים חשיפה לא נכונה עוזרים יותר מפילטרים אחרים ש"סתם" מעוותים את הצבעים, וכי פילטרים עם נטייה לצבעים "חמים" (אדום, צהוב) מביאים יותר צפיות ותגובות מפילטרים עם נטייה לצבעים "קרים" (כחול, סגול).